اقتصادیعمومیکسب و کار ایرانیان

پودر تالک در نوار بهداشتی

 

 

ایمنی صنعتی

 پودر تالک تولید

نوعی سیلیکات منیزیم است که اولین استفاده اش به اعراب باز می گردد. معدنکاری و فراوری تالک در قرن نوزدهم در اروپا و آمریکا بسیار گسترده بود. بسیاری از مردم با تالک به عنوان یک محصول آرایشی یا بهداشتی آشنا هستند اما این ماده کاربرد های صنعتی زیادی نیز دارد. از آن برای ساخت سرامیک، رنگ، کاغذ و مواد لازم برای ساخت پوشش پشت بام استفاده می شود. همچنین این ماده به عنوان روان کننده صنعتی نیز به کار می رود زیرا می تواند دماهای بسیار بالا را تحمل کند و درنتیجه برای چیزهایی نظیر حرکت روان نوار نقاله ها بسیار مفید است.

مسائل ایمنی اغلب در محیط های کاری ایجاد می شوند، جایی که اغلب میزان و مدت در معرض خطر قرار گرفتن بسیار بیشتر از محیط های خانگی است. با توجه به این که ذخایر تالک معمولا در کنار ذخایر آزبست یافت می شوند، احتمال دارد تالک به دست آمده از این ذخایر آلوده به آزبست باشد.

در دهه 1960بعد از این که محققان پی بردند آزبست می تواند باعث ایجاد سرطان ریه شود، سوالاتی در مورد ارتباط بین کارگرانی که در معرض تالک قرار می گرفتند و سرطان تخمدان پرسیده شد. این باعث شد که در دهه 1970 مطالعات دقیق تری بر روی کانی تالک و ترکیب شیمیایی آن انجام بگیرد. برخی از این مطالعات بیماری های ریوی معدنکاران تالک را مورد بررسی قرار دادند.

استفاده از تالک برای بدن

کارخانه پودر باریت در قرن بیستم، تالک به دلیل توانایی آن در جذب رطوبت و از بین بردن اصطکاک به صورت گسترده به عنوان یک محصول خانگی مورد استفاده قرار می گرفت. برخی معتقدند اگر از این ماده به عنوان محصول بهداشتی زنان استفاده شود، می تواند با عبور از دستگاه تناسلی و رحم خود را به تخمدان ها برساند.

اگرچه محصولات خانگی تالک، در دهه 1970 هیچ گونه آزبستی به همراه خود نداشتند با این حال هنوز نگرانی هایی وجود داشت که تالک می تواند باعث ایجاد سرطان تخمدان شود و در نتیجه تحقیقات در این زمینه بر روی تالک بدون آزبست، متمرکز شد.

سرطان تخمدان

این سرطان چند ریسک فاکتور شناخته شده دارد. وقتی موسسات سلامتی، ریسک فاکتور های مختلف یک بیماری را منتشر می کنند بعضی مواقع برای آن ها ضریبی نیز تعریف می کنند. برای مثال آژانس بین المللی تحقیق درمورد سرطان، پودر بدنی که دارای تالک می باشد را در صورتی که در کشاله ران اعمال شود، مرتبط با سرطان تخمدان می دانند و در ادامه توضیح می دهد که در بسیاری از موارد، مقدار ریسک خیلی زیاد نیست اما به طرز غیرعادی همواره به یک مقدار ثابت بیشتر از ریسک قابل قبول است. این گزارش نسبت به گزارش سال 1987 این موسسه که در آن اعلام کرده بود مدارک کافی برای اثبات سرطان زا بودن تالک وجود ندارد، تغییرات زیادی کرده است.

انجمن سرطان آمریکا، به این موضوع پرداخت که نتایج آزمایشات کاملا مثبت یا منفی نبوده است و با توجه به این قضیه اعلام کرد که اگر ریسکی وجود داشته باشد، بسیار کوچک خواهد بود . با این حال انجمن اینگونه فکر می کرد که چون تالک بصورت گسترده در بسیاری از محصولات به کار می رود، باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا معلوم شود آیا این ریسک ها واقعی هستند یا خیر.

اتحادیه تالک صنعتی اروپا، ارتباط بین استفاده از تالک و سرطان تخمدان در مطالعات موردشاهدی که در آمریکا انجام گرفته بود را بسیار جنجالی توصیف کرد، زیرا تفاوت ریسک بین کسانی که از تالک استفاده می کردند و کسانی که هیچ گونه مصرفی نداشتند مقدار بسیار ناچیزی بود. به جای آن ها، این اتحادیه از دو تحقیق که در سال های 2005 و 2006 انجام گرفته بود برای تحکیم موضع خود استفاده کرد. یکی از این مطالعات به صورت یک تحقیق گروهی بود و ارتباط قابل توجهی بین مصرف تالک و افزایش ریسک سرطان تخمدان پیدا نکرده بود.(تحقیق های گروهی مدارک محکم تری نسبت به مطالعات موردشاهدی به حساب می آیند.)

مرکز تحقیقات سرطان انگلستان ریسک فاکتورها و فاکتور های جلوگیری مختلف برای سرطان تخمدان مانند سن،ژنتیک،وزن، بیماری های دیگر و هورمون ها و همچنین مصرف تالک را مورد بررسی قرار داده است. اگر چه این موسسه ریسک تمامی موارد ذکر شده را دسته بندی کرده است اما موضع آن بر روی تالک این است که ریسک ناشی از مصرف تالک هنوز واضح نیست و اگر خطری وجود داشته باشد بسیار کوچک خواهد بود.

اما مطالعات علمی اخیر، روندی را نشان می دهند که مصرف تالک را به سرطان تخمدان از نوع epithelial که متداول ترین نوع این سرطان نیز می باشد مربوط می داند. یک مطالعه علمی که در سال 2013 به رهبری دانشگاه هاروارد و با کمک 8525 مورد سرطان تخمدان و 9859 شاهد انجام شد نشان داد که استفاده از پودر تالک در اطراف ناحیه تناسلی، خطر وقوع انواع سرطان تخمدان را به مقدار کم تا متوسط افزایش خواهد داد. این تحقیق دریافت که” استفاده از پودر تالک در ناحیه تناسلی، به طور کلی منجر به افزایش ریسک سرطان تخمدان می شود”. همچنین آن ها این نکته را متذکر شدند که با توجه به این که عوامل خطرآفرین کمی وجود دادر که خانم ها بتوانند از آن ها اجتناب کنند، پرهیز از مصرف پودر تالک می تواند استراتژی مفیدی برای کاهش ابتلا به سرطان تخمدان باشد. به نظر می آید این سیاست پیشگیری بسیار هوشمندانه باشد