عمومی

چگونه مدل مانتو انتخاب کنیم؟

نکاتی مهم برای خرید مانتو

یکی از لباس های ضروری برای خانم های ایرانی مانتو است، نکات بسیار مهمی در انتخاب و خرید مانتو وجود دارد که بستگی به قد و اندام شما دارد.

قبل از خرید یک مانتو عروسکی دخترانه خوب باید به یک سری نکات توجه خاص و ویژه ای داشته باشید، بطور مثال؛ نوع استایل و قدتان، محیطی که قرار است مانتوی خریداری شده را بپوشید، مدلی که در نظر دارید و می خواهید با دیگر لباس هایتان هماهنگ و همرنگ باشد، میزان پولی را که می خواهید هزینه کنید، پارچه ای که در زمان استفاده شما را اذیت نکند و …..

اما انواع مانتوهای موجود در بازار را شاید بتوان به دسته های اصلی زیر تقسیم بندی کرد:

– ساده

– اسپرت

– مجلسی

– یونیفرم اداری

– بهاره، تابستانی، پاییزه، زمستانی

– دانشجویی

راهنمای خرید مانتو

پارچه های متفاوتی برای تولید مانتوهای مختلف به کار گرفته می شود که شاید با سلیقه های مختلف هماهنگ باشد.

برخی از افراد با توجه به جنس مانتو آن را انتخاب می کنند، مثلا برای عده ای خرید مانتویی که چروک نمی شود و نیازی به اتو کردن ندارد مهم است و برای برخی دیگر اینکه مانتویشان پرز نگیرد و …

مانتوهای ساده، اسپرت، مجلسی، رسمی و… در بازار موجود می باشد

انتخاب مانتو با توجه به رنگ پوست

رنگ، چیزی کاملا سلیقه ایست و ما اغلب اوقات به سلیقهٔ خودمان بسنده کرده و به رمز و راز رنگ ها بی توجهی می کنیم. اما واقعیت این است که در نظر گرفتن قواعد انتخاب رنگ مناسب برای لباس، باعث خواهد شد تا زیبا‌تر و خوش هیکل تر به نظر بیاییم. یکی از این قواعد، انتخاب رنگ لباس، با توجه به رنگ پوست است.

پوست های تیره:

کسانی که پوست تیره دارند، معمولا دارای چشم و موهای مشکی یا قهوه ای تیره می باشند. این اشخاص باید لباسی را انتخاب کنند که با رنگ های تیره مغایرت داشته باشد. این مغایرت چهره را از یکنواختی بیرون آورده و باعث جذابیت بیشتر می‌گردد.

پیشنهادهایی برای این گروه:

رنگ های مناسب: صورتی، سفید، خاکی، آبی ملایم، طوسی روشن.

رنگ های نامناسب: مشکی، قهوه‌ای تیره، فیروزه‌ای، سبز یشمی، قرمز تیره.

اگر رنگ پوست شما جزو این دسته است، از پوشیدن لباس با رنگهای گرم و تیره خودداری کنید. از آنجایی که رنگ مشکی و آبی تیره معمولا به عنوان لباس رسمی کار در نظر گرفته شده و نمی‌توان بطور کامل آن را کنار گذاشت، سعی کنید استفاده از آن‌ها را به حداقل رسانده و فقط در صورت لزوم از آن‌ها استفاده نمایید.

پوست های روشن:

اینگونه افراد معمولا موهایی بلوند و روشن داشته و رنگ چشم آن ها سبز، آبی، طوسی یا قهوه ای روشن است. رنگ هایی مناسب این گروه است که با رنگ پوستشان تضاد داشته باشد.

پیشنهادهایی برای این گروه:

رنگ های مناسب: آبی ملایم، قهوه‌ای، بژ، آبی سیر.

رنگ های نامناسب: قرمز، صورتی، نارنجی، زرد، ارغوانی و سفید.

در این گروه بطور کلی باید از رنگهای خشن و روشن استفاده نمود تا تضاد کافی با رنگ پوست بوجود آید. بکارگیری رنگ های گرم به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود.

پوست های معمولی:

افرادی که رنگ پوستشان نه تیره است نه روشن، می توانند تقریبا از هر رنگ لباسی استفاده کنند. از آنجایی که هر دو رنگ روشن و تیره می تواند با اینگونه رنگ پوست مغایرت داشته باشد، بنابراین از هر دو رنگ می توان استفاده نمود.

اما بهتر است تا بالاپوشتان را هماهنگ با رنگ چشمتان انتخاب کنید.

پیشنهادهایی برای این گروه:

رنگ های مناسب: بژ، آبی، سورمه‌ای، گندمی، مشکی، صورتی.

رنگ های نامناسب: مغز پسته‌ای، بنفش، قهوه ای تیره و قرمز.

تنها رنگ هایی که در این گروه اصلا نباید بکاربرد، رنگهای نزدیک به رنگ پوست است. برای مثال اگر رنگ پوست شما زیتونی است، از پوشیدن لباسهای زیتونی یا قهوه ای خودداری کنید.

اگر رنگ پوستتان نه تیره است نه روشن، می توانید از هر رنگ لباسی استفاده کنید

انتخاب مانتو با توجه به اندام

یکی از چیزهایی که باید در انتخاب مانتو به آن دقت کنید، اندام و قدتان است. انتخاب بلندی مانتو با قد شما رابطهٔ عکس دارد، اگر قدتان کوته است سعی کنید از مانتوهای کوتاه دوری کنید. اما اگر قد بلندی دارد، مانتوهایی که بلندیشان تا زانوی شماست برازنده خواهد بود.

خانمها در انتخاب مانتو به چه نکاتی توجه کنیم؟ لطفا شما هم کامنت بزارین

نکته اول در انتخا مانتو این است که بدون تعارف نسبت به سایز و قد و شکل بدن خود شناخت کافی داشته باشید و ویژگی‌های اندامی خود را کامل در نظر بگیرید. مسلما یک خانم قد‌ بلند و لاغر یا یک خانم کوتاه قد و کمی چاق یا خانمی که بازوهای نسبتا بزرگی دارد نمی‌توانند از یک مدل و از یک سایز مانتو استفاده کنند. مهم نیست که بدن شما چه شکلی دارد، آنچه مهم است انتخاب نوع لباس، سبک و برش آن متناسب با بدن می باشد.

همچنین پارچه مناسب برای فرم‌های مختلف بدن متفاوت است. بهترین توصیه‌ای که می‌توانیم به شما کنیم این است که برای خرید مانتو مجلسی حداقل یکبار در هر دوره زندگی‌تان از مشورت یک طراح لباس و یا یک خیاط کاربلد برای انتخاب مدل و نوع پارچه بهره ببرید.

در ادامه به برخی نکات مهم و کلیدی برای انتخاب مانتو اشاره می‌کنیم.

در نظر گرفتن بودجه خود

مدل مانتو مجلسی قیمت بالایی دارند پس در خرید آن ها دقت کنید. به راحتی نمی توان مانتو فعلی خود را کنار گذاشته و به دنبال یک جایگزین مناسب تر بود.

اگر در بودجه خود محدودیت دارید بجای خرید یک مانتو خیلی لوکس گران، دو عدد مانتو با قیمت پایینتر را خریداری کنید تا بتوانید آنها را با دیگر لباس های خود ست کرده و در نتیجه در ظاهر خود تنوع ایجاد کنید.

معمولا تعداد شال، روسری و شلوار های کمد لباس شما بیشتر از تعداد مانتو ها است ضمن اینکه این لباس ها قیمت کمتری هم نسبت به یک مانتو دارند. پس دست شما برای ست کردن باز است.

مانتوهایی که روی آنها سنگ دوزی انجام شده قیمت بالاتری دارند. اگر می خواهید در هزینه های خود صرفه جوی کنید، توصیه می کنیم که کمتر سراغ این دسته از مدل ها بروید و جایگزین های ارزان تری برای آنها انتخاب کنید.

یک نکته مهم در انتخاب و خرید مانتو مجلسی این است که تزیینات مدل مانتو مجلسی نباید زیاد از حد شلوغ باشد وگرنه ظاهری اغراق آمیز و زننده خواهد داشت.

اگر فردی هستید که سادگی را ترجیح می دهید مانتو های گیپور دار برای شما مناسب تر است زیرا مانتوهای گیپور دار و یا گلدوزی شده معمولا نیازی به سنگ دوی ندارند.

انتخاب محل خرید مانتو

معمولا خانوم هایی که به دنبال مدل مانتو های مزونی هستند برای داشتن ظاهری کاملا متفاوت با دیگران به سراغ گرانترین مزون ها می روند. اما خرید از چنین مزون هایی همیشه به معنای خاص ترین و شیک ترین مانتو نیست.

در واقع شما باید به دنبال تولید کننده ای باشید که با تکنیک طراحی مانتو با توجه به فاکتور ها و معیارهای مختلف آشنایی داشته باشد. مانتویی که با توجه به خصوصیات فیزیکی بدن شما طراحی شده باشد و از نظر رنگ چهره و میمیک صورت کاملا همخوانی داشته باشد، مناسب ترین گزینه برای شما است.

مزون فاریون عبایا قریب به 5 سال است که برای بانوان ایرانی مانتوهای اماراتی کار شده و مجلسی در طرح های زیبا و لوکس فراهم می کند. لطفا جهت کسب اطلاع از محصولات و قیمتها با ما تماس بگیرید.

رنگ مانتو

برای انتخاب رنگ مانتو حتما رنگ پوست خود را در نظر داشته باشید. همچنین رنگی را انتخاب کنید که بتوانید آن را با کیف و کفش های خود ست کنید. مزیت خرید مانتو مجلسی مشکی این است که با لباس های رنگی دیگر به خوبی قابل ست کردن است.

ضمن اینکه سنگ دوزی و تکه دوزی روی زمینه مشکی نمای بیشتری خواهد داشت. همچنین رنگ مشکی را برای موقعیت های مختلف زمانی و مکانی می توان استفاده کرد، چه مراسم روز و چه مراسم شب. رنگ های روشن برای مانتو مجلسی دخترانه پیشنهاد می شود.

خرید مانتو مجلسی های رنگ روشن می توانند برای فصول گرم سال مناسبتر باشند. برخی افراد نیز علاقه دارند که رنگ مانتو مجلسی خود را بر اساس رنگ سال انتخاب کنند.

مانتو های عقد و عروسی

مانتو های مخصوص محضر و مراسم عقد نیز نمونه ای از مانتو های مجلسی کارشده است. معمولا رنگ های روشنی چون کرمی، سفید و صورتی دارند که با تزییناتی چون تور، گیپور و مروارید همراه هستند. این مانتو ها نیز به دلیل ظریف کاری قیمت بالایی دارند.

معمولا عروس خانوم ها بعد از مراسم عقد و عروسی خود طبق رسم های رایج به میهمانی های چون پاگشا دعوت می شوند به همین دلیل توصیه می شود مدل مانتو مجلسی را انتخاب کنند که برای مراسم های بعد از عقد خود نیز بتوانند از آن استفاده کنند.

این مانتو ها را عروس خانوم ها می توانند با شلوار کرپ و یا دامن و شال های مجلسی ست کنند. استفاده از کفش های پاشنه بلند و کیف های کلاش با این مانتو ها بسیار شیک است. معمولا چون مانتوهای عقد نسبت به دیگر مانتو های مجلسی به دفعات کمتری پوشیده می شوند، توصیه می شود که هزینه بالایی برای آنها صرف نکنید.

یک راه صرفه جویی در مانتو های عقد این است که به جای سنگ دوزی و مروارید دوزی، مدل هایی را انتخاب کنید که با شکوفه های ریز تزیین شده اند. مانتو عربی مجلسی نیز می تواند انتخاب خوبی باشد.

انتخاب مانتو با توجه به قد، سایز و وزن

مانتو های مجلسی اکثرا با قد بلند طراحی می شوند. اگر قد شما کوتاه است، توصیه میکنیم که حتما از کفش های پاشنه بلند استفاده کنید. به هرحال کفش پاشنه بلند جز جدایی ناپذیر میهمانی های شب است.

برای افراد بلند قد توصیه می شود که از مدل مانتو مجلسی بلند با کمر باریک و کفش های با پاشنه کوتاه تر استفاده کنند. برای افراد کوتاه قد اگر تمایلی به پوشیدن مانتو های بلند ندارند، میتوانند از مانتو های مجلسی کتی با دامن بلند استفاده کنند.

انتخاب مانتو مجلسی برای خانم‌های قد بلند

توجه کنید که هرگز مانتو و شلوار یکرنگ نپوشید و سعی کنید که این دو در رنگ‌های متفاوت، اما در یک هارمونی انتخاب شوند. زیرا انتخاب تک رنگ این دو باعث می‌شود بر بلندتر بودن شما تاکید شود.

انتخاب رنگ متافوت این دو را تفکیک نموده و باعث مناسب‌تر دیده شدن شما می‌شود. توجه کنید که مانتو‌های خیلی کوتاه پاهایتان را بلندتر نشان می‌دهد و مانتو‌های پف دار و خیلی گشاد شما را بزرگتر جلوه می‌دهد. از مانتو‌های کمردار تنگ و مانتو‌هایی که بر انحنا و برجستگی هایتان تاکید دارند استفاده کنید، زیرا توجه را از قد بلند شما دور می‌کند.

مدل مانتو برای خانم‌های کوتاه قد و ریز نقش: مانتو‌های ساده و تنگ و تا روی زانو برای شما مناسب هستند. خطوط عمودی باریک بر روی مانتو شما را بلندتر نشان می‌دهد. از پوشیدن مانتو دامن گشاد و کلوش و مدل چروک خودداری کنید و توجه کنید که مانتو مجلسی بلند شما را کوتاهتر نشان می‌دهد.

انتخاب مانتو مجلسی برای خانم‌های چاق

سعی کنید خود را در مانتو خیلی تنگ و در فشار قرار ندهید. به دنبال مانتو‌هایی به اندازه خودتان و دوخت مناسب باشید و در نظر داشته باشید که خطوط افقی در مانتوی انتخابی شما نباشد، زیرا شما را چاق‌تر نشان می‌دهد.

از مانتو با خطوط عمودی و یا بدون هیچ خطی استفاده کنید. مانتو‌های با جیب بغل از رو و مانتو خیلی کوتاه برای شما مناسب نیستند. مانتو‌های با دامن کلوش و مدل‌های شکاف از پهلو برای شما مناسب هستند و علاوه بر شیک بودن هنگام حرکت کمکتان می‌کنند.

انتخاب مانتو مجلسی برای شکم بزرگ

مانتو‌های کمردار برای شما مناسب نیستند. زیرا دور شکم را بزرگتر نشان می‌دهد. مدل مانتو مجلسی Wrap (یک سمت روی سمت دیگر پیچیده می‌شود) برای شما مناسب هستند، زیرا این مدل باعث می‌شود سینه به دو قسمت تفکیک شود و کمر مشخص‌تر شود و در نهایت شکم کوچکتر بنظر می‌رسد.

به دنبال مانتو راسته و فرم یکدست از شانه تا پایین باشید و توجه کنید که وجود پلیسه، چین، جیب در جلو و پهلوی مانتو شکم شما را بزرگتر نشان می‌دهد.

انتخاب مانتو مجلسی برای سینه بزرگ

مانتو‌هایی با بالا تنه ساده و گشاد برای کوچکتر نشان دادن سینه‌ها مناسب هستند. مانتو‌های تنگ باعث کشش و جلب توجه در ناحیه سینه می‌شوند و مانتو‌های با دو طرف دکمه آن‌ها را بزرگتر نشان می‌دهد.

جیب باعث جلب توجه به سینه‌ها می‌شود و مانتو‌های پلیسه دار در قسمت سینه شکل سینه را بزرگتر نشان می‌دهد، سعی کنید از مانتو با دامن پلیسه دار استفاده کنید که توجه از قسمت سینه‌ها دور شود و متناسب‌تر دیده شوید.

انتخاب مدل مانتو مجلسی برای سینه کوچک

ترجیحا از بین مانتو‌های طرح دار (نه طرح خیلی درشت و نه طرح ریز) انتخاب کنید. کسانی که سینه کوچک دارند اغلب دارای اندام گلابی شکل هستند و نیم تنه بالایی از نیمه پایینی کوچکتر است.

خانم هایی با اندام گلابی شکل، قطعاً هنگام انتخاب مانتو مجلسی برای هر مناسبت، کمر خود را به عنوان نقطه کانونی در نظر بگیرند. یک خط گردن باز یا V شکل به طولانی تر شدن ظاهر کلی شما کمک می کند. در صورت تمایل، می توانید با اضافه کردن حجم بیشتر (مانند یک دستمال یا پاپیون) به بدنه فوقانی خود، تصویری از یک ساعت شنی ایجاد کنید.

برای ایجاد تناسب، مانتو روشن و طرح دار با شلوار تک رنگ ساده ست کنید. مانتو‌هایی انتخاب کنید که در قسمت سینه دارای تزئینات، دکمه، قلاب دوزی، گلدوزی، بافت، پارچه براق و… هستند، زیرا موجب بزرگتر جلوه دادن آن ناحیه می‌گردد. مدل‌هایی که زیر سینه جمع می‌شود نیز در بزرگنمایی سینه‌ها موثر هستند.

انتخاب مدل مانتو مناسب فصل

انتخاب مانتو مجلسی همچنین می تواند متناسب با فصل انجام شود. برای فصل بهار معمولا مانتو مجلسی های رنگ روشن انتخاب می شود. مانتو مجلسی بهاری برای دید و بازدید های عید نیز استفاده می شود بنابراین مهم است که مدل مانتو مجلسی شما علاوه بر زیبایی، به شما احساس راحتی نیز بدهد.

در فصل تابستان بهتر است از پارچه های سبک برای مدل مانتو مجلسی استفاده شود. مانتو مجلسی به دلیل اینکه در بیشتر موارد کارشده می باشد ممکن است کمی سنگین باشد. انتخاب پارچه سبک تر می تواند در تابستان از سنگینی مانتو مجلسی کم کند.

مدل مانتو مجلسی پاییزی و زمستانی را می توان از بین پارچه های ضخیم تر نیز انتخاب نمود. انواع مدل مانتو مجلسی کوتاه و بلند در این فصول می توانند مناسب باشند.

در نهایت آنچه در خرید مانتو مجلسی بیش از هر چیزی مهم می باشد دوخت و نمای آن در تن شما می باشد. برش و دوخت مانتو مجلسی در نحوه ایستادن آن روی بدن بسیار حائز اهمیت است. ممکن است یک مانتو مجلسی با پارچه با کیفیت به دلیل دوخت نامرتب آن زیبا به نظر نرسد.

سعی کنید برش مانتو مجلسی را بر اساس ویژگی هایی بدنی خود انتخاب نمایید. گاهی وجود برش های زیاد در برخی مدل مانتو مجلسی می تواند آنرا بیش از شلوغ نشان دهد.

پارچه مانتو

در مکان های مختلطی که علاقه مند هستید پوشیده و شیک لباس بپوشید انتخاب مدل مانتو مجلسی مناسب می تواند همچون لباس شب برای شما باشد. چرا که برای تزیین مانتو مجلسی از هنرهای سنگدوزی، ملیله دوزی، مروارید دوزی و گیپوردوزی استفاده می شود.

برای دوخت مانتو مجلسی از پارچه های بسیار مرغوب و باکیفیت نظیر جت بلک، از انواع کرپ ندا، کرپ کلیشه، کرپ حریر و کرپ دانته و پارچه های ساتن بسیار سبک و براق، تورهای آهار دار ساده، پارچه های کریستال، حریر اسود و حریر شیفون های که اصلا پرز نمیگیرند، چروک نمیشوند، رنگ پس نمیدهند و آب نمیروند استفاده می شود.

اکثر بانوان باسلیقه به دنبال جدیدترین طرحهای مانتو های مجلسی شون در مزون های لوکس هستند و امروز هم شاهد این مدل مانتو های مجلسی بلند پوشیده و متنوع در فرش قرمز اکران اختصاصی سینمای ایران توسط بازیگران هنرمند مون مشاهده می کنیم.