بین الملل

همکاری هسته‌ای میانمار و روسیه

دولت نظامیان میانمار و کمپانی دولتی انرژی اتمی روسیه گشایش مرکز اطلاع رسانی نیروگاه اتمی در میانمار را به عنوان گامی به سوی توسعه نیروگاه هسته‌ای به منظور تکمیل کمبودهای انرژی در این کشور آسیایی مورد استقبال قرار دادند.

به گزارش ایران تودی، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رسانه‌های دولتی میانمار اعلام کردند که ژنرال مین آنگ هلاینگ، رهبر دولت نظامیان میانمار با الکسی یوگنوویچ لیخاچف، مدیرکل کمپانی دولتی اتمی روسیه موسوم به “روس‌اتم” دیدار کرد.

مقام‌های دو طرف با یکدیگر در مرکز تازه تاسیس اطلاع رسانی فناوری اتمی در شهر یانگون دیدار کردند.

میانمار امیدوار است که یک راکتور هسته‌ای را بر اساس توافق اولیه با روس‌اتم که در ۲۰۱۵ امضا شده، بسازد و عملیاتی کند.

دو طرف همچنین تفاهم نامه‌ای را در مسکو در ژوئیه سال گذشته میلادی درباره انرژی هسته‌ای، آموزش و جلب نظر مردم به مساله قدرت اتمی امضا کرده بودند.

مین آنگ هلاینگ در این دیدار گفت: به لطف روس‌اتم، میانمار نیز منابع انسانی مرتبط با ساخت و راه اندازی راکتور ماژولار کوچک را توسعه می‌دهد و کارشناسان خبره را برای این راکتورها به کار می‌گیرد.

روزنامه دولتی “گلوبال نیو لایت آو میانمار” نیز نوشت: هر دو طرف به تبادل دیدگاه‌ها درباره استفاده موثر از انرژی هسته‌ای در بخش‌های سلامت و کشاورزی شامل تولید برق و همکاری‌های بعدی در استفاده صلح آمیز این انرژی پرداختند.

توسعه این بخش احتمالا باعث این نگرانی می‌شود که ارتش میانمار شاید بخواهد ظرفیت‌های تسلیحات اتمی را توسعه دهد. این گمانه‌زنی یک دهه قبل درباره تامین فناوری تسلیحات اتمی از سوی کره شمالی به میانمار وجود داشت اما شواهدی مستدل در این باره یافت نشد.

روسیه همچنان روابط دوستانه خود را با میانمار حفظ کرده؛ کشوری که در پی کودتای نظامیان دچار بحران سیاسی شده و دولت دموکراتیک و منتخبش برکنار و رهبرانش از جمله آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی این کشور به زندان انداخته شدند.

سازمان ملل و سایر کشورها در پی وقوع کودتای نظامی در میانمار علیه این کشور آسیایی تحریم‌های اقتصادی وضع کرده اما روسیه به تامین سلاح شامل جنگنده پرداخته است.

مسکو حامی و ترغیب کننده همکاری در حوزه انرژی اتمی در چندین کشور جنوب شرق آسیا بوده که شامل ویتنام، اندونزی و فیلیپین می‌شود.

انتهای پیام