بین الملل

اروپایی‌ها به‌دنبال پیشبرد ادعاهای تکراری علیه ایران در آژانس

به گزارش ایران تودی منابع آگاه می‌گویند انگلیس، فرانسه و آلمان به‌رغم مخالفت واشنگتن سعی دارند در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران را با تکیه بر ادعاهای خود مبنی بر عدم همکاری دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل محکوم کنند.

به نقل از ایران تودی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده است که ایران اورانیوم را تا سطح ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کند که بنابر ادعای غرب و آمریکا توجیه غیرنظامی معتبری ندارد. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است هیچ قصدی برای استفاده نظامی از برنامه هسته‌ای خود ندارد.

یک دیپلمات که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه مدعی شد که گسترش سریع برنامه هسته‌ای ایران توجیه غیرنظامی معتبری ندارد.

دیپلمات‌ها به خبرگزاری فرانسه گفتند که ارائه درخواستی علیه ایران در نشست وین به دلیل فوریت در واکنش به وخامت اوضاع انجام شده است.

در آخرین نشست شورای حکام آژانس که در ماه مارس برگزار شد، کشورهای اروپایی تصمیم گرفتند به دلیل عدم حمایت واشنگتن، از برنامه‌های خود برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران چشم‌پوشی کنند.

این دیپلمات‌ها می‌گویند که ایالات متحده مانع از تلاش‌های اروپا برای پاسخگویی به تهران می‌شود، زیرا بیم آن دارد که محکومیت ایران ممکن است تنش‌های منطقه را پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر تشدید کند.

دیپلمات‌ها همچنین می‌گویند که حفظ سیاست فعلی انفعال در بحبوحه تشدید تنش بر سر ایران دیگر قابل ادامه نیست و موضع ایالات متحده ممکن است قبل از رای‌گیری برنامه ریزی شده درخصوص قطعنامه برای اواخر این هفته تغییر کند.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه گذشته میلادی و با هدف بهبود همکاری‌ها با ایران به این کشور سفر کرد و خواستار نتایج ملموس در آینده نزدیک شد.

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، این در شرایطی است که شهادت «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران در سانحه سقوط بالگرد در ماه گذشته، مذاکرات را به حالت تعلیق درآورده است.

پیش‌نویس قطعنامه‌ای که خبرگزاری فرانسه به دست آورده است، تمام موارد مورد اختلاف با ایران را در بر می‌گیرد و ادعاهای پیشین را تکرار می‌کند. در پیش‌نویس این قطعنامه که در حال حاضر محرمانه است، آمده که «ضروری و فوری» است که تهران «توضیحات فنی معتبر» برای حضور ذرات اورانیوم یافت شده در ۲ مکان اعلام‌نشده در ایران ارائه کند.

علاوه‌براین در پیش‌نویس قطعنامه از ایران خواسته شده است تا تصمیم خود را برای اخراج چند بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را لغو و بدون تأخیر دوربین‌های مورد استفاده برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای را دوباره وصل کند.

این پیش‌نویس همچنین به نگرانی‌هایی پیرامون اظهارات علنی اخیر برخی مقامات در ایران در رابطه با توانایی‌های فنی برای تولید سلاح‌های هسته‌ای و تغییرات احتمالی در دکترین هسته‌ای ایران اشاره می‌کند.

به گزارش ایران تودی، همکاری‌های ایران و آژانس در چارچوب موافقت‌نامه پادمان جامع ادامه دارد و هیچ تخطی در این رابطه صورت نگرفته است. آنچه اروپا و آمریکا سعی دارند به عنوان همکاری‌ ایران و آژانس بگنجانند، انجام اقدامات نظارتی فراتر از تعهدات پادمانی ایران و بعضا در قالب برجام و حتی فراتر از آن است.

ایران همچنین به سوالات متعدد آژانس درباره موضوعات پادمانی پاسخ داده است و از چهار مکان مورد بحث موضوع ۲ مکان حل و فصل شد. ابهامات فنی دیگر نیز پاسخ داده شده است. ایران بارها و به طور کامل اسناد و اطلاعات خود درباره ۲ مکان باقی‌مانده را ارائه کرده اما اراده‌ای از سوی طرف آژانس که تحت فشار غرب هستند، برای حل حل و فصل این موضوعات وجود ندارد.

جمهوری اسلامی ایران پس از خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال ۲۰۱۸ به تدریج اجرای تعهدات هسته‌ای خود را ذیل این توافق کاهش داد. برجام محدودیت‌هایی را برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران در ازای رفع تحریم‌های ایجاد کرده بود. تلاش‌ها برای احیای این توافق نیز که با خروج یک‌جانبه ایالات متحده ضعیف شد، تاکنون به نتیجه نرسیده است.

«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، روز یک‌شنبه در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی احتمالاً به یک جلسه آشفته تبدیل خواهد شد.

اولیانوف در ادامه ابراز امیدواری کرد که «قطعنامه‌ای ضد ایرانی» ارائه نشود، چراکه به گفته او خطر «وخیم‌تر کردن جدی وضعیت» را در پی دارد.

تهران هم تهدید کرده به هرگونه اقدام ضدایرانی در آژانس پاسخ خواهد داد.

311311

کارگروه خبری مقالات بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای فضایی و نجومی جهانی. با دانش در زمینه اخبار فضایی، کشف‌های نجومی و پیشرفت‌های فضانوردی، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای فضایی، اکتشافات نجومی و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و علمی، به شما دیدی جامع از تحولات فضایی و نجومی جهانی می‌دهم.