چگونه دیزل ژنراتور را هواگیری کنیم ؟
در مقالات قبلی به شرح برخی اشکالاتی که ممکن است برای دیزل ژنراتور پیش بیاید پرداختیم. این بار می خواهیم درباره ی سیستم سوخت رسان دیزل ژنراتور صحبت کنیم. درباره ی این سیستم رازهایی وجود دارد که اگر آن هارا بدانید به راحتی میتوانید عیوب مربوط به این بخش از دیزل ژنراتور را شناسایی کنید. در بعضی از مواقع حتی می توانید خودتان به اقدام به رفع این مشکلات نمایید. بیایید به بررسی اشکالاتی که ممکن است از عملکرد اشتباه سیستم سوخت دیزل ژنراتور باشد بپردازیم.
موتور قدرت کمی دارد
یکی از عواملی که می تواند به دلیل عملکرد بد سیستم سوخت دیزل ژنراتور باشد؛ قدرت کم موتور است. برای بررسی این موضوع به موارد زیر دقت کنید.
- احتمال گرفتگی خروجی دود یا ورودی هوا: یکی از قسمت های اصلی در سیستم سوخت رسان موتور دیزل، بخش ورود و خروج هوا است. سیستم سوخت رسان طی برنامه ای در هر بار احتراق، میزان مناسبی از اکسیژن را به موتور می رساند و دود حاصل از احتراق را از موتور دیزل دور میکند. در صورتی که در این مسیر ها گرفتگی وجود داشته باشد، باعث افت قدرت موتور می شود. برای حل این مشکل باید مسیر اگزوز و هوا بررسی و در صورت گرفتگی نسبت به بازگشایی آن اقدام کنید.
- خرابی سوپر شارژ (توربو شارژ): گاهی قدرت کم موتور دیزل مربوط به اشکال در توربو شارژ می باشد. برای بررسی این موضوع در هنگامی که دیزل خاموش و سرد می باشد، باید دهانه ورود هوای تازه به سوپر را باز کنید و با دست عملکرد آن را چک کنید. در صورتی که امکان حرکت دادن سوپر شارژ وجود نداشت، باید سوپر شارژ باز شده و به دست کارشناسان مربوطه برسانید تا مشکل آن را برطرف نمایند. در صورت قفل نبودن سوپر شارژ دقت کنید که شافت سوپر باید دارای لقی بسیار کمی باشد. اگر لقی زیاد باشد ممکن است باعث خرابی توربین شود؛ لذا در صورت لقی زیاد هم باید سوپر از سیستم جدا و برای بررسی به کارشناس ارائه گردد.
- احتمال وارد شدن هوا به سیستم سوخت رسانی: اگر هوا به سیستم سوخت رسان موتور دیزل وارد افت قدرت موتور را به دنبال خواهد داشت. برای این منظور باید ابتدا شیلنگ های انتقال دهنده سوخت از باک تا موتور بررسی شوند که سالم باشند. بعد از آن باید اقدام به هواگیری سیستم سوخت رسان نمایید.
- ضعیف بودن پمپ سوخت: پمپ سوخت وظیفه دارد که سوخت را از باک به موتور برساند. اگر این بخش دچار مشکل شود باید توسط کارشناسان مربوطه بررسی شود.
- کثیف بودن فیلتر هوا: فیلتر هوا، بخشی از سیستم سوخت رسان محسوب می شود. این قسمت با تصفیه هوا باعث می شود سوخت با هوای تمیز مخلوط و آماده اشتعال گردد. اگر فیلتر کثیف باشد، هوای کافی به موتور دیزل ژنراتور نرسیده و شاهد افت قدرت موتور خواهیم بود. برای بررسی این موضوع دقت کنید که نشانگر فیلتر به رنگ قرمز درآمده یا نه. اگر رنگ نشانگر فیلتر قرمز بود، نسبت به تعویض آن اقدام فرمایید.
مصرف بالای سوخت
در بعضی مواقع متوجه می شویم که مصرف سوخت دیزل ژنراتور، کمی بیشتر از معمول شده است. این موضوع در دیزل ژنراتورهای دائم کار بیشتر ملموس است. در ادامه به بررسی علت های این اشکال می پردازیم.
- مسدود بودن ورودی هوا از فیلتر تا موتور: اگر اکسیژن کم به موتور دیزل برسد علاوه بر افت قدرت موتور که درباره آن صحبت شد، افزایش مصرف سوخت را هم به دنبال خواهد داشت. برای بررسی این مشکل، باید مسیر هوا بررسی گردد و در صورت گرفتگی، پارگی یا نشت هوا نسبت به رفع عیب اقدام گردد.
- احتمال سوراخ بودن و یا مسدود بودن خروجی اگزوز: همانطور که ورودی هوا به دیزل دارای اهمیت می باشد. خروجی دود هم باید به درستی عمل کند، وگرنه افزایش مصرف سوخت را خواهیم داشت. لذا مسیر خروج دود را بررسی نمایید. اگر مشکلی بود باید مسیر خروج دود و یا اگزوز تعویض گردند.
- شل بودن پیچ های چدنی اگزوز به سرسیلندر: موضوع بعدی که ممکن است باعث افزایش مصرف سوخت شود، شل بودن پیچ های چدنی محل اتصال اگزوز و سرسیلندر می باشد. این مشکل با یک آچار کشی ساده این پیچ ها برطرف می گردد.
- عدم تنظیم اسبک سوپاپ ها: در این صورت دیزل ژنراتور احتیاج به فیلرگیری دارد. ای موضوع باید توسط کارشناسان مربوطه انجام شود.
- تنظیم نبودن پمپ انژکتور و سوزن ها: این موضوع هم قدر فنی تر بوده و باید توسط کارشناسان پمپ ساز بررسی شود. کارشناس با بررسی سوزن های انژکتور و پمپ فارسونگا موضوع را بررسی و برطرف میکند.
- تراز نبودن موتور: اگر موتور به درستی تراز نباشد، مصرف سوخت دیزل ژنراتور افزایش خواهد یافت. پس لازم است که با ابزار مناسب موتور کاملا تراز گشته و لقی زیر شاسی از بین برود.
سیستم سوخت رسان دیزل ژنراتور
موتور در دور کم منظم کار نمی کند
اگر متوجه شدید که موتور مدتی است که در دور کم (به صورت درجا) منظم کار نمیکند؛ می توانید عیب را در سیستم سوخت رسان دیزل ژنراتور پیدا کنید. موارد زیر در این باره باید بررسی شوند.
- ورود هوا به سوخت: این موضوع در موارد بالاتر بررسی شد. مشکل دیگری که میتواند نشانه این اشکال در موتور دیزل باشد، همین منظم کار نکردن دیزل ژنراتور در دورهای پایین است. برای رفع آن همانطور که قبلا صحبت شد، می بایست مسیر حرکت سوخت از باک تا موتور بررسی گردد. این مسیر باید کاملا سالم باشد که هوا وارد سوخت نشود. پس از آن نسبت هوا گیری سیستم سوخت اقدام فرمایید.
- اشکال در گاورنر و پمپ انژکتور:همانطور که در موارد بالاتر درباره پمپ سوخت صحبت کردیم، این موضوع فنی محسوب می شود و باید توسط کارشناسان مربوطه بررسی گردد. فقط در اینجا نشانه دیگر این اشکال را عنوان کردیم که در صورت خرابی پمپ انژکتور و یا گاورنر، ممکن است موتور در دور کم به صورت منظم کار نکند.
موتور گاز نمیخورد
آخرین راز و رمزی که درباره ی سیستم سوخت رسان دیزل ژنراتور بررسی میکنیم، این است که گاها پیش می آید که موتور دیزل گاز نمیخورد که این موضوع هم می تواند نشانگر ایراد در سیستم سوخت رسان باشد. برای بررسی این موضوع باید چهار عامل را بررسی کنید. که دو مورد آن در موارد بالاتر ذکر شد. آن دو مورد، بررسی مسیر ورود هوا و اطمینان از سلامت پمپ سوخت است. مورد بعدی عبارت است از:
گرفتگی فیلتر سوخت: فیلتر سوخت وظیفه تمیز کردن سوخت قبل از ورود به موتور دیزل ژنراتور را دارد. در صورت گرفتگی فیلتر سوخت، گازوئیل به میزان کافی به موتور نمی رسد. و موتور گاز نمی خورد. نمایندگی فروش قطعات و تعمیرات تخصصی دیزل ژنراتورهای پرکینز در ایران-نقشه سیمدیزل ژنراتور در مجموعه های مختلف نقش مهمی را به عهده دارد. به همین منظور باید نهایت دقت و مراقبت را از آن به عمل آورد. در این مقاله بر آن شدیم که مراحل استارت دیزل ژنراتور و نکاتی که قبل از استارت باید به آن ها توجه نمود را بررسی کنیم. این مقاله تکمیل کننده مواردی است که در مقاله درباره نکات قبل از راه اندازی دیزل ژنراتور معرفی کردیم.
آماده سازی قبل از راه اندازی مجموعه دیزل ژنراتور
- کلید اصلی برد کنترل، باید قبل از بازرسی خاموش شود.
- اتاق دیزل ژنراتور را دوباره تمیز و بازرسی کنید تا مطمئن شوید که مواد قابل اشتعال و انفجاری در اطراف دستگاه وجود ندارد و از وجود هوای صاف و بدون مانع در داخل و خارج اتاق دیزل ژنزاتور، اطمینان حاصل کنید. برای اطلاعات بیشتر به مقاله مکان مناسب برای دیزل ژنراتور مراجعه نمایید.
- به طور کامل بررسی کنید و مطمئن شوید که قطعات الکتریکی و کنترلی به درستی کار می کنند؛ اتصالات مناسب و سالم است و فرسودگی در سیم ها مشاهده نمی شود.
- تسمه پمپ آب، تسمه شارژر و تسمه فن را بررسی کنید.
سطح مجموعه دیزل ژنراتور، به ویژه قسمت های متحرک دستگاه را تمیز کنید تا مطمئن شوید که جسم خارجی وجود ندارد، بررسی کنید تا مطمئن شوید که در اتصالات مایع خنک کننده، سوخت و روغن نشتی وجود ندارد.
بررسی کنید تا مطمئن شوید که سطح روغن بین علامت های ماکسیمم و مینیمم قرار دارد و تا حد امکان به ماکسیمم نزدیک است.
- توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید گازوئیل بدون فیلتر به موتور دیزل تزریق شود.
- مقدار گازوئیل در باک سوخت را بررسی کنید و در صورت لزوم گازوئیل به آن اضافه کنید.
هنگامی که دستگاه برای اولین بار روشن می شود؛ یا برای مدت طولانی خاموش بوده و سپس دوباره روشن می شود، مطمئن شوید که هوا در گازوئیل وجود نداشته باشد. در صورت وجود هوا، پیچ هواگیری روی فیلتر گازوئیل را باز کرده و با پمپ دستی، سوخت را به پیچ هواگیری پمپ کنید، هوای سیستم سوخت را تخلیه کنید و پیچ هواکش را سفت کنید.
سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید که تا میزان مشخص شده پر شده باشد.
- موتور دیزل را هرگز بدون فیلتر هوا روشن نکنید.
- نشانگر مسدود شدن فیلتر هوا را بررسی کنید. اگر نشانگر قرمز است، فیلتر هوا را تعویض کنید.
کلید برق را ببندید و ولتاژ باتری را از صفحه کنترل چک کنید. در دیزل ژنراتور هایی که باتری های ۲۴ ولت دارند، اگر ولتاژ، کمتر از ۲۲ ولت است، باتری باید شارژ شود. در دیزل ژنراتورهایی که ولتاژ باتری مورد نیاز آن ها ۱۲ ولت است؛ اگر ولتاژ کمتر از ۱۱ ولت باشد، باتری باید شارژ شود.
دور موتور مناسب برای را روی ۸۰۰ دور در دقیقه تنظیم کنید. بعد از اینکه دیزل ژنراتور روشن شد، دور موتور را افزایش خواهیم داد.
مجموعه دیزل ژنراتور را راه اندازی کنید
- دیزل ژنراتور را زیر بار روشن نکنید.
- دکمه استارت را فشار دهید. اگر استارت ناموفق بود، قبل از تلاش مجدد، حدود ۲۰ ثانیه صبر کنید. اگر استارت برای ۳ بار متوالی ناموفق بود، استارت زدن را متوقف کنید و عوامل خطا مانند ولتاژ باتری یا مدار روغن را قبل از راه اندازی بررسی و برطرف کنید. توجه داشته باشید که استارت زدن مداوم در دیزل ژنراتوری که به درستی کار نمی کند، باعث تجمع گازوئیل در اگزوز می شود و خطر انفجار را به همراه دارد.
- پس از اینکه موتور دردور آرام، به مدت یک دقیقه کار کرد. دور موتور را در گاورنر به ۱۵۰۰ دور دردقیقه افزایش می دهیم.
- به توصیه کارشناسان خبره ما در شرکت تتاپاور، برای راه اندازی دیزل ژنراتور در محیط سرد باید آماده سازی انجام شود. از مکمل گازوئیل زمستانی مناسب برای دمای محلی استفاده کنید. این می تواند خطر رسوبات را هم در سیستم تزریق سوخت، کاهش دهد. در مورد مناطقی که در آن، دمای محیط بسیار پایین است، توصیه می شود، یک سیستم گرم کن (برای گرم کردن آب، روغن و سوخت) نصب کنید و از کافی بودن ضد یخ در رادیاتور مطمئن شوید.
- باتری باید در شرایط خوبی باشد. دمای پایین باعث کاهش ظرفیت باتری می شود. بسته به ولتاژ، همانطور که ذکر شد، ممکن است نیاز به افزایش ظرفیت باتری باشد.
کشی دیزل ژنراتور پرکینزpdf – ایسیو ecu دیزل ژنراتور پرکینز
- در این صورت باید نسبت به تعویض فیلتر سوخت اقدام و دیزل ژنراتور مجدد هواگیری شود.
- گرفتگی یا معیوب بودن فیلتر پمپ سه گوش: برای اینکه متوجه شویم ایراد به این موضوع بر می گردد، باید میزان سوخت خروجی از شیلنگ برگشت بررسی شود. اگر این میزان مطابق معمول نبود، ممکن است ناشی از گرفتگی فیلتر پمپ سه گوش باشد. در این صورت باید این فیلتر تعویض گردد. در غیر این صورت اشکال به خود پمپ سه گوش بر میگردد که باید نسبت به تعمیر و تعویض آن اقدام نمود.