عمومی

پرخوابی؛ از دلایل تا پیشگیری

اگرچه بسیاری از افراد از تأثیرات احتمالی خواب ناکافی در سلامتی آگاه هستند ، اما باید توجه داشته باشید که خواب زیاد می تواند برای بدن مضر باشد.

به گزارش ایران تودی ، عصر ایران وی به نقل از Medical News Today نوشت: “گاهی اوقات خواب زیاد باعث می شود فرد روز احساس کندی و خستگی کنید.” با این حال ، تبدیل شدن به یک عادت خواب بیش از حد می تواند ریتم شبانه روزی بدن را مختل کند ، که می تواند با افزایش خطر بی خوابی ، افسردگی و افزایش وزن همراه باشد.

تعریف

بیشتر بزرگسالان بین هفت تا نه ساعت خواب شبانه نیاز دارند. با این حال ، میزان خواب مورد نیاز هر شخص ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال ، برخی ممکن است به شش ساعت خواب در شب و برخی دیگر به 10 ساعت نیاز داشته باشند.

هیپرسومنیا به طور کلی بر افرادی که به یک یا دو ساعت بیشتر خواب نیاز دارند تأثیر نمی گذارد. به همین ترتیب ، خواب بیش از حد با خواب اضافی مرتبط با بهبودی افراد از بیماری ، خلاص شدن از ورزش های سنگین یا مشکلات مربوط به سفر مانند پرواز یا دویدن ارتباط ندارد.

هایپرسومنیا شرایطی است که در آن فرد بیش از نیاز بدن به طور منظم ، بین ساعت 11 تا 13 شب می خوابد.

دلایل

اگرچه گاهی اوقات خواب بیش از حد طبیعی است ، اما اضافه بار منظم خواب می تواند یک مشکل عمده سلامتی را نشان دهد.

چندین ارتباط بین سلامتی و خواب بیش از حد وجود دارد.

چرخه خواب بی قرار

مسائل مختلف می تواند چرخه خواب را مختل کند.

بدن هر شب چهار یا پنج خواب مختلف REM یا حرکات سریع چشم و چشم خارج از RAM را پشت سر می گذارد. این دوره ها برای کمک به شما در احساس راحتی روز بعد مهم هستند.

وقفه در هنگام خواب می تواند باعث خواب آلودگی و در برخی افراد خواب بیش از حد شود. از جمله عوامل تأثیرگذار در این زمینه:

– صدای بلند

– سبک

– کافئین را قبل از خواب مصرف کنید

– درد

سندرم پاهای بی قرار

دندان قروچه یا دندان قروچه

نارکولپسی

نارکولپسی یا آپنه خواب بیماری است که می تواند باعث خواب آلودگی شدید در طول روز شود. این شرایط بعد از خواب شبانه یا خواب روزانه عبور نمی کند.

علاوه بر علائم جسمی و شناختی ، نارکولپسی می تواند سایر مشکلات خواب را نیز ایجاد کند.

کم کاری تیروئید

شرایط جسمی مانند کم کاری تیروئید گاهی اوقات می تواند خواب را تحت تأثیر قرار دهد.

کم کاری تیروئید می تواند باعث خواب بعد از یک شب استراحت کامل شود. این می تواند منجر به خواب روزانه یا خواب دوباره صبح و خواب بیش از حد شود.

علائم رایج کم کاری تیروئید شامل سرماخوردگی ، ضعف عضلانی و افزایش ناخواسته وزن است.

آپنه انسدادی خواب

آپنه انسدادی خواب می تواند دلیل خواب زیاد باشد.

آپنه انسدادی خواب باعث می شود که فرد برای مدت کوتاهی هنگام خواب نفس بکشد. این شرایط معمولاً چندین بار در طول شب اتفاق می افتد و در صورت بروز ، چرخه خواب را مختل می کند.

این می تواند منجر به خواب آلودگی بیش از حد در روز و نیاز به خواب بیشتر شود تا احساس راحتی و آرامش کافی داشته باشید.

سایر علائم آپنه انسدادی خواب شامل موارد زیر است:

– مشکلات تمرکز

– مشکلات حافظه

سردرد یا خشکی دهان هنگام بیدار شدن از خواب

– کاهش میل جنسی

برای ادرار کردن اغلب بیدار شوید

افسردگی

بین مشکلات خواب و افسردگی دو نوع ارتباط وجود دارد. مطالعات نشان داده است که اختلالات خواب یک عامل خطر و همچنین علامت افسردگی است.

مشخص شده است که بسیاری از اختلالات خواب ، از جمله نارکولپسی ، آریتمی شبانه روزی و بی خوابی از عوامل خطر افسردگی هستند.

اگرچه این شرایط به طور کلی با بی خوابی یا مشکل در خواب رفتن یا خوابیدن همراه است ، خواب بیش از حد نیز در برخی موارد افسردگی رخ می دهد. این می تواند به دلیل مشکلاتی مانند شکسته شدن چرخه خواب یا التهاب ایجاد شود.

با این حال ، دلیل دقیق آن روشن نیست.

داروها

برخی از داروها می توانند به عنوان یک عارضه جانبی باعث خواب آلودگی بیش از حد شوند ، که می تواند منجر به پرخوابی شود.

اگر خواب آلودگی شما ناشی از دارو باشد ، کنار آمدن با آن مشکل است و باید در مورد تغییر دوز یا مصرف داروی جدید با پزشک خود صحبت کنید.

هایپرمونی ایدیوپاتیک

در برخی موارد ، حتی پس از تشخیص کامل ، پزشکان نمی توانند دلیل خواب زیاد را پیدا کنند. این وضعیت به عنوان هایپرمونی ایدیوپاتیک شناخته می شود. فرد مبتلا به این بیماری ممکن است بدون دلیل مشخصی خواب آلودگی و خواب بیش از حد را تجربه کند.

تأثیرات روی بدن

گاهی اوقات ، در صورت خواب زیاد ، روز بعد می تواند عوارض جانبی داشته باشد. شروع روز برای او دشوار است و هیجان منظم و محرکهای انرژی زا مانند کافئین می تواند تأثیری کم یا تأثیری در بهبود شرایط وی داشته باشد.

خواب زیاد به طور منظم می تواند علائم دیگری ایجاد کند که از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این شامل:

– سردرد

– من در حفظ توجه مشکل دارم

– افزایش التهاب

– مشکلات حافظه

صورت و چشم های متورم و خسته

– اضطراب

افسردگی

آیا این خطرناک است؟

اگرچه خواب زیاد گاهی اوقات لزوماً برای سلامتی چیز بدی نیست ، اما تأثیر خواب زیاد منظم می تواند فرد را در معرض سایر مشکلات و بیماری ها قرار دهد. یک مطالعه نشان داد افرادی که کم و بیش می خوابند بیشتر از افرادی که به طور طبیعی می خوابند دارای اضافه وزن یا چاقی هستند. مطالعه دیگری نشان داد که خواب بیش از حد ممکن است با شرایطی مانند قند خون و عوامل خطر بیماری قلبی مرتبط باشد. این خطرات با توجه به جنسیت و عوامل فردی متفاوت است. بنابراین ، تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

چگونه می توانید از کم خوابی جلوگیری کنید؟

پرخوابی می تواند منجر به عاداتی شود که می تواند منجر به خواب بیشتر شود. به همین دلیل ، شکستن این چرخه و بازگشت به یک الگوی خواب طبیعی مهم است.

یک ساعت زنگ دار تنظیم کنید

هیجان زده شدن از خواب در همان ساعت از روز می تواند به بدن شما کمک کند تا الگوهای خود را تنظیم کرده و به ریتم های طبیعی خود برگردد.

دکمه تعویق را فشار ندهید

بیدار شدن از خواب و کاملاً بیرون آمدن از خواب می تواند به بدن شما کمک کند تا از خواب بیدار شود و از خوابیدن مجدد یا خواب زیاد جلوگیری کند.

از خواب پرهیز کنید و یا یک چرت کوتاه بزنید

پرهیز از خواب روزانه می تواند برای برخی از افراد که بیش از حد می خوابند مفید باشد. خواب بیش از حد می تواند در الگوی خواب بدن تداخل ایجاد کند و باعث خواب بیش از حد شود. از طرف دیگر ، خواب کوتاه بین 10 تا 20 دقیقه می تواند به برخی از افراد کمک کند تا انرژی بیشتری داشته و انرژی بیشتری داشته باشند.

در هنگام خواب از منابع نور خودداری کنید

نوری با طول موج کوتاه که توسط دستگاه های الکترونیکی ساطع می شود می تواند مغز را تحریک کرده و فرد را برای مدت طولانی بیدار نگه دارد. برای افرادی که بدن آنها به این نور حساس است ، عدم استفاده از دستگاه های الکترونیکی و سایر منابع نوری نزدیک به زمان خواب ممکن است بهترین گزینه باشد.

یک دفتر خواب وجود دارد

ممکن است پزشک از شما بخواهد از میز کنار تخت استفاده کنید. فرد عادات خواب و خاطرات معمول خود ، از جمله زمان خواب و بیداری را در این دفتر ثبت می کند. او می تواند هر اتفاقی که می افتد را ثبت کند ، از جمله چند بار که از خواب بیدار می شود یا در خواب مشکل دارد. داشتن یک دفترچه یادداشت خواب می تواند اطلاعاتی را که پزشک شما برای تشخیص دقیق هرگونه مشکل سلامتی نیاز دارد ، فراهم کند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

به طور کلی ، کمبود خواب گاه به گاه نگران کننده نیست. فردی که زیاد می خوابد ممکن است روز بعد دچار خستگی و کمبود انرژی شود اما عوارض آن به طور کلی فراتر از آن نیست. “اما هر کسی که سابقه خواب طولانی دارد یا علائم ناراحت کننده دیگری دارد باید برای معاینه دقیق به پزشک مراجعه کند.”

انتهای پیام