بین الملل

سید صالحی: استعداد گروهی ملی‌پوشان ایران خوب نیست/ گلزنی ملکه ذهن بازیکنان تیم ملی نشده

سید صالحی: استعداد گروهی ملی‌پوشان ایران خوب نیست  گلزنی ملکه ذهن بازیکنان تیم ملی نشده

پیشکسوت تیم ملی گفت: استعداد فردی بازیکنان تیم ملی خوب است ولی استعداد گروهی خوبی نداریم.

سید مهدی سید صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص برتری ۵ بر صفر تیم ملی فوتبال ایران مقابل ترکمنستان در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ اظهار کرد: تیم ملی با ترکمنستانی بازی داشت که رنکینگ این تیم در رده‌بندی فیفا پایین‌تر از ۱۴۰ است و از لحاظ ساختار فوتبالی از ما ضعیف‌تر بود. به نظرم بیشتر به یک بازی تدارکاتی شباهت داشت و امیر قلعه‌نویی توانست از بازیکنان جوان بازی بگیرد. امین حزباوی، صالح حردانی، سامان فلاح و محمدرضا آزادی به‌عنوان بازیکن اصلی و تعویضی به بازی گرفته شدند. این نفرات محک خوردند تا بیشتر فضای بازی در تیم ملی بزرگسالان را درک کنند.

ترکمنستان نتوانست فشاری بیاورد

وی ادامه داد: تیم ملی بازی را هجومی آغاز کرد و ترکمنستان هم اصرار داشت تا بازی‌سازی را از دم دروازه شروع کند. فشاری که تیم ملی از بالا آورد باعث شد در همان دقایق ابتدایی به گل برسد. موقعیت‌های زیادی را خلق کردیم و به پنج گل رسیدیم. من حیث‌المجموع ترکمنستان حریفی نبود که بتواند فشاری را روی دروازه تیم ملی ایران ایجاد کند. می‌توانستیم با گل‌های بیشتری برنده شویم و از فرصت‌ها به اندازه کافی بهره نبردیم. با توجه به اینکه دیدار برگشت با این حریف را هم چند روز دیگر داریم، باز هم فرصتی است تا بازیکنان جوان بیشتر در ترکیب قرار بگیرند تا بتوانند با فضای تیم و خواسته‌های سرمربی هماهنگ‌تر شوند و بتوانیم پشتوانه خوبی را برای بازی‌های سخت‌تر بسازیم.

با تمرینات بیشتر گلزنی ملکه ذهن می‌شود 

بازیکن سابق تیم ملی در مورد اینکه بازیکنان تیم قلعه‌نویی بیش از اندازه فرصت گلزنی از دست می‌دهند، گفت: تیم ملی باید اردو‌های بیشتری داشته باشد و بازی‌های تدارکاتی خود را افزایش دهد تا بازیکنان بتوانند با انسجام و هماهنگی بیشتر در استفاده از موقعیت‌ها موفق‌تر باشند. این موضوع طبیعتاً به شرایط روحی روانی و آمادگی بازیکنان برمی‌گردد. با تمرینات بیشتر با هدف چارچوب شناسی و بالا بردن توان فکری و ذهنی بازیکنان، گلزنی ملکه ذهن بازیکنان می‌شود. بازیکنان نیاز به تصویرسازی ذهنی برای استفاده از فرصت‌های گلزنی هستند. بنابرین هر چه قدر بازی‌های ملی بیشتری داشته باشیم بازیکنان بهتر می‌توانند در مسئله گلزنی مؤثرتر عمل کنند.  

بازیکنان ما اصول فوتبال را یاد نگرفته‌اند

سید صالحی درباره اینکه برخی معتقدند مشکل گلزنی در ملی‌پوشان فوتبال ایران نهادینه شده، تصریح کرد: وقتی ساختار فوتبال ایران را با ساختار کشور‌های توسعه یافته فوتبالی آسیا و دنیا مقایسه کنیم، خارجی‌ها از پایه فوتبال را اصولی می‌آموزند. آنها جزئی‌ترین نکات فوتبال را به درستی یاد می‌گیرند. بازیکنان ما از ۱۵ تا ۱۷ سالگی به مدارس فوتبال می‌روند و اصول اولیه را نیاموخته‌اند. ایراد‌های فنی تیم‌های ملی پایه ما مشخص است. نتایج ما بر مبنای خلاقیت و کار‌های خاص بازیکنان تکنیکی است. تاکتیک پذیری فردی و گروهی در تیم‌های ملی پایه ما شکل نمی‌گیرد. دلیلش هم این است که آکادمی‌ها و مدارس فوتبال ما حرفه‌ای نیستند. استعداد فردی بازیکنان ما خوب است ولی استعداد گروهی خوبی نداریم. در بازی با ترکمنستان شاهد بودیم نحوه پاس دادن، استپ کردن و دریبل زدن ما ایراد دارد. اصل فوتبال ما در رده‌های پایه شکل نمی‌گیرد و کیفیت کاری بالایی نداریم. این معضل را حل کنیم شرایط به مرور بهتر می‌شود.  

کارگروه خبری مقالات بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای فضایی و نجومی جهانی. با دانش در زمینه اخبار فضایی، کشف‌های نجومی و پیشرفت‌های فضانوردی، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای فضایی، اکتشافات نجومی و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و علمی، به شما دیدی جامع از تحولات فضایی و نجومی جهانی می‌دهم.