اجتماعی

تشدید بارش در ۲۲ استان/ احتمال وقوع سیلاب

سازمان هواشناسی نسبت به تشدبد بارش و وقوع رگبار و رعد و برق در ۲۲ استان هشدار داد.

به گزارش ایران تودی سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی همراه با بارش‌های شدید محلی آورده است: وقوع رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ، در برخی نقاط اصابت صاعقه پنج‌شنبه (۲۴ خرداد) در اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، مرکزی، قم، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی، مرکز و جنوب کرمان، شرق و شمال و غرب هرمزگان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، اصفهان، شمال کردستان، همدان وجمعه (۲۵ خرداد) در اردبیل، آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، همدان، مرکزی، قم، اصفهان، سمنان، مازندران، گلستان، نیمه غربی یزد، مرکز و غرب کرمان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان، شمال فارس و نیمه شرقی کردستان دور از انتظار نیست.

این شرایط جوی شنبه (۲۶ خرداد) در آذربایجان غربی، اصفهان، شمال و شرق فارس، نیمه غربی یزد، نیمه شمالی کرمان، مازندران، گلستان، ارتفاعات شمالی استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان پیش‌بینی‌می‌شود.

از مخاطرات این شرایط جوی می‌توان به جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ به‌ویژه در جادهای کوهستانی و گردنه‌ها، رخداد تگرگ، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی اشاره کرد.

سازمان هواشناسی نسبت به احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، آمادگی راهداری و سایر دستگاه‌‎های اجرایی، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی باغات و مزارع توصیه می‌کند.

به گزارش ایران تودی در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

انتهای پیام

گروه تحریریه علوم اجتماعی

تحلیل‌گر مسائل اجتماعی با نگاهی منصفانه به تفاوت‌های اجتماعی و تبعیضات نژادی.