عمومی

فساد در طرح گردشگری کوهستان خبر

یکصد و پنجاه هزار هکتار زمین پوشیده از کوه ، جنگل های گونه هایی مانند Urs ، گشنیز ، کاخکام ، زیتون وحشی ، ارژن و زیستگاه بسیاری از حیوانات از جمله پلنگ ، آنتیلوپ ، گوسفند وحشی ، آهو ، غزال و عقاب های طلایی است. بلندترین قله های این کوه حدود 3800 متر است. این خبر از سال 1350 “منطقه حفاظت شده” و از سال 1378 به عنوان پارک ملی خوانده شده است. در سرزمین ایران خشک ، علی رغم چنین کوههای باشکوه ، از فراوانی آب و فراوانی چمن و تولد تمدن اطمینان حاصل شده است. با این حال ، جای تعجب است که افرادی با عنوان “مسئول” یا مدیر به این نتیجه می رسند که وضعیت طبیعی کوه ها ، که نشانه های منحصر به فرد ایجاد و چهره ای از طراوت است ، برای رشد و توسعه باید تغییر کند. در سرزمین این سرزمین؟! شاید ترکیبی از جهل ، طمع و بی قانونی منجر به چنین دیدگاهی شده باشد.

از اوایل دهه 1980 شایعاتی مبنی بر اجرای یک طرح گردشگری در کوهستان وجود داشت و در آن زمان همیشه تله کابین وجود داشت که ابزار و مبنای خوبی برای کوهنوردان و وام های نجومی بانک است. بانک ها ، پایتخت و منبع ملی مردم ، اغلب شرکای خوبی برای مالکان زمین و دلالان سهام در تخریب محیط زیست بوده اند. آنها با شرایط بسیار دشوار به مردم عادی وام می دهند ، اما در پرداخت وام و تخصیص ارز به کسانی که می توانند وثیقه املاک و مستغلات و طرح های بزرگ “توجیه” (ترجیحاً “برنامه های ملی”) را با “امضای طلایی” ارائه دهند بسیار نرم است. نقشه های تله کابین و شهرهای توریستی و ساختمان های بزرگ هتل از موضوعات مورد علاقه بانک ها و زمین خواران است.

اعتراضات مكرر مردم محل و دوستداران طبيعت در دهه 1980 سرانجام باعث شد كه كرمان در نامه اي به تاريخ 19.11.2005 از اداره كل حفاظت محيط زيست به اين نتيجه برسد كه پروژه تله كابين خبر لغو شده است. با این حال به نظر می رسد آتش سوزی کوهنوردی به خاکستر تبدیل شده و به زودی شایعاتی در مورد یک سرمایه گذار خارجی یا یک سیاستمدار مشهور و بعضاً یک شرکت هواپیمایی محلی برای پروژه دیگری شنیده شد. تا اوایل فوریه 2016 ، خانم ابتکار ، رئیس سازمان محیط زیست ، در مراسم افتتاحیه پروژه گردشگری نیوز شرکت کرد و گفت که این “ادامه برنامه های بلند پروازانه دولت یازدهم برای بهبود محیط زیست کشور است”. ، ابعاد اجتماعی و اقتصادی. با این حال ، این اتفاق به همان روشی که دو منطقه دیگر در “بهبود محیط زیست” ذکر شده رخ نداد. این طرح به ساخت تله کابین ، مسکن و موزه و غیره اشاره داشت (ایران تودی ، 1195/11/7). فقط ده هکتار از پارک باید برای این منظور اختصاص داده می شد ، اما به زودی 150،000 هکتار از خبر و روچون به زمین تبدیل شد. شرکت میزبان با افتخار یک جاده 200 کیلومتری و حصار در اطراف پارک ملی در فیلم تبلیغاتی احداث کرد و نوشت: “شاهکار” در تاریخ مدیریت پارک های ملی. در ارزیابی زیست محیطی پروژه ، توضیح دهید که حصار یکی از معایب پروژه محسوب می شود و فقط برای بخش انبار و برخی از امکانات مجاز است.

هم اکنون بسیاری از اهالی روستاهای خبر ، باغ پیشگاه ، دیخویه ، جاروب ، احمدخانی ، میدان ، گرگین و بافت و روستاهای بافت و ارزویه و همچنین همه دوستداران طبیعت و کوهنوردان این طرح را اجرا می کنند که باعث مختل شدن بافت محلی و شکل ظاهری طبیعی می شود. البته آنها مهاجرت حیات وحش را نادیده گرفته و مخالفت کردند و چندین نامه و کتاب به مقامات دادگستری و اجرایی منتشر کردند. طرح گردشگری اخبار نه تنها در تصور ایده گردشگری دوستدار محیط زیست فاسد و دور اندیشانه است ، بلکه به دلیل اینکه از طریق “مناقصه خروج” و تجاوز آشکار به مجری منتشر شد ، احتمالاً فساد کثیف است و بنابراین لازم است توسط دادگاه و مجلس مورد تحقیق قرار گیرد. علاوه بر این ، این طرح باید به دلیل ناسازگاری با روحیه حفاظت از پارک های ملی بسته شود و عاملان آن جبران شوند.

235237