عمومی

از دست رفتن یک‌ میلیون و ۴۰۰ هزار سال عمر

بر اساس آمار ایرانیانی که در تصادفات جاده ای جان خود را از دست داده اند ، رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری از حوادث جاده ای می گوید سالانه بیش از 1.4 میلیون نفر بر اثر تصادفات در ایران جان خود را از دست می دهند. بنابراین اگر 84 میلیون جمعیت ایران را بر 100000 تقسیم کرده و در 1700 ضرب کنیم ، به این عدد عجیب می رسیم.

این روزنامه به نقل از ایران تودی گزارش می دهد هموطنان وی نوشت: “ارتفاعات مرگبار جولان در کشور باعث کند شدن یکی دیگر از قاتلان حرفه ای ایرانی ، تیغ شدید تصادفات نشده است. حوادثی که اگرچه در سایه ها قابل مشاهده نیستند ، اما می توانند آسیب های روانی ، اقتصادی و اجتماعی گسترده ای در کشور ایجاد کنند.

یک دیدگاه کاملاً آماری درباره تصادفات جاده ای نوعی محدودیت است ، یا بهتر بگویم ، پیامدهای مختلف این حوادث را نادیده می گیرد. گسترش این ایده در عمل در ایران منجر به غفلت از آسیب های روانی ، اقتصادی و اجتماعی ناشی از تصادفات شده و تأثیر بلندمدت این رویدادها را بر کیفیت زندگی قربانیان تحت الشعاع قرار داده است. اگر پیامدهای تصادفات جاده ای در سیستمی متفاوت از پیامدهای بهداشتی ، درمانی ، اقتصادی و اجتماعی به طور دقیق اندازه گیری شود و هزینه تصادفات پولی یا حتی غیر پولی شود ، سیاستمداران می توانند تصادفات را با جدیت بیشتری برنامه ریزی و تصمیم گیری کنند.

با همایون صادقی بازرگانی ، رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری از حوادث جاده ای صحبت کردیم تا با مقیاس وضعیت ایران از نظر پیامدهای ملموس و نامشهود و هزینه های تصادفات جاده ای آشنا شویم. شاخصی به نام DALY که از صفر (بدون معلولیت) تا یک (مرگ) اندازه گیری می شود ، نشان می دهد که چگونه زندگی و کیفیت زندگی تحت تأثیر بیماری یا آسیب قرار می گیرد.

صادقی بازرگانی در گفت وگو با همشهری در مورد وضعیت ایران می گوید: «اگر بخواهیم همه صدمات ناشی از حوادث رانندگی مانند آسیب نخاعی یا قطع انگشت ، از دست دادن بینایی ، ضربه مغزی و اختلال شناختی ، اختلال عملکرد و … مقیاس با هم ، به شاخصی می رسیم که بار جراحت نامیده می شود.با حمایت سازمان بهداشت جهانی ، شاخص DALY مطالعه ای در این زمینه است که سالهای از دست رفته و افراد دارای معلولیت را اندازه گیری می کند.

جان یک میلیون و 400 هزار سال

بر اساس آمار ایرانیانی که در تصادفات جاده ای جان خود را از دست داده اند ، رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری از حوادث جاده ای می گوید سالانه بیش از 1.4 میلیون نفر بر اثر تصادفات در ایران جان خود را از دست می دهند. بنابراین اگر 84 میلیون جمعیت ایران را بر 100000 تقسیم کرده و در 1700 ضرب کنیم ، به این عدد عجیب می رسیم.

ترکیه 2.5 برابر ایران برتری دارد

همایون صادقی ، تاجری که آمار جاده ها بین ایران و ترکیه را مقایسه می کند ، می گوید: “تجزیه و تحلیل آمار تصادفات رانندگی در ایران در چند سال گذشته نشان می دهد که به طور متوسط ​​سالانه 17000 مورد مرگ ناشی از تصادفات جاده ای است.” به عبارت دیگر ، سالانه در ایران به ازای هر 100000 نفر 20 نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند ، اما این رقم در ترکیه به ازای هر 100000 نفر 7 نفر است. به عبارت دیگر ، ترکیه 2.5 برابر بیشتر از ایران در تصادفات جاده ای جان باخته است. با توجه به نزدیک بودن بهداشت و درمان در ایران و ترکیه ، ما باید به دنبال متغیرهای دیگری باشیم که بر شدت این حوادث تأثیر می گذارد تا ریشه اصلی این تفاوت در آمار تصادفات جاده ای را بیابیم. اگر تعداد مرگ و میرهای ناشی از تصادفات جاده ای را در دقیقه بررسی کنیم ، در پنج سال گذشته ، هر نیم ساعت یک نفر در تصادفات رانندگی در ایران جان خود را از دست می دهد. »

در ایران نیمی از آسیب های نخاعی ناشی از تصادفات است

با این حال ، تعداد مصدومان تصادفات جاده ای در ایران نسبت به سایر نقاط جهان نشان می دهد که ایران در این شاخص وضعیت مناسبی ندارد. به گفته صادقی بازرگانی ، “به ازای هر کشته در تصادفات جاده ای در سراسر جهان ، بین 15 تا 25 جراحت قابل توجه در ایران وجود دارد که بین 20 تا 22 در هر پا متغیر است.” به عبارت دیگر ، هر 1.5 دقیقه یک نفر در ایران به دلیل حوادث رانندگی در بیمارستان بستری می شود و حدود نیمی از آسیب ها و سکته های نخاعی در ایران مربوط به حوادث رانندگی است. بستری شدن در تصادفات جاده ای بیشتر از سایر افرادی است که به دلایل دیگر در بیمارستان بستری هستند ، مگر اینکه باعث مرگ شود. بنابراین ، بار جراحات بستری بر دوش سیستم پزشکی ایران بیشتر از سایر بیماری ها است. »

به گزارش سازمان بهزیستی ، سالانه به طور متوسط ​​2500 نفر در ایران دچار ضایعات نخاعی می شوند و بیش از 50 درصد آنها دچار تصادفات جاده ای می شوند. مصطفی سراج ، مدیرکل مراکز توانبخشی و مراقبت سازمان بهزیستی گفت: یا حادثه باعث صدمه به ستون فقرات یا جسمی (بدون احتساب هزینه های درمان و بستری شدن در بیمارستان) – حداقل 4.5 میلیون تومان در ماه می شود.

حوادث و هزینه های نجومی برای خانواده

مدیرکل مراکز توانبخشی و مراقبت سازمان بهزیستی گفت: “بررسی ها نشان می دهد هزینه های اقتصادی فردی که از ضایعه نخاعی رنج می برد تا پایان عمر بیش از 400000 دلار است.” تحقیقات در ایران همچنین نشان می دهد که حداقل 4.5 میلیون تومان در ماه هزینه درمان و توانبخشی فردی است که از ضایعه نخاعی رنج می برد و اگر در نظر گرفته شود هزینه های درمان و بستری در بیمارستان ، این رقم می تواند بیشتر باشد. وقتی شخصی تصادف می کند ، علاوه بر متحمل شدن هزینه های شدید اقتصادی برای سیستم بهداشت ، سلامت جامعه و خانواده ، یک مشکل جدی دیگر نیز وجود دارد و آن فروپاشی بسیاری از خانواده ها است. خانواده مجروح شده اند تقریباً همه اعضای خانواده تحت تأثیر این مشکل قرار دارند و با مشکلات عاطفی ، روانی و روانی روبرو هستند. موضوعاتی مانند فروپاشی وحدت خانواده ، نبود نان آور خانواده ، جبران خسارت عاطفی و غیره وجود دارد که نمی توان معادل اقتصادی آنها را تعیین کرد. »

کاهش کیفیت زندگی در بین زنان

کاهش کیفیت زندگی پیامد دیگری است که رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری از حوادث جاده ای از آن به عنوان عارضه تصادفات جاده ای یاد می کند: “اکثر مطالعات نشان می دهد که کیفیت زندگی افراد پس از تصادف رانندگی کاهش می یابد.” از نظر جنسیت ، کیفیت زندگی زنان به احتمال زیاد کاهش می یابد. افراد مسن ، افراد مبتلا به PTSD و افسردگی و افرادی که دچار اندام تحتانی و آسیب های لگنی هستند نیز بیشتر در معرض کاهش کیفیت زندگی هستند. هنگامی که یک تصادف رانندگی جدی رخ می دهد ، فشار اقتصادی شدیدی وجود دارد ، خودرو خراب می شود ، هزینه سنگین درمان خانواده را از بین می برد و احتمال ناتوانی افزایش می یابد. “

تصادفات طبقه اجتماعی افراد را تغییر می دهد

صادقی بازرگانی در توضیح پیامدهای اقتصادی تصادفات رانندگی بر زندگی خانوارهای ایرانی گفت: مطالعات نشان می دهد تصادفات جاده ای می تواند طبقه اقتصادی افراد را پایین بیاورد. مطالعات تجربی ما نشان می دهد که یک سوم افراد مبتلا به ضربه شدید دچار افت عملکرد قابل توجهی می شوند که می تواند منجر به ناتوانی شود. همچنین یک چهارم افراد حداقل 2 ماه شغل خود را از دست می دهند و نمی توانند به کار خود بازگردند. همچنین مطالعات مختلف نشان می دهد که حدود 2-7 درصد از کل درآمد ملی ایران صرف تصادفات جاده ای می شود. “البته ، نظرسنجی 7 wrong اشتباه به نظر می رسد ، اما رقم 2.2 a کمی دقیق است ، و این رقم بسیار بزرگی است.”

اختلال استرس یک بیماری شایع در بین قربانیان تصادف است

اولین نتیجه ای که رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری از حوادث جاده ای به آن اشاره کرد ، مسائل مربوط به سلامت روانی قربانیان تصادفات جاده ای و دیگران است. همایون صادقی بازرگانی می گوید “تصادفات رانندگی ویژگی خاصی دارد که بسیار ناگهانی اتفاق می افتد.” فردی که با سرطان دست و پنجه نرم می کند ، او و خانواده اش به مرور این مشکل را می پذیرند ، اما ناگهانی تصادفات رانندگی استرس زیادی را برای افراد و اطرافیان ایجاد می کند. در تصادفات جاده ای ، دو یا چند نفر از اعضای خانواده ممکن است از مشکلات جدی یا مرگ رنج ببرند که بار روانی را تشدید می کند. افسردگی و PTSD دو مورد از شایع ترین پیامدهای تصادفات هستند. PTSD یک اختلال استرس پس از سانحه است که 6 تا 45 درصد افراد را پس از تصادف رانندگی تحت تاثیر قرار می دهد. “این عارضه اغلب 1 تا 10 ماه پس از حادثه خود را نشان می دهد.”

در ایران توجه به کشته شدگان تصادفات رانندگی تنها تا پایان بهبود جسمانی در بیمارستان ادامه دارد و مجروحان پس از خروج از بیمارستان مرخص می شوند. صدیقی اذعان می کند: “سیستم مراقبت های بهداشتی در ایران به شناسایی ، بررسی و درمان آثار روانی مجروحان پس از ترخیص از بیمارستان توجه کافی نمی کند.”

وی می افزاید: داده های اولیه از مطالعه کوهورت ترافیک فارس نشان می دهد که از هر دو عابر پیاده که تصادف کرده اند و در بیمارستان بستری شده اند ، یک نفر باید به روانپزشک و روانشناس مراجعه کند و تا حدی دچار PTSD و افسردگی باشد و حدود 20 درصد نیز دچار PTSD باشند. و افسردگی جدی می گیرند. “

انتهای پیام