علمی و پزشکی

نیمی از جمعیت جهان در معرض خطر افزایش آلودگی هوا هستند

طبق یک مطالعه جدید ، اگرچه جهان با گازهای سمی دست و پنجه نرم می کند ، بیش از نیمی از جمعیت جهان در معرض افزایش آلودگی هوا هستند.

به گفته محققان دانشگاه اکستر ، آلودگی در برخی مناطق پنج برابر بیشتر از خطر اعلام شده توسط سازمان بهداشت جهانی است.

محققان هشدار می دهند که “کیفیت پایین هوا تهدیدی جدی است و در بسیاری از مناطق تهدید فزاینده ای است.”

گاوین شادریک ، رئیس گروه آمار و علوم دانشگاه گفت: “سیاست های طولانی مدت برای کاهش آلودگی هوا در بسیاری از مناطق بویژه در اروپا و ایالات متحده کار کرده است ، اما در برخی مناطق هنوز آلودگی هوا تا پنج مورد خطرناک است.” این مساوی است با نسبت تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی و در بعضی از کشورها همچنان رو به افزایش است.

براساس این مطالعه ، کشورهای با درآمد متوسط ​​با همکاری سازمان بهداشت جهانی بالاترین میزان آلودگی هوا بویژه در آسیای مرکزی و جنوب شرقی و دشت های آفریقا را دارند.

مصرف ناکارآمد انرژی در منازل ، صنعت ، کشاورزی و حمل و نقل و همچنین نیروگاههای دارای زغال سنگ منبع اصلی آلودگی هوا است. در برخی مناطق ، شن و ماسه کویری ، سوزاندن زباله و جنگل زدایی نیز به آلودگی کمک می کند.

در این مطالعه ، گروهی از محققان با در نظر گرفتن تلاش های جهان برای کاهش آلودگی هوا از طریق سیاست های کوتاه مدت و بلند مدت ، روند کیفیت هوا در جهان را از سال 2010 تا 2016 مورد بررسی قرار دادند.

محققان از پایش موقعیت مکانی و داده های ماهواره ای برای دستیابی به نتایج سالانه کیفیت هوا در هر کشور و همچنین در مناطق بزرگتر استفاده کردند.

پروفسور گاوین شادیک اضافه کرد: “اندازه گیری دقیق موفقیت سیاست گذاران به ویژه دشوار است ، اما با ترکیب مداخلات مؤثر و روند آلودگی هوا جهانی ، منطقه ای و محلی ، می توان داده های اصلی و مبتنی بر شواهد را برای تغذیه داده های آینده و نظارت بر سیاست ها بدست آورد.” اینها از اهمیت اساسی برخوردار هستند.

سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که سالانه آلودگی هوا 4.2 میلیون نفر را در سراسر جهان می کشد.

طبق گفته این سازمان ، میانگین غلظت سالانه ذرات موجود در هوا نباید از 10 میکروگرم بر متر مکعب تجاوز کند.

جمعیت جهان تحت تأثیر آلودگی از سال 2010 تا 2016 از 90 درصد به 90 درصد افزایش خواهد یافت ، عمدتا به دلیل کاهش آلودگی هوا در آمریکای شمالی و اروپا.

با این حال ، براساس یک مطالعه در ژورنال اقلیم و علوم جوی در دانشگاه اکستر ، آلودگی در مناطق دیگر تقریباً ثابت و بسیار زیاد است.

طبق یک مطالعه ، 55٪ از جمعیت جهان در معرض افزایش آلودگی هستند.

بیش از 99 درصد از جمعیت آسیای مرکزی و جنوب شرقی هوای ناسالم را تنفس می کنند.

این آلودگی مخصوص شهرها نیست و اکثریت قریب به اتفاق ساکنان روستایی در معرض آلودگی هوا خطرناک هستند.

براساس یک روزنامه مستقل ، این مطالعه نشان داد که مبارزه با آلودگی هوا در مناطق شهری و روستایی اولویت برای کاهش موثر بروز بیماریهای مرتبط با آلودگی هوا است.

انتهای پیام