اجتماعی

«زمین ما، آینده ما»؛ شعار روز جهانی محیط‌زیست

ایران تودی/اصفهان امسال، روز جهانی محیط زیست ۲۰۲۴، با شعار «زمین ما، آینده ما» بر احیای زمین، توقف بیابان‌زایی و ایجاد مقاومت در برابر خشکسالی تاکید می‌کند.

به گزارش ایران تودی و به نقل از سایت سازمان ملل متحد، هر ساله، از سال ۱۹۷۳ و در ۵ ژوئن، روز جهانی محیط زیست به رهبری برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP)، توسط میلیون‌ها نفر در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود. امسال نیز روز جهانی محیط زیست به میزبانی عربستان سعودی برگزار شد.

بر اساس آمارها و گزارش‌های جدید، در سراسر جهان، اکوسیستم‌ها در معرض تهدید جدی هستند؛ از جنگل‌ها و زمین‌های خشک گرفته تا زمین‌های کشاورزی، دریاچه‌ها و طبیعتی که هستی بشر به آن‌ وابسته است.

علاوه بر این، بر اساس کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با بیابان‌زایی، تاکنون ۴۰ درصد از زمین‌های کره زمین تخریب شده است که این مسئله به طور مستقیم نیمی از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین، تعداد دفعات و طول مدت خشکسالی‌ها از سال ۲۰۰۰ به میزان ۲۹ درصد افزایش یافته است که در صورت انجام ندادن اقدامی فوری، خشکسالی ممکن است تا سال ۲۰۵۰ بر سه چهارم جمعیت جهان تأثیر بگذارد.

احیای زمین یکی از اهداف مهم سازمان ملل در مورد احیای اکوسیستم در سال‌های ۲۰۲۱  تا ۲۰۳۰ است. همچنین، احیای زمین نقش به سزایی در دستیابی به اهداف توسعه پایدار دارد.

«زمین ما، آینده ما»

به همین دلیل است که روز جهانی محیط زیست ۲۰۲۴  با شعار «زمین ما، آینده ما» بر احیای زمین، توقف بیابان زایی و ایجاد مقاومت در برابر خشکسالی تاکید می‌کند. ما انسان‌ها نمی‌توانیم زمان را به عقب برگردانیم، اما می‌توانیم جنگل‌ها را پرورش دهیم، منابع آب را احیا و خاک‌ها را بازگردانیم. ما نسلی هستیم که می توانیم با زمین صلح کنیم.

سال ۲۰۲۴، سی امین سالگرد کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با بیابان زایی است و شانزدهمین نشست کنفرانس اعضای کنوانسیون  (COP ۱۶) سازمان ملل متحد برای مبارزه با بیابان زایی (UNCCD) از ۲ تا ۱۳ دسامبر ۲۰۲۴ در ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار می‌شود.

اما چه باید کرد؟

 زمان رو به اتمام است و طبیعت در معرض خطر جدی است. برای نگه داشتن گرمایش جهانی زیر ۱.۵ درجه سانتیگراد در این قرن، باید انتشار گازهای گلخانه‌ای سالانه را تا سال ۲۰۳۰ به نصف کاهش دهیم. بدون انجام اقدامی جدی، آلودگی هوا ممکن است تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کند و زباله‌های پلاستیکی وارد شده به اکوسیستم‌های آبی تقریباً سه برابر افزایش پیدا کنند. از این‌رو، تا سال ۲۰۴۰ ما ساکنان زمین برای نجات جان خود و زمین نیاز به اقدامی فوری برای رسیدگی به معضلات زیست محیطی داریم.

انتهای پیام

گروه تحریریه علوم اجتماعی

تحلیل‌گر مسائل اجتماعی با نگاهی منصفانه به تفاوت‌های اجتماعی و تبعیضات نژادی.