بین الملل

دیدار خلیل‌زاد با مذاکره کننده جدید طالبان در دوحه

طالبان روز سه شنبه اعلام کرد که زلمی خلیل زاد با رئیس جدید تیم مذاکره کننده طالبان در دوحه دیدار کرده است. این تیم با دولت کابل وارد گفتگوهای صلح خواهد شد.

به گزارش ایران تودی به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک ، گفتگوهای صلح در افغانستان در نتیجه توافق حاصل شده بین طالبان و واشنگتن پس از آزادی آخرین دسته اسرای طالبان از سر گرفته خواهد شد.

سخنگوی طالبان دکتر محمد نعیم در توییتر خود نوشت که ملا عبدالغنی برادر و عدال حکیم حقانی ، رهبر جدید گروه طالبان در دوحه ، در حال مذاکره با زلمایه خلیل زاد سفیر آمریکا در مورد روند صلح افغانستان هستند.

نخست وزیر قطر در این نشست نیز حضور داشت.

نعیم گفت: مسائل مربوط به آزادی بازداشت شدگان و آغاز فوری گفتگوهای بین افغانها در مرکز این نشست بود.

معاون رئیس جمهور افغانستان: مذاکره با طالبان به معنای پذیرش خواسته های این گروه نیست

معاون اول رئیس جمهور افغانستان گفت که طالبان باید بدانند که مذاکره با آنها به معنای نادیده گرفتن ارزش ها و حقوق مردم و پذیرش خواسته های این گروه نیست.

امرالله صالح ، معاون اول رئیس جمهور افغانستان ، روز سه شنبه در نوزدهمین سالگرد ترور “قهرمان ملی” احمد شاه مسعود در کابل گفت ، “طالبان باید بدانند که مذاکره با آنها به معنای نادیده گرفتن ارزش های آنها است.” “این موضوع پذیرش حقوق مردم و مطالبات این گروه نیست. تنها راه حل مراجعه به مردم است.”

وی گفت: “تیم مذاکره کننده دولت افغانستان قاطعانه ، جسورانه و علناً با طالبان مذاکره خواهد کرد تا خواسته ها و ارزش های مردم را برای این گروه توضیح دهد.”

وی گفت: “سازش با طالبان به این معنی است که مردم می خواهند در زیر یک چتر و در زیر آسمان آبی با این گروه در صلح زندگی کنند. نه دولت و نه طالبان تسلیم یکدیگر نخواهند شد. تنها راه حل توسل به مردم است.” “اگر این گروه ادعا می کند که در میان مردم جایگاهی دارد ، باید موقعیت خود را با مراجعه به صدای مردم تعیین کند.”

در همین حال ، محمد کریم خلیلی ، رئیس سابق شورای عالی صلح افغانستان افزود: “صلح به معنای بازگشت به گذشته نیست و نسل جدید کشور نمی خواهد به گذشته برگردد. بهترین راه منطقی برای اطمینان از صلح پایدار در افغانستان خواست همه مردم افغانستان است.” “این یک تعامل است.”

در همین حال مقامات دولت افغانستان گفتند که اعضای تیم مذاکره کننده دولت افغانستان از چند روز قبل آماده دیدار از قطر بوده اند ، اما به دلیل آماده نبودن هیئت طالبان ، این دیدار انجام نشده است. به دنبال اعلام آمادگی هیئت طالبان ، تیم مذاکره کننده دولت افغانستان کابل را به مقصد دوحه ترک می کند.

زلمی خلیل زاد ، فرستاده ویژه آمریکا در افغانستان و ملا عبدالغنی برادر سخنگوی سیاسی طالبان ، در 29 فوریه در مراسمی در دوحه قطر “توافقنامه صلح در افغانستان” را بین ایالات متحده و طالبان امضا کردند. پنج هزار زندانی طالب و هزار طالب گروگان و اسیر از زندان های دولت افغانستان آزاد شدند و گفتگوها در افغانستان آغاز شد.

انتهای پیام