علمی و پزشکی

پیشگیری از سرطان روده با یک داروی روان‌پزشکی

به گفته شفا ، این متخصصان معتقدند که لیتیوم می تواند به سلامت سلول های بنیادی در سیستم هضم کمک کرده و آنها را در برابر اثرات منفی جهش های سلولی ایجاد کننده سرطان مقاوم کند.

این کشف منجر به راه اندازی یک آزمایش بالینی جدید برای لیتیوم ، یک داروی رایج که برای درمان چندین نوع بیماری روانی استفاده می شود ، می شود و احتمالاً لیتیوم از رشد سرطان روده جلوگیری می کند.

این تست افراد مبتلا به ژن “خانوادگی آدنوماتوز پولیپوز” (FAP) را بررسی می کند.

FEP یک بیماری ژنتیکی نسبتاً نادر است که از هر 7 تا 22 نفر یک نفر را درگیر می کند. این وضعیت می تواند منجر به سرطان روده شود مگر اینکه تقریباً تمام روده بزرگ با جراحی برداشته شود.

تصور می شود که سرطان روده اغلب ناشی از جهش ژنتیکی به نام EPC است.

نشان داده شده است که سلولهای بنیادی روده تحت تأثیر جهشهای EPC نسبت به نمونه های سالم خود برتر بوده و آنها را از بین می برند.

به گفته متخصصان ، این روند منجر به رشد نامشخص سلولهای جهش یافته و تشکیل توده های سرطانی می شود. بیماران FEP دارای جهش ژنتیکی EPC هستند و صدها پولیپ و توده غیر سرطانی را در روده تولید می کنند.

پروفسور لوئیس ورمیلن ، نویسنده اصلی مقاله منتشر شده در مجله Nature ، گفت: “ما اولین مرحله رشد توده های سرطانی در روده را شناسایی کرده ایم.”

وی افزود: پس از جهش در ژن مهمی که سلولهای بنیادی روده را تنظیم می کند ، کشف کردیم که این سلول ها به سلولهای جعلی تبدیل شده و سلولهای طبیعی اطراف را سرکوب می کنند. این مفهوم کاملاً جدید است زیرا همیشه تصور می شده که سلولهای جهش یافته ، که می توانند به سرطان تبدیل شوند ، سریعتر رشد می کنند یا در برابر مرگ سلولی مقاومت بیشتری دارند. با این حال ، تحقیقات ما نشان می دهد که با فشار فعال می تواند بر سلولهای بنیادی اطراف سلولهای آستانه بدخیمی غلبه کند. این همان چیزی است که ما از آن به عنوان رقابت برتر یاد می کنیم.

دکتر مدیر آژانس بین المللی تحقیقات در مورد سرطان گفت: “یافته های پروفسور ورمیلن و تیم وی یک نقطه عطف مهم در درک ما از سرطان روده است.” هلن ریپن ما از دیدن نتایج این مطالعه بالینی و پیامدهای آینده آن برای بیماران سرطانی ارثی بسیار هیجان زده هستیم.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت ، سرطان روده چهارمین نوع شایع سرطان در انگلیس است که هر ساله بیش از 48000 نفر مبتلا به سرطان روده می شوند.

علائم سرطان روده شامل تغییر در عادات روده ، درد شکم و خون در مدفوع است.