عمومی

اروپا در مسیر تشییع برجام!

این سه کشور ، آلمان ، انگلیس و فرانسه در آخرین اقدامات متقابل خود قطعنامه ای را به هیئت آژانس جهانی انرژی هسته ای ارسال کردند که آشکارا در همکاری بین ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای دخالت کرده و به فشارهای ایالات متحده و رژیم صهیونیستی پاسخ دادند. آنها با آژانس انرژی هسته ای در بازرسی های مرزی شرکت کردند.

حرکت اروپایی تروئیکا ، به عقیده بسیاری از کارشناسان ، می تواند چراغ سبز برای ایالات متحده باشد تا تلاش های خود را برای جلوگیری از برداشتن تحریم تسلیحاتی بر روی ایران انجام دهد ، که قرار است با قطعنامه 2231 در سپتامبر امسال برداشته شود.
با این حال ، در سخنان خود به شورای امنیت ، مقامات اروپایی آشکارا مخالف این اقدام ایالات متحده بودند. همین دوگانگی بود که باعث شد ظریف به طور رسمی از ایران بخواهد یک کمیسیون مشترک نظارت برای بررسی نقض شورای امنیت سازمان ملل در مورد مفاد شورای امنیت سازمان ملل تشکیل دهد و به ایران اجازه دهد هرگونه مفاد شورای امنیت سازمان ملل را نقض کند. میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی موضوع را به کمیسیون مشترک ارجاع می دهد و در صورت عدم موفقیت این کمیسیون ، شکایت خود را به شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو تسلیم می کند.

جالب است که ، در پاسخ به وزیر امور خارجه ما ، جوزف برول گفت: “همانطور که قبلاً هم گفتم ، سازوکار حل و فصل اختلافات نیازمند تلاش همه طرفین با اهداف خوب به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک است. “من انتظار دارم که بورجام با این روحیه و در درون بورژام در این روند باشد.”

با این حال ، اتحادیه اروپا نه تنها به جدیت یکجانبه کاخ سفید از هیئت آژانس بین المللی انرژی اتمی واکنش نشان نداد ، بلکه نتوانست 11 تعهد خود را برای تأمین منافع اقتصادی ایران از هیئت آژانس انرژی هسته ای آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایجاد مکانیسم مالی انتکس-اقتصادی عملی کند. رفتار فعلی اروپا و واکنشهای کلامی و منفعلانه منفعلانه در برابر افراط و تفریط ضد برمه ای ایالات متحده و تلاش برای براندازی قطعنامه 2231 شورای امنیت کاخ سفید ، نه تنها با اظهارات مرتبط با سیاست خارجی اروپا: “من هنوز مصمم هستم که با شرکت کنندگان همکاری کنم.” “من از شورای امنیت سازمان ملل و جامعه جهانی می خواهم كه همچنان به آن پایبند باشند.”
روشن است که ایالات متحده بعد از اولین تخلف از معاهده بین المللی مسئولیت مراسم تدفین بورژام و دوم اینکه اتحادیه اروپا مسئول عدم اجرای جامعه بین المللی در انجام تعهدات برمه خود بود. .
آیا جامعه جهانی می تواند بعد از مرگ برنج به توافق های بین المللی اعتماد کند؟ آیا پایان بدهی آغاز قانون “قانون جنگل” در روابط بین الملل خواهد بود؟

* منتشر شده در روزنامه “قدس” 4/15/1399