اقتصادی

رنو شانس زیادی ندارد – ایران تودی

اخیراً شایعاتی مبنی بر بازگشت شرکت های فرانسوی رنو و پژو به ایران و همکاری با خودروسازان داخلی وجود دارد. البته به نظر می رسد شرکتی که طرف قرارداد با رنو ایران است (پارس خودرو) تمایلی به از سرگیری همکاری با آن ندارد.

به گزارش ایران تودی ، پس از احیای برجام ، قبل از تحریم ها ، بار دیگر احتمال بازگشت شرکت های خودروساز خارجی فعال و همکاری در ایران حدس زده شد. در همین حال شرکت فرانسوی رنو می خواهد پس از لغو تحریم ها فعالیت خود را با خودروسازان ایرانی از سر گرفته و به ایران بازگردد.

اگرچه به نظر می رسد ادغام پژو-سیتروئن با فیات-کرایسلر و تولد برند آتلانتیس احتمال بازگشت پژو به ایران را کاهش داده اما شایعات درباره بازگشت رنو همچنان پابرجاست.

با توجه به اینکه شرکای خارجی طی 16 سال گذشته چندان وابسته به ایران نبوده و در فواصل زمانی مختلف با یکدیگر همکاری و پایان همکاری داشته اند ، بازگشت آنها چندان منطقی به نظر نمی رسد. پس از تحریم صنعت خودروی ایران ، خودروسازان و صنعت خودرو (از جمله خودروسازان ، قطعه سازان و زنجیره های تأمین) تحت سایه تحریم ها تحت فشار زیادی قرار گرفتند و مجبور شدند با شرکای خارجی “دست بدهند”. به لطف تعداد زیادی دستگاه فروخته شده به مشتریان ، آنها را در “پوسته گردو” قرار داده و تحت فشار قرار دهید.

با این وجود برخی از فعالان این صنعت بازگشت رنو را تأیید کرده و معتقدند که این خودروساز فرانسوی سال ها در انتظار بازگشت تحریم ها به ایران و از سرگیری همکاری ها بوده است. البته رنسانس کلمه بازگشت را زیاد قبول ندارد ، زیرا آنها معتقدند که آنها ایران را به طور کامل ترک نکردند و فقط همکاری را متوقف کردند.

در حقیقت ، شرکت فرانسوی رنو برای دومین بار از زمان لغو توافق هسته ای در سال 1397 و آغاز تحریم ها پس از خروج آمریکا از برجام ، ارتباط خود را با خودروسازان ایرانی قطع کرد و ایران را ترک کرد. پس از خروج رنو از ایران ، سایپا (یا بهتر بگوییم پارس خودرو) باقی ماند و بیشتر بدهی های L90 و Sandro به مشتریان فروخته شد اما به طور کامل به مشتریان ارائه نشد. بنابراین ، در ارتباط با برخی از ماسه سنگ ها ، شرکت مجبور شد محصولات سایپا دیگر را جایگزین آنها کند و تندر 90 مجوز شماره گذاری هرچه بیشتر را دریافت کرده و به صاحبان آن ارائه داد.

وکیل سایپان در ژوئیه سال گذشته بدهدی از شرکای تجاری خود شکایت کرد سایپا این مسئله را به عنوان یک مشکل جدی در سیستم فروش توصیف کرد و گفت که علی رغم تعهدات و توافق های شرکای تجاری ما ، آنها قول های خود را شکستند و از ادامه همکاری خودداری کردند. در نتیجه ، 49000 تعهد معوقه برای ما تعهد شد و ما مجبور شدیم سه ماشین تولید را جایگزین آنها کنیم. به همین دلیل بیش از 140 هزار دستگاه خودرو به سایپا اختصاص یافت اما این موضوع ساماندهی شده و مسئولیت های آن به وی تفویض شد.

سرانجام ، پس از مکاتبات ، ارجاعات و مذاکرات متعدد با سازمان های مربوطه ، در نوامبر سال گذشته ، سازمان حفاظت محیط زیست موافقت کرد که خودروها را از 99 مدل به 98 مدل تغییر دهد. با شماره گذاری و تمیزکاری 3000 اتومبیل از محصولات خانواده رنوموافقت با.

این مسئله در رابطه با خروج پژو از ایران و قطع همکاری نیز به وجود آمد و مشکلاتی را برای ایران خودرو ایجاد کرد.

کارهایی که باید و نباید دوباره با خودروسازان خارجی انجام شود

در همین راستا ، محمدرضا نجفی منش ، عضو اتاق بازرگانی تهران و رئیس انجمن همگن صنایع ، هل دادن و تولید پارچه ها در یک جلسه مجازی گفت که به دلیل بازگشت پژو ، دولت باید از صنعت خودرو خارج شود. با توجه به اینکه این شرکتها داوطلبانه ایران را ترک نکردند ، اما تحت فشار آمریکا مجبور شدند همکاری خود را متوقف کنند و به ترتیب بخشی از سرمایه خود را ترک کنند ، بازگشت رنو و پژو چیز بدی نیست. .

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از شرکت های خودروسازی در سراسر جهان در حال ادغام هستند و با این وجود ورود پژو و رنو به ایران به معنای همکاری با شرکت های رده سوم و چهارم جهان است. اگر بتوانیم شرکت ها را متحد کنیم و مجموعه هایی را در این مجموعه ایجاد کنیم ، قطعاً در جهت منافع صنعت خودرو عمل خواهیم کرد. بنابراین بهتر است با شرکای خارجی همکاری مجدد داشته باشیم تا چنین دولتی از رهبری صنعت خودرو کنار گذاشته شود. دولت فقط باید صنعت خودرو را رصد کند.

در روند کار با خارجی ها باید تجدید نظر شود

در این نشست مجازی ، محمدرضا معتمد – مدیر سابق ICAP (ابتکار مشترک ایران خودرو و پژو فرانسه) – به این نکته اشاره کرد که در روزهای اوج صنعت خودرو شاهد جای خالی در بخشهای اصلی هستیم که منجر به افزایش قیمت می شود. ، گفت: بازگشت شرکای خارجی ما نیاز به اندازه گیری ظرفیت داریم. باید اعتراف کنیم که ماشین یک شبه نیست ، اما یک شبه می تواند عوارضی داشته باشد. به همین دلیل ، فضای بالادست همیشه فریب خورده است. با این حال ، ما باید از این فرصت ها به درستی استفاده کنیم.

وی با تأکید بر مبحث حداکثر جذب ، اظهار داشت: با توجه به شرایط تحریم ها ، باید به حداکثر رساندن فرآیند جذب توجه شود. در عین حال ، حجم نیروی کار بالقوه در ایران بسیار معقول است ، و تحقق این فرصت ها که در اسناد فوق خالی است ، فقط کافی است.

فرانسوی ها شریک خوبی نیستند

سعید مدنی ، مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا نیز در مورد بازگشت رنو و پژو به ایران صحبت کرد و گفت: عادی سازی روابط و عدم رقابت در صنعت خودرو کمکی به صنعت نمی کند بلکه مشکلات بیشتری ایجاد می کند. استفاده کنید. در شرایط فعلی ، احساسات باید بسیار متمرکز باشد. در طول تحریم ها ، پس از لغو تحریم ها ، به طور کلی برنامه های فراموش شده ای وجود دارد و پس از مدتی می بینیم که همه دستاوردها فراموش می شوند.

وی گفت: “با كاهش سریع فروش نفت ، كشور به سمت برنامه ریزی جامع پیش رفت ، اما با شروع فروش نفت ، برنامه ریزی فراموش شد.” نوسانات تحریم ها همیشه وجود داشته است. پس از انقلاب ، ما هشت سال درگیر جنگ اجباری بوده ایم ، بقیه در یک جنگ اقتصادی بوده و ایالات متحده همیشه تلاش کرده تا ایران را تحریم کند.

مدنی گفت: “تجارب خوبی در صنعت خودرو به خصوص همکاری با فرانسوی ها وجود داشت.” فرانسوی ها شرکای خوبی نیستند و فن آوری را به خوبی منتقل نمی کنند. رفتار آنها غیرواقعی است و آنها وقتی فرصت را می بینند با ما همکاری می کنند در غیر اینصورت همکاری را متوقف می کنند. ما باید بتوانیم با انتقال دانش تولید خودرو را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم و در سیستم عامل های داخلی کار کنیم. اکنون ما توانایی انجام آن را داریم. اگر 50٪ از ظرفیت تولید خودرو در یک سیستم عامل محلی باشد ، می توانیم در مذاکرات پیروز شویم.

مدیرعامل سابق سایپا با تأکید بر اینکه بدون ارتباط با دنیا رشد غیرممکن است ، گفت: اگر بهترین خودروها را تولید کنیم ، اما با سایر خودروسازان دنیا رقابت نکنیم ، موثر نخواهد بود. ما باید ارتباطات جهانی داشته باشیم ، اما همچنین باید کنترل و نظارت داشته باشیم تا شرکت ها آنچه را که می خواهند انجام ندهند.

همه اینها نشان می دهد که این شرکت پس از بررسی وب سایت کدال و آمار فروش ارائه شده توسط شرکت پارس خودرو در فروردین ماه سال جاری ، نشان داده است که تمام دوره های باقی مانده سال های گذشته (که در نیمه دوم سال 1399 و سپتامبر گذشته اتفاق افتاده است) را به پایان رسانده است. سال) تقریباً 326 واحد به مشتریان تحویل داده شد) ، فقط یكی از آنها در آوریل 1400 فروخته شد.

شاید این امر باعث کاهش بازگشت رنو به پارس خودرو و از سرگیری تولید این محصولات می شود ، زیرا پرونده رنو در ایران بسته می شود و رنو باقیمانده نیز به اتمام می رسد و فروش آن نزدیک به صفر خواهد بود. علاوه بر این ، به نظر نمی رسد که وی در گفتگوهای کلامی با این شرکت ، دوباره این همکاری را تشکیل دهد.

بنابراین احتمالاً موضوع تولید است تندر 90 ایران این باید “در پشت صحنه” مطرح شده توسط مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا در ژوئیه سال گذشته لغو شود.

سید جواد سلیمانی گفت: بستر طراحی شده در پژوهشگاه خودروی دانشگاه علم و صنعت بر اساس بستر پایه N90 است و بنابراین تولید خودروهای محلی L90 بر روی این سیستم عامل بین سازمان توسعه و نوآوری صنایع ایران ، دانشگاه علوم است و فناوری و گروه خودروسازی سایپا. وی گفت: این خودرو که توسط دانشگاه علم و صنعت طراحی شده بود ، قرار بود در سال 2016 تولید شود ، اما وضعیت موتور و گیربکس مشخص نیست.

انتهای پیام