بین الملل

کم تحرکی با ابتلا به بیماری آرتروز ارتباط مستقیم دارد

متخصص ارتوپد:

متخصص ارتوپد و فلوشیپ ورزشی گفت: برای پیشگیری از آرتروز، راه رفتن و ورزش کردن مداوم و معاینات پزشکی کمک کننده است.

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، رامین کردی، متخصص ارتوپد و فلوشیپ ورزشی آرتروز را همچون چین چروک صورت و موی سفید دانست و گفت: آرتروز مانند لولایی است که کار می‌کند، اما ممکن است خورده شود و زنگ بزند. شایع‌ترین آرتروز برای زانو است؛ هنگامی که سن بالا می‌رود آرام آرام خورده می‌شود. ممکن است برای مابقی مفاصل نیز این مشکل ایجاد شود. مایع مفصلی کم شود، غضروف‌ها تحلیل روند و استخوانِ اضافه ایجاد شود، که به این حالت آرتروز می‌گویند. افراد مبتلا به این عارضه معمولا از سنین پایین علامت آرتروز را دارند و در سنین ۵۰ سال به بالا بروز می‌کند. 

کردی با تاکید بر اینکه ژنتیک گاهی باعث بروز آرتروز می‌شود، ادامه داد: فشار زیاد روی مفاصل و همچنین استفاده‌ کم از مفاصل باعث آرتروز می‌شود. در واقع، کم راه رفتن یا راه نرفتن باعث بروزآرتروز می‌شوند. افرادی که دارای کف پای صاف و پا‌های کج هستند، زودتر به آرتروز مبتلا می‌شوند.

وی با بیان اینکه غضروف‌های زانو رگ خونی ندارند، گفت: با فشار راه رفتن، غضروف‌ها تغذیه می‌شوند. نیم ساعت راه رفتن در پنج روز هفته یکی از درمان‌های آرتروزاست و از زمان ابن سینا، این درمان وجود دارد.

این فلوشیپ ورزشی در خصوص آرتروز لگن و راه‌های درمانی آرتروز، اظهار کرد: آرتروز لگن یک مفصل است و مثل زانو در بعضی افراد، بعد از مدتی، پارگی و خوردگی ایجاد می‌شود. درمان آرتروز، نخست با داروی‌های ضدالتهاب هستند که ورم کاهش یابد و بعد از آن، ورزش و پیاده روی یکی از درمان های آن است که درد، در آن ناحیه را کم می‌کند. اگر با این درمان‌ها آرتروزخوب نشد، سراغ درمان‌های دیگر مثل کپسول‌های غضروف ساز یا ماساژ‌ها می‌رویم. اگر شدیدتر شود در بیمارستان، تزریق مایعات داخل مفصل انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ورزش‌های مشخص برای مفصل بیشترین تاثیر را در طولانی مدت برای فرد دارای آرتروز دارد. راه رفتن روی تردمیل یا زمین هیچ فرقی ندارد. برای پیشگیری از آرتروز، راه رفتن و ورزش کردن مداوم و معاینات پزشکی کمک کننده است.

انتهای پیام/۱۱۰/

انتهای پیام/