عمومی

علت فراموش کردن خاطرات چیست؟

فراموشی نوعی اختلال حافظه است که با توجه به ماهیت اختلال می تواند به چند نوع تقسیم شود.

به گزارش ایران تودی ، فرادید وی گفت: فراموشی نوعی اختلال حافظه است که به دلایل مختلفی از جمله آسیب مغزی و روانی ، تصادفات و شوک رخ می دهد. یک فرد مبتلا به این اختلال ممکن است در زمینه های مختلف از جمله یادآوری وقایع و خاطرات ، واقعیت ها ، تاریخ ها و به ندرت هویت آنها با مشکل روبرو شود. از نظر زمانی ، ممکن است در ضبط خاطرات پس از رویداد یا یادآوری های قبلی یا هر دو نیز مشکلاتی وجود داشته باشد.

نکته ای که نباید فراموش کنیم این است که فراموش کردن چیزهای مختلفی که روزانه برای همه اتفاق می افتد با فراموشی متفاوت است. بسیاری از موارد فراموشی موقتی است ، اما بهبود آن می تواند مدت ها طول بکشد. حضور چنین افرادی در خانواده می تواند مشکلاتی ایجاد کند و در ازای دریافت حمایت و مشاوره از خانواده می تواند نقش مهمی در حل مشکل داشته باشد.

فراموشی نوعی اختلال حافظه است که با توجه به ماهیت اختلال می تواند به چند نوع تقسیم شود.

پیشینی را فراموش کنید

فرد توانایی ثبت خاطرات جدید و ذخیره اطلاعات در حافظه کوتاه مدت را از دست می دهد. این نوع فراموشی معمولاً در اثر یک ضربه کامل ایجاد می شود. فرد به طور کلی اطلاعات و خاطرات ثبت شده قبل از اثر را بدون مشکل به خاطر می آورد و فقط در به خاطر سپردن اطلاعات جدید مشکل دارد.

فراموشی پس از زایمان

فراموشی پس از زایمان ، به عنوان یک نوع پیش پیشانی ، به طور کلی آسیب زا است و می تواند نقطه مقابل فراموشی پیش فرونتال باشد. در این نوع حفظ ، فرد نمی تواند خاطرات قبلی و اطلاعات ثبت شده قبل از واقعه را به یاد بیاورد. اطلاعات جدیدتر و جدیدتر احتمالاً از بین می روند و خاطرات قدیمی تر مانند کودکی پایدارتر هستند. در بیماری هایی مانند زوال عقل ، خاطرات فرد به تدریج دوباره از بین می رود. به ندرت ، دو نوع فراموشی به طور همزمان رخ می دهد ، جلو و عقب.

فراموشی عمومی گذرا

این یک بیماری موقتی است که در آن فرد قادر به یادآوری اطلاعات قبلی برای مدت کوتاهی نیست و در موارد شدید ، اطلاعات جدیدی را ثبت می کند. این نوع فراموشی معمولاً به دلیل انسداد عروق مغزی اتفاق می افتد و در افراد مسن و میانسال دیده می شود.

فراموشی تصادفی

نوعی فراموشی است که ضربه شدیدی به سر وارد می کند و می تواند با از دست دادن هوشیاری و کما همراه باشد. این نوع فراموشی به طور کلی موقتی است و طول دوره بهبودی به شدت ضربه بستگی دارد. اگرچه آسیب موقت معمول است ، اما گاهی اوقات یک حادثه می تواند باعث ایجاد حافظه دائمی شود.

سندرم ورنیکه-کورساکوف

سندرم ورنیکه-کورساکوف هم قبل و هم بعد از گسترش به دلیل استفاده از الکل باعث بروز مشکلات حافظه می شود. این مشکل بیشتر در افرادی که کمبود ویتامین B1 دارند وجود دارد. مصرف بیش از حد الکل در طی یک دوره مصرف می تواند باعث فراموشی موقت شود ، اما در اعتیاد به الکل ، هر دو نوع در یک دوره طولانی اتفاق می افتد و ممکن است فرد از این موضوع آگاه نباشد که نمی تواند این خاطرات را به خاطر بسپارد.

حافظه تحلیلی

وقتی فردی با حادثه ای روبرو می شود که از نظر ذهنی نمی تواند آن را حل کند ، ممکن است در پاسخ به مشکلات حافظه دچار شود. ناگهان متوجه می شود که اطلاعات مهمی مانند هویت خود را به خاطر نمی آورد. اختلال حافظه تجزیه ای معمولاً به تدریج یا به طور ناگهانی پس از مدت کوتاهی تا چند روز برطرف می شود.

1. علت عاطفی

از آنجا که ذهن و بدن ما به هم پیوسته اند ، بدن ما می تواند تحت تأثیر افکار و احساسات ما قرار گیرد. احساسات و فشارهای خاص زندگی ، که بعضاً آن را نگرانی های زندگی می نامیم ، باعث می شود خاطرات خود را فراموش کنیم و حتی ذخیره خاطرات و اطلاعات جدید را برای ما دشوار کند. با تغییر شیوه زندگی و کاهش استرس در زندگی می توانید به این مسئله بپردازید.

۲. فشار

استرس همیشه به معنای چیزهای بد نیست. گاهی اوقات ذهن ما را تقویت می کند و شما می توانید بیشتر به عنوان زمان امتحان یاد بگیرید. بعضی اوقات افکار باعث استرس بیش از حد می شوند که منجر به فراموشی اطلاعات حافظه می شود. برای خلاص شدن از این حالت چند نفس عمیق بکشید.

3. افسردگی

افسردگی معمولاً ناشی از بی صبری است ، در این صورت فرد دیگر نمی خواهد خاطرات و اطلاعات اطراف خود را ثبت کند. در نتیجه ، به یاد آوردن خاطراتی که فرد به آنها توجه نمی کند دشوار است.

4. الکل و مواد مخدر

مصرف الکل می تواند باعث کاهش حافظه شود. عوارض جانبی برخی داروها نیز باعث از دست دادن حافظه موقت می شود. اگر قرص یا دارو خاصی مصرف می کنید ، در مورد عوارض جانبی با پزشک خود صحبت کنید.

5. داروی بیهوشی

سایر اقدامات که به جراحی قلب و بیهوشی نیاز دارند ، عوارضی مانند فراموشی دارند. عوارض جانبی داروهای بیهوشی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این عوارض موقتی هستند و پس از مدتی از بین می روند.

6. کمبود ویتامین B12

ویتامین B12 یکی از مهمترین ویتامین ها برای سلامت بدن است. این کمبود ویتامین در فراموشی خاطرات و زوال عقل خود را نشان می دهد. این علائم ممکن است در برخی افراد بهبود یابد و حتی ممکن است از بین برود.

7. نارسایی کلیه و کبد

وقتی کلیه ها به درستی کار نکنند ، تجمع مواد زائد پروتئین بر فعالیت مغز تأثیر می گذارد. مطالعات منتشر شده در سال 2017 نشان می دهد که افراد مبتلا به آلبومینوریا (وجود آلبومین در ادرار) حافظه و اختلالات شناختی بیشتری دارند.

8. بارداری

تغییرات شیمیایی در هورمون های بارداری باعث تغییرات جسمی و عاطفی می شود که می تواند به فراموشی موقت منجر شود.

انتهای پیام