مساله امامت و ولایت در دوران امام حسن عسکری (ع) به اوج رسید – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

مساله امامت و ولایت در دوران امام حسن عسکری (ع) به اوج رسید - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، حجت الاسلام غلام عباس هاشمی ظهر پنجشنبه در مراسم عزاداری شهادت امام حسن عسکری (ع) در دفتر آیت الله نوری همدانی اظهار کرد: از عمر نظام شیعی و تشکیل تشیع ۱۴ قرن می‌گذرد و امروز در دنیا به طور قطع می‌توان گفت که هیچ مکتبی و مذهبی در بین مکاتبی که تاریخ آنها را ثبت و ضبط کرده به اندازه تشیع گسترش و توسعه پیدا نکرده است.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: جامعه اسلامی که بعد از پیغمبر (ص) به اندیشه سقیفه گرایش پیدا کردند، حضور میلیونی در این جامعه داشتند و شیعه امروز به ۴۰۰ میلیون رسیده و این خیل محیر العقول حقیقت هستند.

وی ابراز کرد: ترویج و تبلیغ امامت و ولایت منحصر به ۲۳ سال عمر پیغمبر اکرم (ص) نیست، پیامبر بخشی از این ماجراست و بعد از ایشان تا آخرین نفس‌های امام حسن عسکری (ع) مساله تبلیغ و ترویج ولایت و امامت مطرح است.

حجت الاسلام هاشمی تصریح کرد: مساله امامت و ولایت در زمان امام حسن عسکری (ع) از جهاتی و ابعادی به اوج رسید.

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: پیامبر از دو طریق به مساله امامت و ولایت می‌پردازد و طریق اول وحی است و در بسیاری از آیات متعدد قرآن کریم به آن اشاره شده است

وی با بیان اینکه، جایگاه عصمت اهل بیت و ولایت در قرآن ذکر شده است و تکمیل دین نیز به وسیله ولایت ابلاغ شده است، یادآور شد: ابعاد گسترده امامت و ولایت در خود قرآن و در بیان پیغمبر اکرم (ص) جدای از قرآن کریم ولو آنها هم بازتاب آیات قرآن کریم نقل شده است.

حجت الاسلام هاشمی با تصریح بر اینکه حدیث منزلت، نور و غدیر بخشی از مساله تبلیغ و تبیین نظام، جایگاه امامت و ولایت است، اذعان کرد: بعد از پیامبر اکرم (ص)، امیرالمومنین (ع) در دوران سکوتش ۲۵ سال هر زمان که سخن گفته‌اند یک بعدی از امامت و ولایت خویش را آشکار کرده‌اند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: تمام خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت‌های نهج البلاغه مربوط به چهار و اندی سال امیرالمومنین (ع) است و همواره مساله امامت و ولایت را تبیین می‌کنند.

وی اظهار کرد: امام حسن مجتبی (ع) که حساس‌ترین مقطع تاریخ زندگی زندگی‌شان صلح با معاویه است، عمدتاً نگران مساله امامت و جایگاه ولایت است و یکی از مهم‌ترین بعد عاشورا تبیین جایگاه امامت و ولایت است.

حجت الاسلام هاشمی بیان کرد: امامان سجاد، باقر و صادق علیهم السلام عمده فرصت‌های عمرشان را برای تبیین نظام امامت، ولایت، حقایق، رموز و اسرار امامت گذاشته‌اند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: ولایت و امامت در ۲۳ سال عمر پیغمبر اکرم (ص) مطرح نیست، اگر بخواهیم عمر معصومین را امتداد عمر رسول الله بدانیم، باید بگوییم که امامان و پیامبر ۲۷۳ سال امامت و ولایت را تبلیغ کرده و ترویج داده‌اند.