علمی و پزشکی

ویتامینی که مصرف آن با کاهش وزن ۲ برابری همراه است

ایران تودی/خراسان رضوی بر اساس آمار منتشرشده، ۵۰ درصد افراد دچار کمبود این نوع ویتامین هستند.

به نقل از هلث، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن سطوح کافی ویتامین D در بدن می‌تواند کاهش وزن را دو برابر کند و چربی شکم را از بین ببرد.

حدود نیمی از جمعیت جهان دچار کمبود ویتامین D هستند و نتایج مطالعه‌ای نشان داده است که کاهش وزن با نوشیدن شیر که حاوی سطوح بالایی از کلسیم و ویتامین D است، دو برابر خواهد شد و هر دو با کاهش وزن مرتبط هستند.

غذاهای غنی از ویتامین D شامل ماهی و تخم مرغ هستند اما بیشتر افراد ویتامین D خود را از اثر نور خورشید بر روی پوست دریافت می‌کنند.

برای مطالعه حاضر، ۲۱۸ زن چاق و دارای اضافه وزن به دو گروه تقسیم شدند، همه آنها کمبود ویتامین D داشتند، هر دو گروه تحت برنامه کاهش وزن قرار گرفتند اما تنها به نیمی از آنان روزانه ۲۰۰۰ واحد ویتامین D داده شد.

در پایان ۱۲ ماه مطالعه، زنان با سطوح کافی ویتامین D در بدنشان ۱۹ پوند وزن کم کردند. با این حال، افرادی که سطح ویتامین D پایینی داشتند، تنها ۱۲ پوند وزن کم کرده بودند.

دکتر آن مک تیرنان، یکی از نویسندگان مطالعه گفت: این مورد نشان می‌دهد، زنانی که سعی در کاهش وزن دارند ممکن است تمایل داشته باشند که سطح D خود را توسط پزشک بررسی کنند و سطح ویتامین D خود را از طریق مکمل‌ها یا آفتاب تکمیل سپس بعد از چند ماه سطح ویتامین D خود را مجدداً بررسی کنند تا مطمئن شوند که به سطح بالا یا سطح سالم رسیدند.

کسانی که ویتامین D مصرف می‌کنند سطح التهاب را نیز در بدن خود کاهش می‌دهند.

دکتر کاترین دوگان، یکی از نویسندگان مطالعه گفت: بدن افراد دارای اضافه وزن در وضعیت التهاب مزمن قرار دارد و تمام این پروتئین‌های التهابی که بدن تولید می‌کند می‌تواند باعث ایجاد مواردی مانند افزایش خطر ابتلا به سرطان و دیابت شود.

ویتامین D به موارد ذکر شده در بالا کمک می‌کند حتی می‌تواند شرایط اضافه وزن را برای بدن به میزان کمتری استرس‌زا کند.

انتهای پیام