فرهنگ و هنرکسب و کار ایرانیان

پرفروش ترین فیلمهای تاریخ بالیوود

سینمای بالیوود (Bollywood) نام غیررسمی صنعت فیلم‌سازی هند است که برخلاف هالیوود (Hoolywood) آمریکا، یک مکان مشخص فیزیکی ندارد. اما امروزه این نام در فرهنگ لغات انگلیسی آکسفورد ثبت شده و مورد استفاده سینماگران و عموم مردم قرار می‌گیرد. فهرست مطالب معرفی ده فیلم برتر سینمای بالیوود در صد سال اخیر:

1-شعله (1975) –  SHOLAY

2-باج، روزی روزگاری در هند (2001) – LAGAAN

3-مادر هند (1957) – MOTHER INDIA ( اولین کاندید اسکار برای سینمای بالیوود )

4-راهنما (1965) – GUIDE

5-سنگام (1964) – SANGAM

6-دیوار (1975) – DEEWAR

7-سه احمق (2009) – 3 IDIOTS (از خوب‌های کمدی سینمای بالیوود )

8-سعادت (1971) – ANAND

9-سرزمین مادری (2004) – SWADES

10-نوای چشم بند (2018) – ANDHADHUN – از فیلم‌های جدید سینمای بالیوود

صد سال پس از اینکه نخستین فیلم سینمای هند «راجا هریش چاندرا» به نمایش عمومی درآمد، در شصت وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن، صدسالگی سینمای بالیوود جشن گرفته شد. این مراسم در 25 اردیبهشت 1392 برگزار شد. 105 سال فعالیت مداوم و تولید بیش از هزار فیلم در هر سال، بالیوود را صنعتی پررونق و پولساز کرده است. دیباکر بانرجی: یکی از چهار کارگردان فیلم بمبئی تاکیز- در جشن صدسالگی بالیوود، در انتقاد به این نام می‌گوید: «سینمای هند می‌تواند از سایه بالیوود بیرون بیاید و مانند سینمای کشورهای دیگری چون ژاپن، تایلند یا ترکیه دیده شود. این دستاورد بزرگی برای سینمای هند خواهد بود. این اتفاق دارد می‌افتد و من به خاطرش خوشحالم.» فیلمسازان این کشور با بیش از یک میلیارد نفر جمعیت، اصرار دارند که سینمای هند از نظر سبک و گویش، فراتر از بالیوود است.

آمیتاب باچان: هنرپیشه پیشکسوت و بلندآوازه سینمای هند، در یکی از کنفرانس‌های مطبوعاتی خود گفت: «به نظر من سینمای هند، هویت خودش را دارد و ارجاع دادن آن با واژه‌ی بالیوود ، در رقابت با هالیوود درست نیست.» آمیتاب باچان سوپراستار معروف سینمای بالیوود علیرغم بی علاقگی فیلم‌سازان این کشور، برای استفاده از این نام برای صنعت فیلم هند، سینمای بالیوود در بین عموم مردم پذیرفته شده و در‌بر‌گیرنده هویت سینمای این قاره کهن است. پس از خواندن این مطلب درباره دانلود فیلم جدید پرفروش بالیوود ، با ما همراه باشید تا با ده فیلم برتر سینمای بالیوود آشنا شوید.

معرفی ده فیلم برتر سینمای بالیوود در صد سال اخیر:

در این فهرست علاوه بر فیلم‌هایی که از سینمای بالیوود در رتبه‌بندی سایت IMDB امتیاز خوبی کسب کرده‌اند، فیلم‌هایی که برای دهه چهل و پنجاهی‌های عزیز بسیار خاطره‌انگیز هستند نیز قرار داده‌ایم. امیدواریم از این تجدید خاطره لذت ببرید. شعله (1975) –  SHOLAY وقتی صحبت از سینمای بالیوود باشد، به هیچ عنوان نمی‌توان این فیلم خوش ساخت و جذاب را نادیده گرفت. فیلمی که یکی از بهترین فیلم‌های سینمای هند است. سال از یکه تازی جِی و ویرو بر پرده‌های سینماهای جهان، از جمله ایران می‌گذرد. این دو توسط تاکور، افسر پلیس اجیر شده‌اند تا انتقام کشته شدن خانواده تاکور را از شرور و راهزن معروف، جبارسینگ بگیرند.

به دلیل فشار اداره سانسور هند در زمان نمایش فیلم برای آن دو پایان ساخته شده است. در نسخه اول جبارسینگ به دست عدالت سپرده می‌شود اما در نسخه دوم به دست تاکور کشته می‌شود. نسخه اصلی و بدون سانسور این فیلم زیبای سینمای بالیوود ، در سال 1990 پس از پانزده سال در دسترس عموم قرار گرفت. این مقاله فهرستی از پرفروش‌ترین فیلم‌های هندی را ارائه می‌کند که شامل فیلم‌هایی از زبان‌های مختلف بر اساس برآوردهای گیشه جهانی است که توسط منابع معتبر گزارش شده‌است. هیچ ردیابی رسمی از ارقام باکس آفیس داخلی در هند وجود ندارد و سایت‌های هندی که داده‌ها را منتشر می‌کنند اغلب برای افزایش تخمین گیشهٔ داخلی خود تحت فشار قرار می‌گیرند.[۱]

فیلم‌های هندی از اوایل قرن بیستم در بازارهای سراسر جهان به نمایش درآمدند.[۲] از سال ۲۰۰۳، بازارهایی در بیش از ۹۰ کشور وجود دارند که در آن فیلم‌هایی از هند به نمایش در می‌آیند.[۳] در دهه اول قرن بیست و یکم، قیمت بلیت به‌طور مداوم افزایش یافت، تعداد سالن‌ها سه برابر شد و تعداد چاپ‌های یک فیلم در حال اکران افزایش یافت که منجر به افزایش چشمگیر فروش گیشه شد.[۴] اکثر فیلم‌های پرفروش‌ترین هندی از سینمای بالیوود هستند. تا سال ۲۰۱۴، سینمای هندی ۴۳ درصد از درآمد خالص گیشهٔ هند را به خود اختصاص داده‌است، در حالی که سینمای تلوگو و تامیل ۳۶ درصد و سایر صنایع منطقه‌ای ۲۱ درصد را تشکیل می‌دهند.[۵]

پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای هند

جدول زیر ۵۰ فیلم برتر هندی را فهرست می‌کند که شامل فیلم‌هایی از تمام زبان‌های هندی است. ارقام برای تورم تعدیل نشده‌اند. فهرست فیلم‌های زیر بر حسب روپیه هند طبقه‌بندی شده‌اند. تبدیل ارز به دلار آمریکا نیز به عنوان نقطهٔ مرجع ارائه می‌شود، زیرا بسیاری از این فیلم‌ها اکران‌های بین‌المللی داشتند. با این حال، تبدیل ارز ممکن است سازگار نباشد، زیرا نرخ تبدیل دلار به روپیه در طول زمان تغییر کرده‌است، از ۴۸ روپیه در هر دلار در سال ۲۰۰۹[۶] به بیش از ۶۵ روپیه در هر دلار در سال ۲۰۱۷.[۷] نرخ ارز تا پیش از سال ۲۰۰۹ بسیار متفاوت بود، بنابراین تعدادی از فیلم‌های قدیمی‌تر که از نظر دلار آمریکا درآمد بالایی داشتند، در این فهرست کمتر دیده می‌شوند.

برای آمار ناخالص فیلم‌های قدیمی‌تر، پرفروش‌ترین فیلم‌ها بر پایهٔ سال را ببینید. پر فروش ترین فیلم های تاریخ سینمای بالیوود صنعت فیلم سازی کشور هند که به نام سینمای بالیوود در سطح جهان به شهرت رسیده یکی از بزرگ ترین مراکز تولید فیلم در دنیا می باشد. فیلم های هندی از اوایل قرن بیستم در کشورهای مختلف دنیا به نمایش در آمده و در دهه 1940 میلادی به موفقیت های بزرگ تجاری دست پیدا کردند، به طوری که امروزه بالیوود به یکی از پر طرفدارترین صنایع فیلم سازی در سراسر دنیا تبدیل شده است.

پس از آشنایی با لیست پرفروش ترین فیلم های دنیا؛ در این مطلب کوکا قصد داریم به معرفی 10 فیلم پر فروش تاریخ سینمای هند بپردازیم. لازم به ذکر است این لیست با احتساب نرخ تورم آماده شده است. فیلم مغول اعظم یک فیلم درام تاریخی، حماسی و نمادین محصول سال 1960 به کارگردانی کی آصف و تهیه کنندگی شاپورجی پالونجی است. این فیلم در تاریخ 5 آگوست سال 1960 همزمان در 150 سینما در سراسر کشور هند اکران شد و رکورد بیشترین تعداد اکران همزمان در میان فیلم های بالیوودی را از آن خود کرد.

مغول اعظم همچنین توانست با فروشی باورنکردنی رکورد باکس آفیس فیلم های هندی را شکسته و به پر فروش ترین فیلم هندی تبدیل شود که تا 15 سال پس از آن نیز این عنوان را یدک می کشیده است. در حال حاضر نیز با احتساب تورم و با فروش 2000 کرور (310 میلیون دلار آمریکایی) به عنوان پر فروش ترین فیلم هندی کل تاریخ سینمای هند شناخته شده است. فیلم مغول درباره کشکمش های میان امپراتور مغول (با بازی کاپور) و پسرش سلیم (با بازی دیلیپ کومار) است، سلیم که عاشق آنارکالی (با بازی مدهوبالا) شده است با مخالفت های پدر روبرو می شود و به حمایت از عشقش با پدر مقابله می کند.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.