عمومی

وقت آن است که این کتاب را بخوانید

بحران کورونا در سراسر جهان گسترش یافته است و برای بسیاری از کشورها مانند ایران ما یک بحران بزرگ است. علاوه بر کرونا ، ایران ما با بحران اقتصادی ، تحریم ها ، سرمایه اجتماعی ضعیف ، تنش های سیاست خارجی ، افت قیمت نفت ، بیش از یک دهه افت نرخ سرمایه گذاری ، دهه ها تورم دو رقمی و رشد اقتصادی ناکافی روبرو است. همه اینها می تواند بحرانهای ملی یا بحرانهای ملی باشد.

اگر یک کتاب یک تلاش علمی خوب برای پاسخ به این دو سوال است ، ارزش خواندن دارد. هرج و مرج: نقاط عطف برای کشورهای بحرانی ، نوشته جارد الماس (که از آن زمان به فارسی ترجمه شده است) ، کتابی است که باید با توضیحات فوق بخوانید.

جارد دیاموند برای غلبه بر این نوع بحرانها ، کتاب بحث در مورد بحران های شخصی در زندگی افراد و یافته های روان درمانی را آغاز می کند. بحران های شخصی نقطه عطفی است. “نقطه عطف ما را برای موقعیت های دشوار در طراحی روش های جدید قرار می دهد زیرا ثابت شده است كه روش های گذشته برای حل مشكلات با این چالش روبرو نیستند.” (ص 20)

وی خاطرنشان می کند که برای غلبه بر بحران های شخصی در زندگی باید دوازده قدم برداشته شود. (ص 60) سپس الماس شباهت ها و اختلافات بین افراد و کشورها را بررسی می کند و به لیستی از دوازده “عوامل مرتبط با پیامدهای بحران های ملی” می رسد. وی نه عامل مشترک بین افراد و کشورها را شناسایی می کند و از سه عامل به عنوان استعاره برای مقابله با بحران های ملی استفاده می کند. نه ، عامل مشترک بسیار کوتاه است:

الف) اجماع ملی در مورد بحران کشور (تأیید یا انکار)

دو. پذیرش مسئولیت ملی برای اقدام (پذیرش مسئولیت یا سرزنش دیگران)

سه. حصارکشی و تعیین مرزهای مشکلات ملی که باید مورد توجه قرار گیرد (تعیین سیاست ها و نهادها برای تغییر یا غفلت از تغییرات)

چهار. کمک های مادی و مالی از کشورهای دیگر دریافت کنید

پنج. توسل به سایر کشورها به عنوان الگویی برای حل مشکلات (مدل سازی)

هفت. خود ارزشیابی صادقانه (سنجش صادقانه توانایی و درک مرزهای شخصی)

هشت. تجربه تاریخی بحرانهای ملی گذشته (آموختن از بحران های قبلی)

شماره پرداختن به شکست ملی (کشف شکستهای گذشته و اشتیاق به کشف راه حلهای جدید یا اصرار بر همان روشهای قدیمی)

دوازده. از شر محدودیت های جغرافیایی-سیاسی خلاص شوید (هر کشوری محدودیت هایی دارد و باید در مورد خلاص شدن از برخی و شناخت محدودیت های غیرقابل تغییر و رسیدن به اجماع فکر کند.)

سه عامل که الماس را به صورت استعاری از حوزه شخصی به سطح ملی می رساند عبارتند از:

شش. هویت ملی (مربوط به قدرت فردی در سطح فردی و ترکیبی از خصوصیات زبانی ، فرهنگی و تاریخی منحصر به فرد کشورها).

ده. انعطاف پذیری (برخلاف سطح شخصی ، انعطاف پذیری برای کشورها در شرایط خاص تعریف شده و جزئی از هویت کشور نیست.)

یازده. مقادیر اساسی (هر کشور دارای ارزشهای اساسی است که مورد احترام است.)

در فصول دو تا هفت ، الماس سپس تاریخ معاصر فنلاند ، ژاپن ، شیلی ، اندونزی ، آلمان پس از جنگ جهانی دوم و استرالیا را بررسی می کند. فصل های 8 تا 10 مشکلات ژاپن و ایالات متحده را بررسی می کند و در فصل 11 مشکلات مربوط به جهان را مورد بحث قرار می دهد. قسمت آخر کتاب در مورد درسها ، سؤالات و دیدگاههای وی از عوامل مورد بررسی و اجرای کتاب وی است.

اگرچه این کتاب ، به گفته نویسنده خود ، از انتخاب کشورهایی که مورد بررسی قرار گرفته رنج می برد و هفت کشور شاخص تمام کشورهای جهان نیستند و نیاز به یک تحلیل عمیق تر از داده های هر کشور دارند ، اما حاوی بینش های عمیقی است.

نظریه دوازدهم عامل الماس را می توان برای تجزیه و تحلیل شرایط کشورها در مواجهه با بحرانها و برای پاسخ به این سؤال “کدام کشورها می توانند با موفقیت بر بحرانهای خود غلبه کرده و آینده بهتری بسازند؟” استفاده می شود. این دقیقاً سؤالی است که در ایران با آن روبرو هستیم.

خواندن این کتاب برای عموم ، دانشمندان سیاسی و محققان علوم سیاسی ، اقتصاد ، جامعه شناسی ، سیاست های عمومی و زمینه های مرتبط جذاب و پرمخاطب است.

* عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
* ارسال شده در کانال شخصی | جمعه پنجم در اردیبهشت 99