بین الملل

کیسینجر در یکصد سالگی‌اش چه می‌گوید؟

به گزارش پایگاه راشاتودی، هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه اسبق ایالات متحده در مصاحبه‌ای با وال استریت ژورنال که چند روز قبل از صدمین سالگرد تولدش ضبط شد، اظهار کرد: “من در موضع مضحکی قرار دارم چون وقتی با عضویت اوکراین در ناتو مخالف هستم تنها هستم، و وقتی هم که از عضویت آن در ناتو دفاع می‌کنم تقریباً تنها هستم!”

او توضیح داد: من فکر می‌کنم طرح پیشنهاد وارد کردن اوکراین به ائتلاف ناتو یک اشتباه بزرگ بود و به این جنگ منجر شد.

کیسینجر مدعی شد، ابعاد این جنگ و “ماهیت آن منحصر به روسیه است و ما کاملاً از این بابت که مقابل آن مقاومت کنیم بر حق هستیم.”

کیسینجر خاطرنشان کرد، اما پس از اینکه واشنگتن و متحدانش اوکراین را به “مسلح‌ترین کشور اروپا” تبدیل کردند، این کشور حالا دیگر به وضوح متعلق به این بلوک نظامی تحت رهبری آمریکا است و اعتقاد راسخ او این است که صلح در اروپا بدون حضور اوکراین در ناتو امکان پذیر نیست.

در سال ۲۰۰۸، ائتلاف ناتو اعلام کرد، کی‌یف به این بلوک خواهد پیوست، اما زمان دقیق این اتفاق را مشخص نکرد. روسیه که گسترش این بلوک به سمت شرق را یک تهدید امنیتی بزرگ برای خود می‌داند، تلاش فزاینده کی‌یف برای پیوستن به ناتو را از جمله دلایل اصلی آغاز عملیات نظامی ویژه بیش از یک سال پیش خود در اوکراین عنوان کرد.

کیسینجر سال گذشته پیشنهاد داد، برای برقراری صلح در اوکراین این کشور یا باید بازگشت به “وضعیت موجود قبل از جنگ” را قبول کرده یا از ادعای ارضی خود نسبت به شبه جزیره کریمه دست بردارد و به جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک خودمختاری اعطا کند. وزیر خارجه اسبق آمریکا در مصاحبه با وال استریت ژورنال ادعا کرد، غرب در جنگ در اوکراین پیروز شده اما بعید است که در مفاد هر گونه توافق صلح برای اوکراین، موضوع شبه جزیره کریمه نیز گنجانده شود.

او اظهار کرد: “برای روسیه، از دست دادن سواستوپل، مکانی که در تاریخ هیچ‌گاه متعلق به اوکراین نبوده، چنان افولی به حساب می‌آید که انسجام این کشور را به خطر می‌اندازد. و من فکر می‌کنم که این اتفاق برای جهان پس از جنگ اوکراین مطلوب نیست.”

دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه در اوایل ماه جاری میلادی گفت، با متهم کردن ائتلاف ناتو به راه انداختن یک جنگ نیابتی علیه کشور تاکید کرد، اینکه کیسینجر به ‌رغم تجربه گسترده‌اش عضویت اوکراین در ناتو را تضمین کننده صلح بداند “کاملا غلط” است.

کیسینجر که سابقا مشاور امنیت ملی آمریکا بوده همچنین گفت، روسیه قرنها دارای یک نفوذ چشمگیر بر منطقه بوده موضعش در قبال اروپا بر مبنای تردید است چون هم به روابط با آن و توسعه این روابط علاقه داشته و هم در قبال تهدیدات بالقوه از سمت غرب محتاط است.

وزیر خارجه اسبق آمریکا ادعا کرد، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا “خیلی کارهای درست را در قبال اوکراین انجام داده و من از اقدامات آنها در قبال اوکراین حمایت می‌کنم.”

کیسینجر اظهار کرد: “از دیدگاه من غرب در جنگ در اوکراین از نقطه نظر دفع حمله روسیه به کشورهای متحد در اروپا پیروز شده است.” با این حال او اظهار کرد، فکر می‌کند “خطرات دیگری هستند که ممکن است از روسیه سر برآورند.”

هنری کیسینجر امروز شنبه صدمین سالگرد تولد خود را جشن می‌گیرد. کیسینجر تنها مقام تاریخ آمریکا است که هم به عنوان وزیر امور خارجه و هم مشاور امنیت ملی خدمت کرده است. از او به عنوان پدرسالار دیپلماسی آمریکا و کسی که بر مبنای “عمل گرایی” در مسائل سیاست خارجی، نقش کلیدی در شکل دادن به سیاست واشنگتن در دهه ۱۹۷۰ در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات ایفا کرد، یاد می‌شود.

کیسینجر به عنوان یکی از پدران سیاست “تنش زدایی” در روابط بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی و همچنین طرفدار گفتگو با چین کمونیست که به برقراری روابط دیپلماتیک واشنگتن با پکن در سال ۱۹۷۹ کمک کرد، مطرح است. علاوه بر این، او در مذاکرات برای پایان دادن به جنگ در ویتنام و آماده سازی توافقنامه صلح پاریس شرکت کرد. هنری کیسینجر در سال ۱۹۷۳ مشترکا به همراه لو دوک تو، دیپلمات و سیاستمدار ویتنامی جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. اما لو دوک تو از قبول این جایزه امتناع کرد ( و کیسینجر هم به مراسم اهدای جایزه نیامد و به گفته رسانه‌های آمریکایی سعی کرد این جایزه را پس دهد). جنگ ویتنام در سال ۱۹۷۵ (دو سال پس از انعقاد این توافق) پایان یافت. کیسینجر همچنین به دلیل تلاش‌های خود برای حل نزاع اعراب و اسرائیل از طریق مشارکت در “دیپلماسی رفت و برگشتی” شناخته می‌شود.

کیسینجر همچنین به عنوان کسی که در فعالیت‌های براندازانه علیه سالوادور آلنده، رئیس جمهور اسبق شیلی و حمایت از کودتای نظامی آگوستو پینوشه، دیکتاتور اسبق شیلی نقش داشته، معروف است. او همچنین به خاطر حمایتش از گسترش کمپین بمباران در ویتنام شمالی، حملات در کامبوج و لائوس و دخالت در امور داخلی آنگولا نیز شهرت دارد. اسناد بایگانی‌های آمریکا که از طبقه بندی خارج شده‌اند، نشان می‌دهند که کیسینجر در سال ۱۹۷۶، از عملیات نظامی علیه کوبا به عنوان پاسخی به حمایت نظامی هاوانا از دولت مرکزی در جنگ داخلی آنگولا حمایت کرد. این حمایت کیسینجر به رغم هشدار واشنگتن درباره این که با انجام این حمله از سوی آمریکا تهدید درگیری مستقیم با مسکو به وجود می‌آید مطرح شد. برخی از فعالان حقوق بشری کیسینجر را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرده‌اند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، کیسینجر به مناسبت صدمین سالگرد تولد خود، در یک ضیافت ناهار در باشگاه اقتصادی نیویورک، شهری که او در آنجا پس از فرار خانواده یهودی‌اش از آلمان نازی بزرگ شد، شمع‌های روی یک کیک را فوت کرد.

کیسینجر با نشان دادن اینکه هنوز بعد از یک قرن عمر کردن جهان بینی‌اش تغییر نکرده، به آمریکا هشدار داد که در محدوده “منافع حیاتی” خود بماند و به مهمانان گفت: “ما باید همیشه آنقدر قوی باشیم که در مقابل هر گونه فشاری مقاومت کنیم.”

کیسینجر بر خلاف دیدگاه اکثر سیاستگذاران ایالات متحده، خواستار دیپلماسی با روسیه با محور آتش بس در اوکراین شد و ادعا کرد که مسکو متحمل یک شکست استراتژیک شده است.

311311