بین الملل

استخراج ترکیبات دارویی از آبزیان برای مقابله با انواع ویروس‌ و سرطان

وقتی طرح‌ها و رساله‌های دکتری به ثمر می‌نشینند

رئیس مرکز تحقیقات فناوری‌های دریایی و شیلاتی از استخراج ترکیبات دارویی از آبزیان دریایی علیه عوامل ویروسی مانند باکتری‌ها، قارچ‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها و سرطان با انجام طرح‌ها و رساله‌های مقطع دکتری خبر داد.

فلورا محمدی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات فناوری‌های دریایی و شیلاتی استان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در تشریح کارکردها و فعالیت این مرکز تحقیقاتی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس بیان کرد: این مرکز با همت مسئولان از اسفند ۱۴۰۰ کار خود را به طور رسمی آغاز کرد.

وی توضیح داد: هرمزگان با یک‌هزار و ۷۳ کیلومتر مرز آبی و دسترسی به اکوسیستم غنی آب‌های آزاد و انواع آبزیان دریایی اعم از ماهی‌ها، سخت‌پوستان، نرمتنان و جلبک‌ها و نیز قابلیت‌ها و توانمندی‌های علمی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی ازجمله رشته‌های تحصیلی در علوم مرتبط با شیلات، اعضای هیئت‌علمی توانمند و باسابقه در علوم شیلاتی، وجود فضا‌های کافی برای آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های تحقیقاتی و تجهیزات و وسایل مورد نیاز از بستر لازم برای انجام انواع مطالعات و تحقیقات در زمینه علوم و فناوری دریایی و شیلاتی برخوردار بوده است و علاوه بر ارائه راهکار‌های عملی برای رفع مشکلات موجود در صنایع آبزی‌پروری و شیلاتی از سه محور تولید غذا، سلامت و بهداشت بهره می‌برد.

**ورود مرکز تحقیقات فناوری‌های شیلاتی به حل مسائل صنعت آبزیان

رئیس مرکز تحقیقات فناوری‌های دریایی و شیلاتی استان هرمزگان در پاسخ به این سؤال که چه مأموریت‌هایی برای این مرکز تعریف شده و آیا این مرکز اکنون در انجام مأموریت‌های خود فعال است؟ عنوان کرد: ورود به حل مسائل صنعت آبزیان استان هرمزگان، انجام طرح‌های تحقیقاتی برون‌دانشگاهی با رویکرد تحلیل بازار، صنعت و جامعه، انجام پروژه‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری با رویکرد تولید علم و فناوری ازجمله اهداف و مأموریت‌های تعریف‌شده برای این مرکز بوده است.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در پاسخ به سؤال دیگر که تاکنون چه فعالیت‌هایی در این مرکز تحقیقاتی صورت گرفته و دستاورد یا دستاورد‌های ایجاد آن از ابتدا تا به امروز چه بوده است؟ تبیین کرد: اقدام برای اخذ مجوز‌های لازم به منظور تولید ماهیان خاویاری در اراضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد حاجی‌آباد طی مراحل اداری، واگذاری زمین در سایت منطقه خضر برای ایجاد مزرعه تحقیقاتی میگو در واحد بندرعباس، اقدام برای دریافت مجوز پرورش ماهیان در قفس، احداث مزرعه تحقیقاتی مولدین ماهیان دریایی و میگو در اراضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم، آغاز همکاری دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان با سازمان منطقه آزاد قشم برای تولید متراکم میگو در جزیره قشم و برگزاری دوره‌های آموزشی ازجمله پرورش میگو ازجمله دستاوردها و فعالیت‌های مرکز تحقیقات فناوری‌های دریایی و شیلاتی بوده است.

استخراج ترکیبات دارویی از آبزیان برای مقابله با انواع ویروس‌ و سرطان

محمدی‌زاده تبیین کرد: کمک ناخدای صیادی زیر ۲۴ متر، ناخدای صیادی ۱۲ متر با هماهنگی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و اداره بنادر و دریانوردی، اقدام برای اخذ مجوز آزمایشگاه همکار از سازمان دامپزشکی استان هرمزگان، عضویت اعضای مرکز تحقیقات در اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان استان هرمزگان، معرفی دو منبع آبی نامتعارف و بدون استفاده به سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان برای کاربری‌های متفاوت ازجمله پرورش آبزیان و اقدام برای ایجاد طرح پایلوت پرورش میگو در دو منبع آبی نامتعارف در استان هرمزگان از دیگر دستاورد‌های مرکز تحقیقات فناوری‌های دریایی و شیلاتی استان هرمزگان بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات فناوری‌های دریایی و شیلاتی استان هرمزگان در بخش دیگری از گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره نحوه تعامل نهاد‌ها و مراکز مربوط با این مرکز و قرارداد‌ها و تفاهم‌نامه‌های به امضا رسیده تشریح کرد: نهاد‌ها و مراکز استان هرمزگان از وجود و فعالیت‌های مرکز تحقیقات فناوری‌های دریایی و شیلاتی دانشگاه آزاد اسلامی استان به خوبی استقبال کرده و همکاری‌های بسیار خوبی با مجموعه داشته‌اند.

**جایگاه پایان‌نامه‌های دانشجویی در مرکز تحقیقات فناوری‌های دریایی

وی افزود: از موفق‌ترین تفاهم‌نامه‌هایی که تاکنون داشته‌ایم، می‌توان تفاهم‌نامه سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و مرکز تحقیقات در زمینه آب‌های داخلی وعمدتاً نامتعارف استان هرمزگان را ذکر  کرد.

محمدی‌زاده درباره اینکه جایگاه پایان‌نامه‌های دانشجویی و طرح‌های پژوهشی استادان و اعضای هیئت‌علمی در مرکز چگونه است، گفت: از آنجا که تمام اهداف مرکز با توجه به رفع مشکلات صنعت شیلات استان و بهره‌برداری مناسب و اقتصادی از دریا و امکانات موجود برای نخستین بار اجرا می‌‌شود، پایان‌نامه‌های دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری و طرح‌های استادان با درنظرگرفتن اهداف در مرکز، مطرح و حمایت می‌شوند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در پاسخ به سؤال دیگر که فعالیت مرکز تحقیقات فناوری‌های دریایی و شیلاتی استان هرمزگان را چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا این مرکز قادر است به فعالیت خود ادامه دهد تا دچار لغو مجوز نشود؟، تبیین کرد: آینده مرکز بسیار روشن است و بی‌تردید با رفع موانع و طی مراحل لازم شاهد دستاورد‌های بسیار درخشان آن خواهیم بود.

محمدی‌زاده افزود: با توجه به فعالیت‌ها، برنامه‌ها و مشکلات موجود در زمینه‌های مختلف دریایی از جمله ماهیان دریایی و میگو در استان هرمزگان، فعالیت مرکزی که پل ورودی ارتباط دانشگاه با صنعت باشد، ازجمله مرکز تحقیقات فناوری‌های دریایی و شیلاتی دانشگاه آزاد اسلامی ضروری به نظر می‌رسد.

وی ابراز امیدواری کرد که مسئولان سازمان مرکزی با نگاه ویژه مرکز تحقیقات فناوری‌های دریایی و شیلاتی استان هرمزگان را در حل مسائل و حصول نتیجه بیش از پیش یاری رسانند.

رئیس مرکز تحقیقات فناوری‌های دریایی و شیلاتی استان هرمزگان درباره اینکه آیا مرکز شما در دوران کرونا موفق به تولید محصول در مبارزه با این ویروس شد؟ عنوان کرد: تاکنون طرح‌ها و رساله‌های مقطع دکتری زیادی به منظور استخراج ترکیبات دارویی متعدد از آبزیان دریایی علیه عوامل ویروسی مانند باکتری‌ها، قارچ‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها و ضدسرطان و آزمایش این ترکیبات روی موجودات هدف مانند میگو انجام و نتایج قابل توجه و بسیارخوبی حاصل شده است.

محمدی‌زاده خاطرنشان کرد: تلاش داریم این نتایج را برای ساخت دارو‌های مؤثر در کنترل بیماری‌های انسانی با همکاری محققان رشته‌های داروسازی و پزشکی به کار ببریم.

حمیدرضا ساسانیان

انتهای پیام/