احیای خلّاقانه دهه فجر در حوزه رسانه و جنگ شناختی؛ دستاوردها تبیین شوند
عضو هیئت علمی دانشگاه تأکید کرد که در حوزه رسانه و جنگ شناختی احیای خلاقانه دهه فجر با بیان دستاوردهای انقلاب یک ضرورت است.
محمدرضا دهقانیاشکذری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتوگو با خبرنگار آنا، ایامالله دهه فجر را رویدادی خاص در تاریخ ایران دانست و اظهار کرد: با وجود جنگ رسانهای در عصر حاضر و جنگ شناختی تبیین اهمیت این جنگ و اتفاقاتی که در آن ایام افتاده در حاضر اهمیت بسزایی دارد.
وی ادامه داد: ۴۶ سال قبل مردمی با دست خالی و اراده قوی با رهبری روحانی بزرگ و عظیمالشأن حضرت امام خمینی(ره) از نسل فاطمه الزهرا(س)، شروع کننده یک حرکت الهی میشوند و به حدی این حرکت در جهان اثرگذار است که میشل فوکو؛ اندیشمند و نظریهپرداز بزرگ پسامدرن غرب در تحلیلهای خود میگوید: انقلاب اسلامی ایران روحی به جهان بیروح است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد افزود: این تعبیر فوکو بیانگر تأثیرات انقلاب از حیث اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و جهان عصر پسامدرن است. بزرگداشت این رویداد با هدف تبیین دستاوردهای انقلاب و اهداف و مأموریتهایی که در انقلاب تعیین شد و مقایسه وضع قبل از انقلاب، شاخصهای اقتصادی، سیاسی، خط فقر، اشتغال، کسبوکار و کارآفرینی را رصد کنیم رشد و پیشرفت را در این ایام نمایان میشود.
دهقانیاشکذری با اشاره به اقدام دشمن برای نشان دادن یک تصویر غیرواقعی و متوهمانه از وضعیت کنونی ایران عنوان کرد: دشمن موفقیتهای خودش را دوچندان کرده و شکستهای ما را پررنگ جلوه میدهد؛ بنابراین در حوزه رسانه و جنگ شناختی احیای خلاقانه دهه فجر با بیان دستاوردهای آن یک امر ضروری است.
وی درباره شیوه این تبیین گفت: مخاطب اصلی را باید از نسلی که انقلاب را ندیده و بیشتر بر اساس شنیدههای ناقصی که از انقلاب داشتند و برداشتهایی که در سالهای بعد بیگانگان با فیلترینگ خودشان نشان دادند و با نقاب و گزینش خودشان منتشر کردند، قرار داد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در تشریح جامعه هدف تبیین بیان کرد: این قشر تصویری صحیحی نسبت به دوران قبل از انقلاب ندارند، اهداف اولیه انقلاب را نمیشناسند. وضعیت اقتصاد، معنویت و سیاست پیش از انقلاب را درک نکرده و هر آنچه میدانند مطالبی بوده که از سمت دشمن به آنان منتقل شده است.
دهقانیاشکذری سبک کار با جوان را متفاوتتر از دیگر اقشار جامعه برشمرد و مطرح کرد: وقتی جوان را مخاطب قرار میدهیم باید ابزار انتقال مفاهیم به او را بشناسیم، بیشترین حضور جوان در فضای مجازی بوده و بیشترین دریافت از رسانه را دارد؛ بنابراین تبیین باید در همان بستر انجام شود؛ چراکه جوان اهل خلاقیت و نوآوری است و محتوای تولیدی خلاقانه و جدید را ضروری کرده، نوع جنس محتوا، عمدتاً رسانه مکتوب نیست؛ بلکه رسانههای دیداری و شنیداری است که باید به آن توجه شود.
وی ارتباط حضوری، دوطرفه و گفتوگو با جوانان را مؤثر دانست و بیان کرد: دستاوردها را باید بهصورت مقایسهای در بخشهای مختلف و تخصصی ارائه کرد، زیباییهای انقلاب اسلامی ایران که همه دنیا را مبهوت خود کرده و خیلی از کشورها از انقلاب تأسی گرفتهاند مانند فروپاشی فرهنگ پوشالی صهیونیست در مواجهه با مقاومت اسلامی منطقه که برگرفته از این انقلاب است، نقش بسزایی دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد یکی از رویکردهایی که به تبیین دستاوردها کمک میکند را اردوی راهیان پیشرفت برشمرد و تبیین کرد: دانشجویان و استادان هرگاه از نزدیک توفیقات کشور را در حوزه صنعت، تجارت، اقتصاد، فناوری، خلاقیت و ثبت اختراعات در کشور ببینند، سبب درک این دستاوردها با همه وجود خواهند شد. یکی از وظایف دانشگاه برگزاری بازدیدهای میدانی برای نشان دادن این توانمندیها و دستاوردهای انقلاب اسلامی است.
دهقانیاشکذری جوانان و دانشجویان را نسل پرسشگر دانست و تشریح کرد: دانشگاه بستری برای پاسخ به سؤالاتی بوده که در ذهن دانشجویان و جوانان وجود دارد. تریبون آزاد، کرسی آزاداندیشی و کلیپهایی که از زبان خود دانشجویان ساخته شده در جواب دادن به شبهات بسیار مؤثر و کارساز است.
وی نقش دانشگاه در تثبیت ارزشهای انقلاب را بسیار مهم و کلیدی برشمرد و بیان کرد: منشأ تحولات و تغییرات جامعه در دانشگاه رقم زده میشود؛ اگر در دانشگاه و محیطهای آموزشی فرهنگ اصیل ایرانی – اسلامی تبیین و توضیح داده و آثار و پیامدهای آن به دانشجو منتقل شود، ارزشها پایدار شده و ارزشهایی مانند ایثار، فداکاری که نمونه آن در اوایل انقلاب بهوفور وجود دارد باید برای نسل جوان تشریح و دلایل آن را ذکر کرد. همه ارزشهای خوبی که در اوایل انقلاب اتفاق افتاد باید با ذکر نمونههای آن بازگو کرد تا نسل جدید باور کنند که با همدلی و وحدت میتوان مشکلات را حل و به تبع آن، ارزشها پایدار خواهد شد.