اقتصادی

یوسفی: برنامه ما برای فروش روزانه 2/5 میلیون بشکه نفت چیست؟

یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تأکید کرد که نمی توان به برنامه های احتمالی نوشتن بودجه عملیاتی اعتماد کرد.

مجتبی یوسفی در گفت وگو با ایران تودی ، با اشاره به لایحه بودجه 1400 ، اظهار داشت: در بودجه ای که دولت به مجلس ارائه کرده است ، از کلیات مشخص است که این بودجه چندان فعال نیست و باید اصلاح شود. اصلاح ساختار بودجه یکی از مواردی است که هنگام تعیین بودجه 1400 مورد توجه قرار می گیرد. پارلمان همچنین اقداماتی را برای اصلاح مفاد بودجه دائمی انجام داده است و مکاتباتی نیز بین کمیسیون برنامه و بودجه و سازمان برنامه و بودجه کشور انجام شده است. هدف اصلی اصلاح ساختار عملیاتی بودجه است.

وی با بیان اینکه بودجه دولت روزانه 2.5 میلیون بشکه نفت در نظر گرفته است ، اضافه کرد: “با این حال ، با توجه به شرایط فعلی ، این کار نمی کند و بیشتر به یک رویا شباهت دارد تا یک برنامه واقعی. این یک منبع درآمد است. امسال با توجه به فروش روزانه ، فروش ما 2 ، چگونه می خواهیم به 5 میلیون بشکه افزایش دهیم؟ اینها برنامه های احتمالی غیر قابل اعتماد برای نوشتن بودجه عملیاتی هستند.

نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: از طرف دیگر حدود 40 درصد بودجه اوراق قرضه در نظر گرفته شد. علاوه بر این قیمت فروش نفت 40 دلار فرض می شود که از فروش روزانه 2.5 میلیون بشکه نفت و فروش 200 هزار میلیارد تومانی عملا غیر واقعی است.

وی افزود: از طرف دیگر ، حقوق كارمندان دولت باید متناسب با نرخ تورم واقعی در جامعه افزایش یابد ، اما دولت منابع دقیق را برای اطمینان از افزایش دستمزدها در نظر نگرفته است. به نظر می رسد بودجه پیشنهادی دولت چندان کارآمد نیست و با کسری بودجه روبرو خواهیم شد. یکی از مواردی که مجلس در توزیع بودجه برجسته کرده ، بحث شفافیت است. شفافیت در بودجه شرکت های دولتی موضوع دیگری برای مجلس است که حدود سه برابر بودجه دولت است.

وی افزود: اقدام بسیار مهم دیگر حرکت به سمت توسعه متوازن و تمرکز بر مناطق محروم استانها است. این موضوع باید در بودجه مورد توجه قرار می گرفت ، اما به نظر نمی رسد آنطور که باید حل شود. ما باید وابستگی بودجه به فروش نفت را سال به سال کاهش می دادیم و امروز مجبور شدیم به منابع پایدار مانند مالیات 150 هزار میلیارد تومانی در صورت فرار مالیاتی برویم ، اما متأسفانه این موضوع خیلی مورد توجه قرار نگرفته است. ما با کسری بودجه پیشنهادی دولت روبرو خواهیم شد.

انتهای پیام