بین الملل

مقام اروپایی:‌ به احیای توافق هسته‌ای در دولت جدید ایران خوشبین هستیم

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین ایران تودی ، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا روز شنبه گفت مذاکره کنندگان اتحادیه اروپا با وجود آغاز به کار ابراهیم رئیسی رئیس جمهور جدید در ایران به احتمال احیای توافق هسته ای با ایران خوش بین هستند.

روزنامه آمریکایی پولیتیکو به نقل از این مقام ارشد گفت: “ما هنوز فکر می کنیم که محتمل ترین سناریو توافق است.” “ما نمی توانیم به شما بگوییم که توافق و در چه شرایطی حاصل می شود.”

مذاکرات برای بازگرداندن توافق هسته ای از زمان انتخابات ریاست جمهوری ایران در ژوئن متوقف شده است.

تا کنون شش دور مذاکرات در وین بین ایالات متحده و سایر اعضای شورای امنیت به جز ایران برای تسهیل بازگشت ایالات متحده به شورای امنیت انجام شده است. طرفین می گویند پیشرفت قابل ملاحظه ای در مذاکرات حاصل شده است ، اما برخی اختلافات هنوز وجود دارد.

یکی از موضوعات مورد بحث در مذاکرات ، اصرار دولت دونالد ترامپ آمریکا بر حفظ برخی از تحریم های اعمال شده علیه ایران پس از خروج از شورای امنیت است. علاوه بر این ، دولت بایدن اعلام کرده است که نمی تواند تضمین کند که دولتهای آینده آمریکا از برجام خارج نمی شوند.

این مقام اروپایی گفت: “در آستانه افتتاحیه این هفته ، تماس ها با مقامات ایرانی مشخص نکرد که مذاکرات هسته ای کی ادامه می یابد و تیم مذاکره کننده ایران از چه کسانی تشکیل شده است.”

وی گفت: “آنها پس از اتمام مراحل مختلف دولت جدید باز خواهند گشت ، بنابراین می دانم که مذاکرات در اوایل سپتامبر (اواسط سپتامبر) ادامه خواهد یافت.”

این مقام اتحادیه اروپا افزود که هنوز تصمیم نگرفته است که آیا وزارت خارجه ایران مذاکرات را ادامه می دهد یا این موضوع به شورای امنیت ملی که سیاست هسته ای خود را تنظیم می کند ، ارجاع داده می شود.


جلسات کمیسیون مشترک برجام با حضور سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران و انریکه مورا معاون وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا

یک سال پس از خروج ایالات متحده از برجام ، جمهوری اسلامی ایران به کشورهای اروپایی این فرصت را داده است تا با تعهد به جبران عواقب خروج واشنگتن ، تمام تعهدات خود را بر اساس توافق انجام دهند. این وعده

یک سال پس از خروج آمریکا از برجام ، تهران اعلام کرد که با توجه به عدم اجرای وعده های کشورهای اروپایی ، تعهدات خود در قبال برجام را چندین مرحله کاهش می دهد. کاهش تعهدات ایران مطابق مفاد توافق هسته ای برجام بود.

جمهوری اسلامی ایران پس از انجام پنج گام برای کاهش تعهدات خود ، سرانجام در 15 دسامبر 2009 اعلام کرد که دیگر با هیچ محدودیت عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی ، درصد غنی سازی ، مواد غنی شده و تحقیق و توسعه) روبرو نیست.

سیانان اخیراً در گزارشی نوشت که مقامات آمریکایی تأخیر در بازگشت به هفتمین دور مذاکرات وین را «یک شگفتی بد» توصیف کردند. بین اعضای 1 + 5 گمانه زنی هایی وجود دارد مبنی بر اینکه تاخیر در مذاکرات یک حرکت تاکتیکی از سوی ایران است. آنها همچنین معتقدند که ایرانیان در حال بحث در مورد چگونگی پیشبرد مذاکرات هستند.

انتهای پیام.