عمومی

ایران در علوم مهندسی جزء ۱۰ کشور برتر

با توجه به پایگاه داده ایران تودی ،

ستاری در استودیوی بحث و گفتگوی اخبار ویژه شبکه دوم سیما افزود: اول از همه ، ما باید دقیقاً بدانیم که چه علمی در کشور در حال رشد و توسعه است ، زیرا در ابتدای انقلاب 170 هزار دانشجو در داخل و 100 هزار دانشجو در خارج از کشور داشتیم. تعداد دانش آموزان بیش از ده نفر از 4 و 8 میلیون نفر است و اکنون تعداد دانشجویان حدود 3 و 5 میلیون نفر و تعداد دانشجویان خارجی آنها کمتر از 50 هزار نفر است.

وی ادامه داد: تعداد مقالات علمی در ایران پانزدهمین مقاله در جهان است و ما در بسیاری از علوم مهندسی جزو 10 کشور برتر جهان هستیم.

ستاری با اشاره به اینکه تعداد مقالات علمی ملاک یا شاخص نیست ، افزود: در 6-7 سال گذشته اقداماتی انجام شده است تا علم و فناوری به عنوان خوانایی اقتصاد درآید و ما تا حد زیادی به این مهم دست یافته ایم. “

وی درباره نقش روزافزون دانشگاه ها در جامعه صحبت کرد و توضیح داد: “مردم هر روز صبح با چند برنامه جدید از خواب بیدار می شوند. امروز ما به جایی رسیده ایم که بسیاری از واژه های علمی جدید به فرهنگ لغت های مردم اضافه شده است.”

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اکوسیستم فناوری کشور افزود: در حال حاضر حدود 5 هزار و 600 شرکت دانش بنیان ، یک هزار و 400 شرکت خلاق و بیش از 300 هزار شغل مستقیم در کشور وجود دارد.

ستاری ادامه داد: در سال 1998 درآمد این شرکت ها بالغ بر 120 هزار میلیارد تومان بوده در حالی که حدود 247 مرکز نوآوری در کشور تأسیس شده و بیش از 50 پارک علم و فناوری و حدود 144 مرکز در کشور ساخته شده است. شتاب دهنده و بیش از 6000 استارت آپ در کشور. امروزه استارتاپ ها منبع قدرت در مراکز علمی و فناوری هستند.

وی با اشاره به بیش از یک میلیون متر مربع نوآوری در کشور ، افزود: امروز با سرمایه گذاری بخش خصوصی ، کلمات جدیدی در قالب کارخانه های فناوری ایجاد و در فرهنگ لغت جامعه گنجانده شده است. تاکنون 9 کارخانه های فناوری تکمیل شده اند. “

ستاری افزود: اصلی ترین کاری که در کارخانه های فن آوری انجام می شود تولد شرکت ها است ، کودکان به اینجا می آیند و پس از مدتی می توانند کار و خط تولید خود را با تیم های خود ایجاد کنند.

وی افزود: سیستم بودجه یکی از بزرگترین تحولات در اکوسیستم پارک فناوری است. بخشی از این سیستم مفهوم سرمایه ریسک است که برای اولین بار در شرایط مدرن وارد اقتصاد کشور ما می شود ، زیرا اکنون ظرفیت بیش از یک میلیارد تن سرمایه خطر پذیر در سال داریم که توسط سرمایه گذاران خصوصی سرمایه گذاری می کنیم. شرکت های نوپا سرمایه گذاری می شوند ، اگرچه بیشتر این سرمایه گذاری ها در شتاب دهنده ها انجام می شود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: حدود 37000 میلیارد تومان بدهی داریم كه از سال 1997 توسط سیستم بانكی به ما داده شده كه نشان دهنده اهمیت پتانسیل شركتهای دانش بنیان در اقتصاد است.
آقای ستاری با بیان اینکه بیش از 40 شرکت دانش بنیان در بازار سرمایه وجود دارد ، گفت: ارزش این شرکت ها در بورس اوراق بهادار بیش از 230 ، 240 هزار میلیارد تومان است. میلیاردها در اتاقی که چند متر دورتر است می آیند.

وی گفت: گاهی قیمت هر ویال داروهای بیوتکنولوژی بین 2000 تا 3000 دلار است ، به عنوان مثال هر ویال 50 میلی گرمی داروی اول. وای. آه تو. قیمت J که توسط رئیس جمهور افتتاح شد ، حدود 200 یورو است ، اگرچه تولید داخلی دارو مهم است.

ستاری ظرفیت بالای نیروی انسانی در زمینه فناوری را تشریح کرد و افزود: با 4 میلیون دانشجو می توانید یک کشور کوچک پیدا کنید و با حدود 14 میلیون با سواد می توانید کشوری با کمتر از 6000 استارت آپ پیدا کنید. ما در مورد تعداد کمی از کشورها صحبت می کنیم که دارای این مقدار زیرساخت نیروی انسانی هستند.

وی با اعلام بازگشت بیش از 2000 نخبه ایرانی از نزدیک 100 دانشگاه برتر خارجی گفت: در حال حاضر سالانه حدود 650 دانشجو به کشور برمی گردند که این نشان دهنده تأکید بر سیاست بازگشت است.

اقتصادهای سنتی در حال از دست دادن جایگاه شرکت های دانش بنیان هستند

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: “اگر بخش سنتی اقتصاد بداند ، برخلاف شركتهای دانش بنیان ، آنها قطعاً روی مبتدیان سرمایه گذاری می كنند.”
سورنا ستاری گفت: “شرکت های دانش بنیان توانایی ورود به بازار سرمایه را دارند. این شرکت ها سالانه حدود 13000-14،000 تومان از بانک ها دریافت می کنند.”

وی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان کارخانه نیستند ، بلکه شرکت های صنعتی هستند ، زیرا در کارخانه دانشگاهی استخدام نمی شوند.

وی افزود: صنعت مکانی است که ما طراحی می کنیم ، اگر یک خط تولید وارد کنیم و طرح نداشته باشد ، پس یک کارخانه ایجاد کرده ایم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: با توجه به تعداد دانش آموزان در کشور ، باید محلی باشد که بتوانیم خود دستگاه را طوری طراحی کنیم که مفهوم صنعت را به مردم نشان دهیم.

وی افزود: اگر اتفاقی در جامعه بیفتد ، صنعتی مانند کرونا ، که صنعت خود را با این مشکل سازگار می کند ، با آن سازگار می شود و ما به سرعت شروع به ساختن ماسک با دستگاه های طراحی شده کردیم.

ستاری تأکید کرد که در دهه 74 بازار تلفن همراه به روشی خاص بود و تلفن های همراه مردم همگی یکسان بودند اما وقتی اپل با طرز تفکر متفاوت و نوآوری جدید وارد بازار شد ، این شرکت را هدایت کرد برای نوآوری در خارج ، بهترین بودن در جهان است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد باید بداند سیستم های سنتی تمام شده است ، خاطرنشان کرد: اقتصاد سنتی باید بداند که استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان از دست می روند و شانسی ندارند. برنده شدن

ستاری گفت: معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری پشت این صنعت یعنی شرکت های دانش بنیان است.

وی ادامه داد: ما بیش از 10 هزار نوع تجهیزات آزمایشگاهی در کشور تولید می کنیم و به دلیل افزایش کیفیت تجهیزات ، بسیاری از آنها را صادر می کنیم.

ستاری افزود: اگر بخش سنتی همچنان روی دو پای خود بایستد ، توسط شرکت های دانش بنیان شکست می خورد ، اما اگر این افراد توافق کنند که در این شرکت ها سرمایه گذاری کنند ، بخشی از این اکوسیستم خواهند بود.

وی گفت: بخشهای مختلفی در وکیل علمی وجود دارد ، علوم جدید در میان آنها چیست و مشکلات کشور کجاست؟ ما پروژه های بزرگی مانند امنیت غذایی ، استخراج معادن و نفت را در دستور کار داریم.

وی افزود: کشور مشکلات زیادی دارد و شرکت ها باید بتوانند آنها را برطرف کنند ، زیرا هرچه شرکت های مبتنی بر دانش بیشتر باشند ، مشکل سریعتر حل می شود. ً

وی با اشاره به اینکه حدود یک سال و نیم در زمینه امنیت غذایی سرمایه گذاری کرده ایم ، گفت: “در بحث فناوری ، بیشتر این مسئولیت با سرمایه گذار است. بسیاری از شرکت ها سرمایه گذاری خصوصی کرده و سرمایه گذاری های کلانی انجام داده اند.”

وی افزود: تجهیزات بسیاری از سرمایه گذاران خصوصی بیشتر از دولت است و نمی توان دولت را با م toسسات تحقیقاتی مقایسه کرد.

ستاری گفت: “ما در تلاش هستیم تا اکوسیستم جدیدی را در بحث دانش معرفی کنیم.”

وی گفت: “مشکلات زیادی در فضای کسب و کار وجود دارد. ما بیش از 140 خدمات به شرکت های دانش بنیان ارائه می دهیم.” وقتی صحبت از مالیات می شود ، بسیاری از شرکت ها معاف از مالیات نیستند زیرا ما معتقدیم که یک شرکت در حال رشد باید مالیات بپردازد. ما روی مبتدیان تمرکز می کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از خدمات ارائه شده به شرکت های دانش بنیان مربوط به پوشش بیمه است ، گفت: “کلیه شرکت های دانش بنیان از بیمه معاف هستند.”

وی گفت: “ما قبلاً تصور می کردیم که باید چیزی در زمینه سخت افزار وجود داشته باشد تا بگویند در مسیر توسعه هستیم ، اما پس از مدتی به این نتیجه رسیدیم که توسعه یک مفهوم نرم افزاری است.”

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: اکنون به این نکته رسیده ایم که توسعه بیش از هر چیز یک مسئله فرهنگی است و فرهنگ نیز باید تغییر کند ، فرهنگ افرادی که کالای ایرانی می خرند نیز باید تغییر کند.
وی با بیان اینکه باید ذهنیت تغییر کند ، اظهار داشت: دانشگاه شغل او نیست ، تحصیلات وی است ، وظیفه او تغییر جامعه است. دانشگاه باید فرهنگ و اقتصاد جامعه را تغییر دهد ، اگر بعد از 5 سال تغییری در اقتصاد کشور ایجاد نشود و ارزش افزوده ایجاد نشود ، سیستم آموزشی ما مشکل ساز است.

ستاری با اشاره به اینکه آموزش ، بهداشت و دفاع از ارکان اصلی بودجه کشور است ، گفت: “قراردادهای دانشگاه امیرکبیر با صنعت چهار برابر شده و هزینه دانشگاه را می توان از دانشگاه دریافت کرد که می تواند از درصد فروش شرکت های دانش بنیان بهره مند شود. ” هزینه های دولت نمی تواند نوآوری داشته باشد. اگر می خواهیم یک دانشگاه نوآور داشته باشیم ، باید منابع خود را از شرکت های دانش بنیان بگیریم.

وی در مورد توسعه علوم انسانی در کشور گفت: ما برنامه گسترده ای برای توسعه علوم انسانی راه اندازی کرده ایم و رویکرد جدیدی در این زمینه اعمال شده است.

وی ادامه داد: آنها در بازدید از م institسسات تحقیقات علوم انسانی کتابخانه را به من نشان دادند. بحث این است كه ما می توانیم كتابی درباره بانكداری اسلامی بنویسیم ، اما تأثیری در جامعه ندارد ، یا می توانیم درباره جامعه بنویسیم ، اما بچه های ما عروسك های خارجی در دست دارند و هیچ تاثیری در جامعه ندارند.

وی ادامه داد: ما باید علوم انسانی را وارد زندگی مردم کنیم و در این زمینه گام هایی را برای بحث درباره شرکت های خلاق برداشته ایم.