جمع آوری گاز‌های مشعل در مناطق سخت گدر با همکاری بخش خصوصی

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از ورود بخش خصوصی برای خرید و جمع آوری گاز‌های مشعل در مناطق سخت گذر خبر داد.

جمع آوری گاز‌های مشعل در مناطق صعب العبور همکاری بخش خصوصی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان، علیرضا دانشی در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به همکاری خوب مجموعه‌های پتروشیمی برای توسعه ۱۶ مخزن گاز میعانی این شرکت گفت : خرید گاز‌های مشعل در مناطق سخت گذر توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی افزود: ۷ توافقنامه به مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان و ۴۰۰ میلیون یورو در خصوص ساخت کالا‌های صنعت نفت و چهار تفاهم نامه برای سرمایه گذاری در بخش‌های بالادستی صنعت نفت با مجموعه‌های پتروشیمی بوده است.

دانشی هدف از امضای توافق نامه‌ها را ساخت کالا‌های مورد نیاز صنعت نفت عنوان کرد و افزود: این کالا‌ها اکنون تحریم هستند که خوشبختانه همه آن‌ها بومی سازی شده و در چاه‌ها تست شدند و اکنون آمادگی کامل برای ساخت آن‌ها وجود دارد.

او اضافه کرد: طبق توافق نامه‌ها مقرر شد در خصوص بازسازی تاسیسات و گارگاه‌های مناطق نفتخیز جنوب اقدامات موثری صورت گیرد تا بتوانیم به روز شویم.

وی با اشاره به اینکه پیش از دولت سیزدهم یک عقب افتادگی معناداری اتفاق افتاده بود عنوان کرد: به حول قوه الهی با انجام توافق نامه‌ها فضای مناسب تری را ایجاد خواهیم کرد؛ همچنین بنا است براساس تفاهم نامه ها، خوراک پتروشیمی‌ها را ارتقاء دهیم تا بتوانند درآمد بیشتری را برای کشور خلق کنند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان اینکه این شرکت در تولید پیشتاز بوده است تصریح کرد: هم اکنون در حال تولید ۷۵ درصد نفت کشور و ۱۶ درصد گاز کشور هستیم، اما این بدان معنا نیست که مخازن گازی را توسعه داده ایم بلکه گاز‌های همراه نفت را جمع آوری کرده ایم.

دانشی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد گاز‌ها در حال جمع آوری هستند اضافه کرد: آنچه که در فلر‌ها به عنوان گاز مشعل مشاهده می‌شود ۲۰ درصد گاز‌های باقی مانده است که باید برای آن‌ها نیز برنامه ریزی صورت می‌گرفت.

وی ادامه داد: خوشبختانه با شکل گیری دولت سیزدهم، کار‌های سنوات قبل و ارتقاء آن‌ها همچنین پیگیری پروژه‌ها در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بیان کرد: از آنجایی که عملیات صنعتی یک زنجیره است و اگر برای یکی از زنجیر‌ها مشکل ایجاد شود گاز به فلر می‌رود بنابراین گازسوزی همواره وجود دارد؛ اما بر اساس برنامه ریزی‌هایی که در حال انجام است قصد داریم هر گازی که به فلر می‌رود را به انرژی تبدیل کنیم.

علیرضا دانشی درخصوص جمع آوری گاز‌های همراه اظهار کرد: با مجموعه هلدینگ خلیج فارس یک پروژه تعریف کرده ایم که ۴۵ درصد پیشرفت دارد. همچنین مجموعه پتروشیمی مارون حدود ۲۰۰ میلیون فوت مکعب گاز را جمع آوری خواهد کرد.

وی افزود: فروش گاز‌های مشعل به بخش خصوصی در مناطق صعب‌العبور اقدام موثر دیگر شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است.