عمومی

کاهش رونق تجارت در دروازه مدیترانه/ هزاران نفر همچنان بیکار هستند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین گروه سال: به دلیل شیوع ویروس کرونا در مارس سال گذشته ، مرز مهران بسته شد و یکی از فعال ترین مرزهای زمینی این کشور با عراق برای صادرات مسافران و زائران و کالاها بسته شد.

چند ماه پس از بسته شدن مرز مهران ، حدود یک ماه از افتتاح مرز مهران می گذرد ، اما فقط چند روز در هفته برای صادرات باز است.

مرز مهران ، یکی از امن ترین مرزهای ایران برای تجارت و زیارت ، به ویژه در دهه 1940 ، اکنون شاهد کاهش صادرات و عدم فعالیت در بخش ترافیک مسافر است.

در سال های گذشته سالانه 2 میلیارد دلار کالا و حداقل 4.5 میلیون مسافر و زائر از مرز عبور می کردند ، اما اکنون مرز از طرف عراق با عدم اطمینان روبرو است.

مقامات ارشد کشوری و استانی وعده های زیادی برای حل این مشکل داده اند ، اما هیچ یک از آنها محقق نشده و هزاران نفر از جمله رانندگان ، کارگران ، روحانیون و بیکاران از کار بیکار شده اند. برای صادرات کالا در تمام روزهای هفته فعال است.

توقف کامیون های حامل کالا در مرز مهران

یک فعال اقتصادی در مرز مهران به آنلاین گفت: وضعیت در مرز مهران خوب نیست بسیاری از کامیون های مرز مهران حدود دو هفته به تأخیر می افتند ، زیرا صادرات در این مرز فقط چند روز در هفته است.

رستمی گفت: متأسفانه طرف عراقی به دلیل شیوع ویروس کرونا ، محدودیت های زیادی را در این مرز اعمال کرده و بخش مسافران علاوه بر صادرات کاملاً بسته شده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد از جمله رانندگان محلی در مرز بیکار شده اند ، گفت: “ما امیدواریم که مقامات عالی کشور کاری برای حل این مشکلات در مرز انجام دهند.”

رستمی افزود: بازرگانان ، بازرگانان و رانندگان کامیون می خواهند مقامات کشورمان برای تمدید مدت فعالیت های تجاری در این مرز با مقامات عراقی مشورت کنند.

افزایش روزهای فعال در مرز مهران

مدیرکل دفتر گمرک استان ایلام همچنین در مورد آخرین وضعیت مرز مهران گفت: مرز مهران که با مشورت مقامات عراقی 2 روز در هفته (یکشنبه و چهارشنبه) برای صادرات فعال است ، تعداد روزهای فعال صادرات را به چهار روز در هفته افزایش داده است. از یکشنبه تا چهارشنبه).

انتظار می رود با افزایش روزهای صادرات ، صادرات کالاهای ایرانی از مرز مهران به عراق دو برابر شود

به گفته روح الله غلامی ، انتظار می رود با افزایش روزهای صادرات ، صادرات کالاهای ایرانی از مرز مهران به عراق دو برابر شود.

وی با بیان اینکه مرز بین المللی مهران روزانه 1000 نفر مشغول به کار است ، افزود: مرز مهران که پیش از این روزهای یکشنبه و چهارشنبه باز بود ، با پذیرش 250 کامیون عراقی برای کالاهای صادراتی ، دوشنبه و سه شنبه باز خواهد بود.

غلامی گفت: عمده صادرات شامل محصولات پلاستیکی مانند آهن ، فولاد ، پرسلان ، سرامیک ، موزاییک ، مصالح ساختمانی و شیشه است.

عدم اطمینان در برگزاری مراسم اربعین

همه ایرانیان مرز مهران را برای میزبانی از مراسم اربعین می دانند ، مرزی که طی 40 سال گذشته شاهد سفر میلیون ها زائر بوده است اما مقامات کشوری و استانی می گویند مشخص نیست که این مراسم امسال به دلیل ویروس کرونا برگزار شود یا خیر.

استاندار ایلام خاطرنشان کرد: در دهه 1940 حدود پنج میلیون و حدود 10 میلیون تردد در سال از مرز مهران وجود داشت که این امر فرصت بسیار خوبی را در هر زمینه ایجاد می کرد.

قاسم سلیمانی‌دشتکی وی گفت: استان ایلام آماده هر تصمیمی است که ستاد ملی در برابر چهل رهبر در برابر کرونا اتخاذ کند.

امروز به دلیل شرایط خاص ، همه چیز در سایه کرونا باقی مانده است ، اما ساخت طرح ها و پروژه های اربعین در استان ایلام با جدیت خاصی ادامه یافت. وی افزود: اگرچه امروز به دلیل شرایط خاص همه چیز در سایه تاج باقی مانده اما ساخت و ساز طرح ها و پروژه های اربعین در استان ایلام با جدیت ویژه ای ادامه داشته است.

سلیمانی‌دشتکی وی با بیان اینکه رایزنی های زیادی برای تقویت صادرات در مرز مهران انجام شده است ، افزود: هزاران کامیون در هر روز از سال از مرز مهران عبور می کنند.

استاندار ایلام ، مهران ، با بیان اینکه مرز تجاری به طور تمام وقت کار خواهد کرد ، افزود: ما در هفته های اخیر با مقامات عراقی دیدار کرده ایم و تصمیم گرفته شده است که موضوع بررسی شود.

لزوم حل مشکل مرز مهران برای رفع بیکاری

وی در دیدار با حمید زادبوم ، نماینده مردم اسلامی در مجلس شورای اسلامی ، رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران ، وی گفت: توسعه زیرساخت های اقتصادی و تجاری در استان ایلام یکی از موضوعات مهم است: مرز مهران یکی از مناطق مهم برای روابط اقتصادی با عراق است. .

فلاحی گفت: “متأسفانه ، با آغاز تاجگذاری ، روابط اقتصادی و تجاری با عراق بشدت محدود شد ، كه باعث كاهش تعداد هزاران جانباز و زحمتكش شد ، كه این امر مستلزم نظارت دقیق مقامات است.”


یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: متأسفانه ما دیپلماسی اقتصادی بسیار ضعیفی با همسایگان خود انجام داده ایم و بازار مهمی مانند عراق رها شده است. این بازار مرز مهرا است و ما در تلاشیم اسلام را به عنوان دروازه مدیترانه خود بسازیم. پیدا کردن

فلاحی ادامه داد: ما به سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان ایلام اعتقاد داریم و در این زمینه از مسئولان کمک و تسهیل می خواهیم. زیرا نزدیکی فرهنگی مردم ایلام به عراق مبنای بسیار خوبی برای گسترش بیشتر روابط با این کشور است.

با توجه به اینکه فقط مرز مهران در استان ایلام فعال است که 420 کیلومتر با کشور عراق هم مرز است ، مقامات کشوری و استانی باید برای بهبود مرزها و مشورت گسترده با مقامات عراقی سخت تلاش کنند.

مرز مهران یکی از ظرفیت های بزرگ توسعه و اشتغال در استان ایلام است و بیشتر مردم استان به آن امیدوار هستند.

مرز مهران از نظر امنیت و همجواری با شهرهای عراق و همچنین جاده اصلی به بقاع متبرکه از مزایای بزرگی برخوردار است و طبق آمار رسمی بیش از 60٪ زائران از این مرز استفاده می کنند.

فعالیت مجدد و رونق در مرز مهران می تواند به هزاران خانواده در استان ایلام در زمینه اشتغال و بهبود شرایط زندگی کمک کند و می تواند زمینه را برای بهبود تولید و افزایش صادرات و در نتیجه تحقق شعار سال با ایجاد رونق اقتصادی ایجاد کند.