اجتماعی

بارش‌ها در اصفهان خسارت جانی به دنبال نداشته است

ایران تودی/اصفهان مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه بارش‌ها باعث فعال شدن رودخانه‌های فصلی و بروز سیلاب و رواناب در جاده‌های مواصلاتی شهری و روستایی و نیز آبگرفتگی معایر و تعدادی از منازل مسکونی شده است، گفت: بارش‌های همرفتی در شهر اصفهان و مناطق مرکزی نیز از بعد از ظهر امروز تا فردا صبح روز چهارشنبه در سطح استان تداوم دارد. خوشبختانه این سیلاب خسارت جانی نداشت.

منصور شیشه در گفت‌وگو با ایران تودی، در خصوص بارش‌های ۲۴ ساعت اخیر اظهار کرد: بارش رگباری باران و تگرگ در مناطق شمال و شمال شرق استان از جمله شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل، نائین، اردستان و نظنز گزارش شد. این سامانه تا روز چهارشنبه در استان فعال است و در تمامی مناطق استان بارش باران، وزش تندباد، توفان لحظه‌ای و کاهش نسبی دما را به همراه دارد که شدت بارش‌های رگباری باران و تندباد در مناطق شمال شرق و مرکز استان است.

وی افزود: این بارش‌ها باعث فعال شدن رودخانه‌های فصلی و بروز سیلاب و رواناب در جاده‌های مواصلاتی شهری و روستایی و نیز آبگرفتگی معایر و تعدادی از منازل مسکونی شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه محور بزرگراه نائین – اردستان – کاشان در محدوده مهراندو و ظفرقند شهرستان اردستان، محور کسوج و درمحور اردستان – کاشان زیرگذر زواره دچار آبگرفتگی شده است، تصریح کرد: بارش‌های رگباری در ارتفاعات قمصر و قهرود و فعال شدن رودخانه حیدر کاشان باعث جریان یافتن رواناب و سیلاب و آبگرفتگی در مناطق ۲، ۳و۴ شهر کاشان شده است.

وی ابراز کرد: آبگرفتگی در منطقه فین، بلوار امام رضا(ع) بالادست مسکن آنلاین در محور خرم‌دشت، روستاهای دره، یزدل، جوینان شهرک صنعتی جعفرآباد محور فرودگاه کاشان و نیز آبگرفتگی جاده ابوزیدآباد شهرستان اران و بیدگل نیز گزارش شده است.

شیشه فروش با بیان اینکه بارش‌های رگباری در روستای ارور، گردنه ملأ احمد و گردنه زنجیرگاه شهرستان نائین باعث آبگرفتگی معابر روستا و ۲ منزل مسکونی شده است، افزود: همچنین جاده انارک نیز دچار آبگرفتگی شده است.

وی با بیان اینکه بارش‌ها همچنان در مناطق شمال و شمال شرق تا فردا صبح ادامه دارد، گفت: بارش‌های همرفتی در شهر اصفهان و مناطق مرکزی نیز از بعد از ظهر امروز تا فردا صبح  روز چهارشنبه  در سطح استان تداوم دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: همچنین بارش‌ها موجب آبگرفتگی در محورهای جاده‌ای ورزنه، هرند، علویجه، بادرود به کاشان و محورهای جاده‌ای روستاهای خنج،  اردیب و عروسان شهرستان خور و بیابانک شد. همچنین بارش رگباری باران باعث جریان رواناب و سیلاب در روستای صالح آباد شهرستان نطنز شد.

وی گفت: همچنین جاده بادرود کاشان به صورت موقت مسدود است و تردد در این محور به کندی انجام می‌شود.

شیشه فروش با اشاره به اینکه امدادرسانی در مناطق تحت تأثیر توسط مدیریت بحران فرمانداری‌ها، اداره راهداری، هلال احمر، واحدهای آتش نشانی، پلیس راه، واحدهای خدمات شهری شهرداری‌ها و دهیاری‌ها انجام می‌شود، گفت: تخلیه آب از منازل و معابر و ایمن سازی راه‌ها، انسداد موقت محورهای سیل گیر در حال انجام است. عوامل مدیریت بحران شهرستان و دهیاری در محل روستا حضور دارند، در این راستا مقرر شد اداره راهداری، بنیاد مسکن، اداره جهاد کشاورزی و اداره برق در راستای ایمن‌سازی شبکه‌ها و ارزیابی خسارات و رفع اضطراری آسیب‌های وارد شده، اقدام کنند.

وی با اشاره به بروز خسارت به باغات، معابر، آسفالت راه ارتباطی و شبکه آب شرب روستا و چند دستگاه خودرو افزود: خوشبختانه این سیلاب خسارت جانی نداشت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه کرد: همچنین به علت شدت بارش‌ها آبگرفتگی در محور قدیم جاده نطنز – کاشان و نیز برخی ازمحورهای جاده‌ای در شهرستان اردستان و نیز معابر روستایی و شهری در برخی نقاط کاشان گزارش شد که عوامل امدادی در سطح مناطق شرق و شمال برای امدادرسانی مستقر هستند.

وی لزوم تقویت نیروهای عملیاتی و تجهیزات دستگاه‌های امدادی برای پیشگیری و کنترل حوادث محتمل ناشی از سیلاب، طوفان و آبگرفتگی معابر شهری و روستایی و جاده‌ها و آمادگی اداره راهداری، شهرداری‌ها، پلیس راه، جمعیت هلال احمر و … را از مصوبات ابلاغ شده اعلام کرد و ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی وزش تندبادهای موقتی، سیلابی شدن مسیل‌ها، کاهش میدان دید لزوم استقرار تجهیزات امدادی و کنترل سیل، آماده به کار بودن ماشین‌آلات در معابر شهری و روستایی و جاده‌ها راهدارخانه‌ها و پایگاه‌های امدادی شهری و روستایی تقویت تیم‌های عملیاتی جمعیت هلال احمر در جاده‌ها با تأمین اقلام ضروری است.

شیشه‌فروش افزود: پیش‌بینی ظرفیت‌های اسکان اضطراری و پرهیز از سفرهای غیر ضروری در محورهای سیل گیر و اجرای طرح‌های کاهش خطر با استحکام بخشی به سازه‌های ناپایدار، تابلوها، داربست‌ها در برابر تندبادهای موقتی همچنین پرهیز از صعود به ارتفاعات از دیگر توصیه‌های هواشناسی در شرایط اضطرار است.

وی با اشاره به لزوم توجه به حفاظت محصولات سازه‌های کشاورزی، گلخانه‌ها، واحدهای دام و طیور، شبکه‌های آب، برق، گاز و مخابرات در برابر سیل، تندباد و گرد و خاک و بارش رگبار باران تصریح کرد: همچنین صعود به ارتفاعات و چرای دام در ارتفاعات و توقف در مسیل‌ها و ردخانه‌های فصلی ممنوع است.

انتهای پیام

گروه تحریریه علوم اجتماعی

تحلیل‌گر مسائل اجتماعی با نگاهی منصفانه به تفاوت‌های اجتماعی و تبعیضات نژادی.