بین الملل

جزئیاتی از پاسخ حماس به پیشنهاد آتش‌بس ارائه شده

منابع و رسانه‌ها جزئیاتی از پاسخ جنبش حماس به توافق پیشنهادی آتش‌بس ارائه شده از سوی رئیس‌جمهور آمریکا را فاش کردند.

به گزارش ایران تودی، دو منبع امنیتی مصر گفتند که حماس خواهان ضمانت‌های کتبی از سوی آمریکا برای آتش‌بس دائمی و خروج نیروهای صهیونیستی از نوار غزه است تا طرح آتش‌بس مورد حمایت واشنگتن را امضاء کند.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا اواخر ماه مه توافق پیشنهادی سه مرحله‌ای آتش‌بس در غزه را ارائه کرد که شامل آزادی تدریجی اسرای صهیونیستی و فلسطینی و خروج رژیم صهیونیستی از نوار غزه در مرحله اول و دوم و بازسازی غزه و تحویل اجساد اسرای کشته شده در مرحله سوم است.

جنبش حماس روز سه‌شنبه پاسخ خود را در مورد این توافق پیشنهادی بایدن به میانجیگران در مصر و قطر تحویل داد.

به نقل از رویترز، حماس نگران این مساله است که در توافق پیشنهادی جدید تضمین شفافی برای انتقال از مرحله اول آتش‌بس که ۶ هفته طول خواهد کشید به مرحله دوم که شامل آتش‌بس دائمی و خروج رژیم صهیونیستی است، وجود ندارد.

این منابع گفتند در صورت وجود تضمین‌های مکتوب، حماس این توافق را می‌پذیرد و مصر در حال رایزنی با آمریکا در خصوص این مطلب است.

در همین زمینه شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی هم گزارش کرد حماس خواستار این است که روند بازسازی غزه به جای مرحله سوم به مرحله اول منتقل شود و همچنین پایبندی به آتش‌بس از مرحله اول باشد. همچنین رژیم صهیونیستی نباید هیچ اسمی از اسرایی که حماس خواهان آزادی آنهاست را وتو کند و این افراد پس از آزادی نباید به غزه یا خارج از فلسطین تبعید شوند.

یک منبع در مقاومت فلسطین نیز به المیادین گفت پاسخ حماس به توافق پیشنهادی که به میانجیگران داد تفاوت چندانی با توافقی که پنجم مه با آن موافقت کرده بود، ندارد.

وی افزود حماس بر مواضع ثابت خود در برقراری آتش‌بس دائمی و خروج کامل ارتش رژیم صهیونیستی از نوار غزه تاکید دارد اما لزوم خروج ارتش این رژیم از گذرگاه رفح و محور فیلادلفیا را هم افزوده است‌.

این منبع گفت حماس بر لزوم به هم پیوستگی سه مرحله آتش‌بس و بازگشت وضعیت زندان‌های رژیم صهیونیستی به قبل از هفتم اکتبر تاکید کرده است.

از سوی دیگر، مشاور رسانه‌ای رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد مقاومت فلسطین از میانجیگران ضمانت خواسته است و اینکه مفاد توافقنامه پیشنهادی واضح باشد و نیازی به تفسیر و توضیح نداشته باشد. مقاومت خواهان پیوستن روسیه، ترکیه، چین و سازمان ملل به عنوان تضمین کنندگان این توافق است.

وی تاکید کرد مقاومت توافق پیشنهادی ارائه شده از سوی میانجیگران در پنجم ماه مه را پذیرفت و این رژیم اشغالگر بود که آن را رد کرد. اکنون توپ در زمین رژیم اشغالگر است نه حماس‌. «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی مسئول مانع‌تراشی در برابر توافق است. این رژیم اشغالگر است که با آتش‌بس مخالف است. تکمیل مذاکرات به جدیت دولت آمریکا و اشغالگر برای اجرای توافق بستگی دارد.

این عضو حماس شایعات در مورد امتناع «یحیی السنوار» رهبر حماس در نوار غزه از مذاکرات را تکذیب کرد و گفت هیچ اختلافی میان حماس در داخل و خارج از غزه وجود ندارد و در موضع جنبش وحدت کامل وجود دارد.

وی با بیان اینکه آمریکا از رژیم صهیونیستی پوشش‌دهی سیاسی و نظامی می‌کند و با جانبداری از تل‌آویو، بخشی از کابینه جنگ این رژیم است، گفت «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در مواضع خود بی‌طرف نیست و او از ابتدای جنگ، به عنوان وزیر خارجه رژیم صهیونیستی صحبت می‌کند.

این مسئول حماس بار دیگر تاکید کرد موضع حماس روشن است و آن آتش‌بس دائمی و خروج کامل از نوار غزه است.
پاسخ حماس به پیشنهاد آتش بس مطابق با اصول اصلی قطعنامه شورای امنیت بوده و در مورد توافق برای آتش‌بس جدی است.

شورای امنیت روز یکشنبه قطعنامه پیشنهادی آمریکا در مورد برقراری آتش‌بس در غزه را تصویب کرد.

مشاور رسانه‌ای رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه همچنین گفت این جنبش هیچ درخواست رسمی از سوی دولت آمریکا درمورد آزادی اسرای آمریکایی دریافت نکرده است.

وی درخصوص پساجنگ غزه هم گفت آینده غزه پس از جنگ در مذاکرات آتش‌بس مطرح نیست و هیچ ارتباطی به رژیم صهیونیستی ندارد.

انتهای پیام

کارگروه خبری مقالات بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای فضایی و نجومی جهانی. با دانش در زمینه اخبار فضایی، کشف‌های نجومی و پیشرفت‌های فضانوردی، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای فضایی، اکتشافات نجومی و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و علمی، به شما دیدی جامع از تحولات فضایی و نجومی جهانی می‌دهم.