بین الملل

افشاگری پالتیکو از اختلاف کی‌یف و غرب بر سر آموزش خلبانان جنگنده

رسانه آمریکایی گزارش داد اوکراین و حامیان غربی‌اش بر سر آموزش خلبانان جنگنده اف-۱۶ به اختلاف خورده‌اند و کی‌یف خواستار آموزش تعداد بیشتری از خلبانان خود است، اما غرب این کار را «اتلاف منابع» می‌داند.

به گزارش ایران تودی، کی‌یف اصرار دارد که آموزش ۳۰ خلبان دیگر هم برای کار با این جنگنده‌ها آغاز شود و از کمبود فضای آموزشی در مراکز آموزشی ایالات متحده و دانمارک شکایت دارد.

در مقابل، پنتاگون می‌گوید خلبانانی که اکنون در حال گذراندن دوره‌های این جنگنده در مراکز غرب هستند، در مسائلی مانند تسلط به زبان انگلیسی و برنامه پروازها با مشکل روبرو هستند.

به گزارش روزنامه پالتیکو، مقامات غربی نیز نمی‌خواهند تعداد زیادی خلبان را پیش از آنکه اوکراین به تعداد کافی هواپیما دریافت کند، آموزش دهند. متحدان غربی کی‌یف می‌گویند خلبانان اوکراینی هنوز برای جنگ آماده نیستند و باید ساعات بیشتری را به پرواز تمرینی بگذرانند تا مهارت‌های خود را تثبیت کنند.

یک منبع پنتاگون با اشاره به اینکه کی‌یف هنوز جنگنده‌ای از غرب دریافت نکرده، به پالتیکو گفت: «اگر هواپیمایی برای پیاده‌سازی آموزش‌هایی که دیده‌اید، نداشته باشید، این کار (آموزش خلبان‌های بیشتر) نوعی هدر دادن منابع است.»

از سوی دیگر، کارشناسان غربی بر این باورند که تعداد خلبان‌های جنگنده در اوکراین باید با تعداد کسانی که برای تعمیر و نگهداری این جنگنده‌ها آموزش دیده‌اند، هماهنگ باشد.

به گزارش پالتیکو، اوکراین علاوه بر جنگنده‌های اف-۱۶، قرار است جنگنده‌هایی از جمله «میراژ» فرانسه و «گریپن» سوئد را دریافت کند و غرب نیز در حال حاضر به دنبال یافتن ظرفیت‌های آموزشی بیشتر برای آموزش به خلبانان اوکراینی است، اما این بخشی از یک برنامه بلندمدت است که در جنگ کنونی اوکراین با روسیه به این کشور کمک چندانی نخواهد کرد.

افشاگری پالتیکو از اختلاف کی‌یف و غرب بر سر آموزش خلبانان جنگنده
رئیس‌جمهور اوکراین و نخست‌وزیر دانمارک در یک جنگنده اف-۱۶

اوکراین در جنگ با روسیه از ضعف نیروی هوایی خود آسیب زیادی دیده است. جنگنده‌های «میگ-۲۹» اوکراین می‌توانند جنگنده‌های دشمن را از فاصله ۴۰ مایلی تشخیص داده و از ۲۰ مایلی هدف قرار دهند؛ در حالی که جنگنده‌های «سوخو-۳۵» روسیه پرنده‌های متخاصم را از ۹۰ مایلی تشخیص داده و از ۷۵ مایلی هدف می‌گیرند. این یعنی قبل از آنکه جنگنده اوکراینی حتی متوجه حضور جنگنده روسی در آسمان شود، هدف اصابت موشک‌های جنگنده روس قرار می‌گیرد.

آمریکا از ۲ منظر با ارسال جنگنده به اوکراین مشکل داشت. نخست اینکه این جنگنده‌های ۶۰ میلیون دلاری اف-۱۶ بخش بزرگی از بودجه‌ای که واشنگتن به اوکراین اختصاص داده را مصرف می‌کند؛ بودجه‌ای که می‌تواند برای تعداد بیشتری از خودروهای زرهی، سامانه‌های پدافند هوایی و مهمات صرف شود. از سوی دیگر، پنتاگون استدلال می‌کرد که حتی اگر چند خلبان اوکراینی دوره آموزشی سه‌ماهه کار با اف-۱۶ را بگذرانند، در نخستین روز پرواز خود در آسمان توسط پدافند روسیه هدف گرفته شده و سرنگون می‌شوند؛ زیرا پدافند هوایی که روسیه در داخل اوکراین مستقر کرده بسیار قدرتمند است.

با این وجود، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در نهایت در ماه می سال گذشته اعلام کرد اجازه فروش اف-۱۶ به اوکراین را صادر کرده است؛ اما دوره آموزشی خلبان‌های اوکراینی زمان‌بر است.

انتهای پیام

کارگروه خبری مقالات بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای فضایی و نجومی جهانی. با دانش در زمینه اخبار فضایی، کشف‌های نجومی و پیشرفت‌های فضانوردی، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای فضایی، اکتشافات نجومی و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و علمی، به شما دیدی جامع از تحولات فضایی و نجومی جهانی می‌دهم.