ورزشی

کاخ سلیمانیه کرج مقصد گردشگران و مسافران نوروزی

به گزارش خبرگزاری ایران تودی از استان البرز ، کاخ سلیمانیه واقع در محوطه دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی کرج به عنوان باقیمانده یکی از کاخ‌های مجلل و زیبای دوره فتحعلی شاه قاجار به شمار می‌رود. 

این کاخ در بین سال‌های ۱۲۲۴ تا ۱۲۲۷ هجری قمری به دستور فتحعلی شاه و توسط یکی از معماران مشهور آن دوره صدر اصفهانی در ییلاق خوش آب و هوای کرج ساخته شد که بعدها به نام پسرش سلیمان نامگذاری شد. 

مهمترین ویژگی کاخ سلیمانیه وجود دو تابلوی دیوارنگاره بر روی دیوارهای شرقی و غربی تالار مرکزی محسوب می‌شود. 

تابلوی شرقی تنها تصویر موجود از آغامحمدخان بنیانگذار سلسله قاجار به همراه سران ایل قجر می‌باشد و تابلوی غربی مربوط به فتحعلی شاه قاجار نشسته بر تخت که به همراه فرزندانش به تصویر کشیده شده است. این تابلوها آثار عبدالله‌خان نقاش از هنرمندان مشهور دوران قاجار است. 

آنچه اکنون از مجموعه کاخ سلیمانیه برجا مانده یک کوشک یا بنای مستطیل شکل است که بر روی ستون‌ها و جرزهای آجری ساخته شده و از سطح زمین حدود دو و نیم متر ارتفاع دارد که به گفته معماران می‌توان آن را به عنوان اولین بنای ساخته شده بر روی پیلوت در کشور دانست. 

بنای کنونی کاخ سلیمانیه جزو کوچکی از مجموعه بناهای مفصل قلعه و قصر سلیمانیه شامل عمارت گلشن، ساختمان کلاه‌فرنگی، بیرونی و حرمسرای فتحعلی شاه، ساختمان اندرونی، برج بلند، فراش آباد، عمارت در قرمز، باغ فراش آباد، باغشاه اول، باغشاه دوم و باغ فردوس است. در اطراف بنای فعلی ساختمان‌ها و برج‌های زیادی از جمله برج ۵ طبقه‌ای وجود داشته که اکنون به طور کامل تخریب شده است. 

مرمت این کاخ در چند دوره انجام شده است و  بازساری گچبری‌ها، نقاشی‌های کاخ و استحکام بخشی سقف، انجام شده است و اکنون نیز بخشی از حیاط این کاخ با موافقت دانشکده کشاورزی گسترش یافته و محوطه سازی و مرمت حوض انجام می‌شود.

گفتنی است راهنمای گردشگری در کاخ سلیمانیه مسقر شده است.

انتهای پیام/

بخش مقالات ورزشی

دارای یک علاقه‌ی عمیق به ورزش و تجربه‌ی بیش از 10 سال در صنعت رسانه‌های ورزشی. با ارائه‌ی تحلیل‌های دقیق و اخبار روزمره، هدفمندی مخاطبان را در جهت افزایش دانش و آگاهی ورزشی تقویت می‌کنم. همراه با من باشید تا به دنیای هیجان انگیز ورزشی نگاهی داشته باشیم.