عمومی

روایتی از زندگی نامه آیت الله شهید احسانبخش – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین، گروه استان‌ها: امروز سی و سومین سالگرد ارتحال «آیت الله احسانبخش» نماینده ولی فقیه در گیلان است، روحانی مبارز و مردمی که بعد از همه این سال‌ها هنوز یاد و خاطره خدماتش از یاد مردم استان نرفته است.

حوالی ساعت چهار بعد از ظهر روز ۱۴ خرداد سال ۸۰ بود که خبری مردم گیلان را در بهت فرو برد و شاید کمتر کسی تا ساعت‌ها آن خبر را باور کرد. «حاج صادق احسانبخش نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت در بیمارستانی در تهران دار فانی را وداع گفت و به دوستان شهیدش پیوست.»

خبر همین قدر کوتاه و تلخ بود برای مردمی که هر مشکلی داشتند به در خانه این روحانی مبارزه و مردمی می‌رفتند و او نیز با همه تواضع و فروتنی خود از همه توان برای حل مشکل مردم استفاده می‌کرد.

آیت الله احسانبخش در جریان مبارزه علیه رژیم پهلوی حضوری فعال داشت و در سال‌های ۵۶-۵۷ رهبری این مبارزات در گیلان بر عهده داشت.

وی جلسات و سخنرانی‌های فراوانی در این زمینه در استان گیلان انجام داد که همیشه با استقبال خود مردم این استان همراه بود، در کنار همه این مبارزات در راستای هدایت مردم و همچنین تحقیق و مطالعه نیز فعال بود و بیش از ده‌ها جلد تألیف در مسائل مختلف دینی و عرفانی داشت که مهم‌ترین آنها «آثار الصادقین» است.

خاطرات آیت الله احسانبخش از یادها نرفته است

اقدامات آیت الله احسانبخش در زمینه مبارزه با طاغوت به گونه‌ای بود که ایشان همواره خار چشم دشمنان اسلام و قرآن بود و به عنوان نماینده امام راحل در منطقه گیلان منشأ خدمات ارزشمند بود و سبب ایجاد وحدت و انسجام میان مردم و روحانیت شد و همین اقدامات سبب شد که در سال ۱۳۶۱ در مسجد کاسه فروشان رشت توسط گروهک منافقین مورد حمله تروریستی قرار گرفت که پس از آن دچار بیش از ۷۰ درصد جانبازی شد و با توجه به جراحات ناشی از همین حادثه هفته‌ای چندین بار دیالیز می‌شد.

در سال ۱۳۷۱ تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفت و از ۲۸ اردیبهشت سال ۸۰ نیز با تشدید عارضه کلیوی در بیمارستان خاتم الانبیا تهران بستری و سرانجام در روز دوشنبه ۱۴ خرداد ماه همزمان با سالروز ارتحال ملکوتی مرادش امام راحل به ملکوت اعلی پیوست.

آیت الله احسانبخش محور مجاهدت‌ها و تلاش‌های مردم غیور و مؤمن رشت و استان گیلان و منشأ خدمات فراوانی در سراسر این منطقه بود و تحرک شبانه روزی و خستگی ناپذیر ایشان، نمونه کم نظیر محسوب می‌شد.

حضور او در جبهه‌های دفاع مقدس و پشتیبانی بی دریغ او از رزمندگان دلاور گیلان از یادگارهای فراموش نشدنی آن دوران پر افتخار است و آثار ماندگار او در رشت همانند ساخت دو دارالایتام برای پسران و دختران یتیم و اعزام ده‌ها کاروان ۵۰۰ تا ۱۲۵۰ کامیونی به جبهه‌های جنگ برای حمایت از رزمندگان نبرد حق علیه باطل موجب شده نام نیکی از وی در خاطر گیلانیان به یادگار بماند.