عمومی

جمهوری اسلامی ایران نگاه خاصی به مناقشه قره باغ دارد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

در مصاحبه ای با محمدرضا کفاش-جمشید آنلاین ، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و تأکید بر آزادسازی منطقه قره باغ و سرزمینهای اشغالی جمهوری آذربایجان و جمله معروف “قره باغ کوهستانی اسلامی است”: اند اگرچه شرط اصلی پایان جنگ قره باغ کوهستانی بازگشت این مناطق به جمهوری آذربایجان است ، اما باید تمام مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان آزاد شود. اند این جمله ثابت می کند که درگیری قره باغ از اهمیت و منزلت ویژه ای برای جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.

وی افزود: به گفته مقام معظم رهبری ، كشته شدن مسلمانان در قره باغ ، فاجعه جهانی و مشكلی سنگین است و در این راستا ، ارامنه ارمنستان و قره باغ هم متجاوز محسوب می شوند.

کفاش جمشید با اشاره به فعالان حقوق بشر گفت: مقام معظم رهبری در بیانات خود غرب خصوصاً ایالات متحده و گروههای حقوق بشری را به نقض حقوق مسلمانان آذری در قره باغ متهم کردند. زندانی و محکوم و محکوم اند.

این کارشناس با اشاره به اقدامات جدید دشمنان مسلمانان در قفقاز افزود: تاکنون هیچ کشوری در جهان استقلال دولت خودخوانده قره باغ کوهستانی را به رسمیت نشناخته است ، با این حال مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا اخیراً تلاش کرده اند قره باغ قره باغ را به رسمیت بشناسند. نام یک کشور مستقل این توطئه جدید و تلاش ناامیدانه است آه تو این قطعاً جواب نخواهد داد.

قره باغ کوهستانی “فلسطین قفقاز” است.

کفاش جمشید با اشاره به اهمیت و ضرورت راه حل نهایی و پایدار منازعه قره باغ گفت: جمهوری اسلامی ایران طولانی ترین مرز سیاسی را با منطقه قفقاز جنوبی و نزدیکترین کشور به منطقه قره باغ و مناطق اشغالی دارد. امنیت و ثبات در منطقه قره باغ و مناطق اطراف آن تأثیر زیادی بر امنیت و ثبات جمهوری اسلامی ایران دارد ، از این رو جمهوری اسلامی ایران در جنگ های اول و دوم قره باغ قره باغ میانجیگری کرد. .Ри انجام داده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه قره باغ به مسلمانان تعلق دارد ، دولت جمهوری اسلامی ایران و مردم مسلمان ایران نسبت به مناقشه قره باغ از نگاه و حساسیت ویژه ای برخوردار هستند. آه تو این درگیری ها به گونه ای انجام می شود که مردم ایران و نخبگان مردم جمهوری آذربایجان و بخش عمده ای از افکار عمومی قره باغ را “فلسطین قفقاز” می نامند و اشغال آن را با اشغال فلسطین مقایسه می کنند.

روابط شیعه بین مردم ایران و آذربایجان جدایی ناپذیر است

کفاش جمشید با بیان اینکه “تشیع” شخصیت اصلی مردم در آذربایجان است ، گفت: اکثریت مردم جمهوری آذربایجان شیعه هستند و در همین راستا ارتباطات مذهبی و روابط عاطفی محکمی با مردم شیعه ایران ، پایگاه اصلی شیعیان جهان برقرار کرده اند. روابط عمیق مذهبی نیز عامل بسیار مهم و تعیین کننده ای در روابط ایران و جمهوری آذربایجان است.

این کارشناس قفقاز ادامه داد: فضای حسینی و عاشورا بسیار شدید است از جمله قند و نماز جماعت در جبهه های جنگ دوم قره باغ ، تبریک جمعی ، اذان و سر دادن شعارهای اسلامی در مراسم تشییع و خاکسپاری شهدای جنگ قره باغ. این یکی از پیوندها و قوتهای فزاینده اعتقادات مذهبی مردم جمهوری آذربایجان است.

کفاش جمشید مشترکات تاریخی و فرهنگی دو ملت مسلمان ایران و جمهوری آذربایجان را به عنوان دیگر م keyلفه های اصلی پذیرفت و خاطرنشان کرد: این موضوع در طول تاریخ توجه هر محقق و تحلیلی را به خود جلب کرده است و منطقه قفقاز و به ویژه جمهوری خود اخیراً بخشی از ایران شده است. ، این مشترکات نقش بسیار مهمی در همجواری و توسعه روابط دو کشور با مردم ایران و آذربایجان دارد و کمتر در میان سایر کشورها یافت می شود.

جمهوری آذربایجان با یادآوری حمایت های جامع و فعالیت های عملی جمهوری اسلامی ایران در درگیری قره باغ ، گفت: “فعالیت های سیاسی و میانجیگری .Ри جمهوری اسلامی ایران ، همراه و مصوب قطعنامه های شورای امنیت ، کمک های بشردوستانه ، سلاح ، مشاوره و آموزش نظامی به جنگنده های آذربایجانی ارائه داده است.