بین الملل

نماینده زن مسلمان کنگره آمریکا از کمیته روابط خارجی اخراج شد

ایلهان عمر، نماینده مسلمان زن حزب دموکرات از کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا که جمهوریخواهان در آن اکثریت را در اختیار دارند، به دلیل انتقاد از رژیم اسرائیل اخراج شد.

به گزارش ایران تودی، ایلهان عمر نماینده زن مسلمان عضو حزب دموکرات آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در یک رای گیری حزبی که با بحث جنجالی در صحن مجلس نمایندگان و فریاد و خشم او همراه بود از کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان اخراج شد.

مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۱۸ رای موافق جمهوریخواهان و ۲۱۱ رای مخالف دموکرات‌ها، ایلهان عمر را از کمیته روابط خارجی این مجلس اخراج کرد.

ایلهان عمر یک پناهنده اهل کشور سومالی، یکی از نخستین زنان مسلمانی است که در مجلس نمایندگان خدمت می‌کند و اغلب با تهدید به مرگ و سایر تهدیدهای خشونت روبرو می‌شود.

دفتر این نماینده زن مسلمان کنگره آمریکا به رسانه‌های آمریکایی گفته است از زمان مطرح شدن مجدد نام ایلهان عمر در اخبار، تهدیدهای خشونت‌آمیز علیه وی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

جمهوری خواهان مجلس نمایندگان پس از اظهارات ایلهان عمر که کوین مک کارتی رئیس این مجلس آنها را «اظهارات یهودی ستیزانه و ضد آمریکایی مکرر» توصیف کرد، برای اخراج عمر از کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان اقدام کردند.

در قطعنامه روز پنجشنبه جمهوریخواهان علیه ایلهان عمر، از وی به صراحت به دلیل یک توییت در سال ۲۰۱۹ که حامیان اسرائیل را پول پرست دانسته بود، انتقاد شده است.

ایلهان عمر در این توییت با کنایه به حامیان جمهوریخواه رژیم صهیونیستی گفته بود: همه چیز در مورد عزیزشان بنیامین است.

حکیم جفریس، رهبر اقلیت دمکرات‌ها با بیان اینکه ایلهان عمر مرتکب اشتباهاتی شده است، اما از وی با قاطعیت دفاع کرد و گفت: آنچه امروز در مجلس نمایندگان شاهد آن هستیم یک بحث عمومی در مورد سیاست یا مسئولیت‌پذیری نیست. این یک انتقام سیاسی است.

ایلهان عمر در دفاع از خود درحالی که در کنار عکسی از خود در دوران کودکی سخن می‌گفت،افزود: چه کسی می‌تواند آمریکایی شود؟ چه عقیده‌ای باید داشته باشید تا آمریکایی محسوب شوید؟ این بحث بر سر همین است. اگر مهاجر هستید یا اگر اهل نقطه خاصی از جهان هستید، رنگ پوست خاصی دارید یا مسلمان هستید, مشکوک درنظر گرفته می‌شوید.

به گزارش ایرنا، ایلهان عمر پیش از این، در پاسخ به سوالاتی درباره تلاش‌های کوین مک‌کارتی رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا برای ممانعت از ادامه حضور وی در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، گفته بود: افرادی نظیر مک کارتی با اشاعه اسلام‌هراسی موافق هستند.

به گزارش تارنمای کنگره آمریکا (هیل) وی افزود: شما به یاد دارید که وقتی دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا وارد ایالت من شد، گفت «مسلمانان و پناهندگان سومالیایی در حال نفوذ به کشور ما هستند» یا وقتی که لورن بوبرت (نماینده جمهوری‌خواه) از من به عنوان یک «تروریست» یاد کرد.

ایلهان عمر با تاکید بر اینکه این افراد موافق اشاعه اسلام‌هراسی هستند، تاکید کرد: آنها با داشتن صدای یک مسلمان در کمیته روابط خارجی مجلس موافق نیستند.

انتهای پیام