آقای کار فرما! باید ایمنی داشته باشم تا خوب کار کنم

به گزارش شفاف، امروز هشتم اردیبهشت مصادف با روز جهانی ایمنی و بهداشت کار در 28 آوریل 2022 است.

آقای کارما!  من باید ایمن باشم تا خوب کار کنم

روزی است که مقامات بهداشت جامعه بر سلامت جسمی و روانی کارگران و کارمندان و سایر افراد شاغل در بخش های دولتی و خصوصی تمرکز کنند.

سلامت و ایمنی محیط کار و ارائه خدمات مختلف به افراد و اقشار مختلف جامعه مهم و حائز اهمیت بوده است، اثربخشی و تلاش هر فرد در صورت دیده شدن و مطلوب بودن به عبارتی متفاوت است. و کیفیت.از نظر جسمی و روحی کامل باشد و با خیال راحت کار کند و با خیالی آسوده راه تولید و اشتغال را طی کند.

بیش از دو سال است که همه‌گیری کرونا محیط کار را در جوامع و صنایع مختلف تغییر داده است، بنابراین مشاغل مختلف را به طور کامل از چرخه تجاری حذف کرده و هزاران کارگر و کارمند را اخراج کرده است.

از جمله تغییرات اجباری دوران کرونا، دورکاری، کسب و کار اینترنتی و … است که علاوه بر فواید، آسیب های روانی اجتماعی را نیز افزایش می دهد.

انتشار این ویروس کشنده، دستاوردهای کلان جامعه کارگری را به زیان‌های هنگفت تبدیل کرد و کارگران بی‌شماری را درگیر معیشت روزمره خود کرد.

جعفر جندگی رئیس مرکز بهداشت و محیط کار وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری آنلاین ایران تودی وی با بیان اینکه سازمان جهانی کار از هشتم فروردین ماه سال 1382 مراسم پیشگیری از حوادث و بیماری های شغلی در ایران را برگزار می کند، گفت:

وی گفت: روز جهانی ایمنی و بهداشت شغلی در واقع یک رویداد بین المللی سالانه برای نهادینه کردن کار ایمن و سالم در سراسر جهان است.

رئیس مرکز بهداشت و محیط کار وزارت بهداشت افزود: این مراسم بخش مهمی از راهبردهای جهانی سازمان بین المللی کار برای ارتقای ایمنی و بهداشت شغلی در تمامی محیط های کاری است که در خدمت آموزش مردم و همچنین افزایش ایمنی و ایمنی است. سلامت در این زمینه سازمان بین المللی کار از برگزاری این رویداد و سیاست مطابق با اعلامیه همه دولت ها حمایت می کند.

ایجاد فرهنگ جهانی ایمنی و بهداشت شغلی

جندگی گفت: سازمان جهانی کار در سال های اخیر با تعریف الزامات نظام مدیریت ایمنی و بهداشت کار در محیط کار سعی در فرهنگ سازی ایمنی و بهداشت حرفه ای در محیط کار داشته است.

وی گفت: تمرکز بر تقویت سیستم های ملی ایمنی و بهداشت حرفه ای به منظور افزایش تاب آوری سیستم های ایمنی و بهداشت حرفه ای در مواجهه با بحران های فعلی و آینده در سال 2021 و حصول نتیجه مثبت در سال جاری. فرهنگ ایمنی و بهداشت شغلی “بیا با هم کار کنیم”.

رئیس مرکز وزارت بهداشت گفت: این شعار بر ایجاد و اجرای فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه ای از طریق مذاکره و گفت و گوی اجتماعی بین دولت ها، سازمان ها و کارفرمایان و تشکل های کارگری (سه جانبه گرایی) تاکید دارد و نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. برای سلامت و محیط کار مشارکت همه جانبه ذینفعان در تضمین، حفظ و ارتقای سلامت کارکنان کلیدی.

تلاش 3 وزارتخانه و سازمان برای سلامت محیط کار

جندقی خاطرنشان کرد: بنابراین برای ما مجموعه کارگری، کارفرمایی و سازمان های دولتی اعم از وزارت بهداشت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی و سایر ذینفعان تاثیرگذار در این حوزه است. و فرهنگ مثبت ایمنی و بهداشت حرفه ای را در جامعه نهادینه کند.

وی گفت: در واقع فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه ای فرهنگی است که به حق برخورداری از محیط کار ایمن و سالم در همه سطوح احترام می گذارد و محلی است که دولت ها، کارفرمایان و کارگران در آن مشارکت فعال دارند و مسئولیت ها و مسئولیت ها در آن نقش بسته است. به طور سیستماتیک اجرا می شود.اصل پیشگیری که به صورت کلی و کلی تعریف شده است بالاترین اولویت را دارد.

شغل شایسته چیست؟

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت ادامه داد: کارکنان از دستمزد مناسب، شرایط کار ایمن و سالم، امنیت شغلی، اشتغال منطقی آینده و حمایت های قانونی کافی در تعیین کار شایسته استفاده می کنند.

جندقی گفت: در واقع از طریق گفت‌وگوی اجتماعی مؤثر، دولت‌ها و شرکای اجتماعی در تمامی مراحل تصمیم‌گیری در زمینه ایمنی و بهداشت شغلی مشارکت فعال دارند.

وی افزود: این مهم از تدوین و بازنگری سیاست‌ها و چارچوب‌های نظارتی سیستم ایمنی و بهداشت حرفه‌ای برای رسیدگی به وضعیت جاری و چالش‌های جدید سیستم ایمنی و بهداشت حرفه‌ای گرفته تا کاربرد واقعی اصول ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در محل کار.”

رئیس مرکز بهداشت و محیط کار وزارت بهداشت گفت: گفت‌وگوی اجتماعی نه تنها به بهبود مستمر سیاست‌ها و راهبردهای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای کمک می‌کند، بلکه اجرای مؤثرتر سیستم ایمنی و بهداشت حرفه‌ای را تسهیل می‌کند. با ایجاد تعهد ”

ایجاد خانه های بهداشت در کارخانه ها و کارگاه ها

جندگی گفت: وزارت بهداشت با همکاری و هم افزایی مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان حمایت اجتماعی و دستگاه های سه گانه، در برنامه تامین سلامت، تامین، حفاظت و ارتقای سلامت این کارگران را هدف قرار داده است. ما در این زمینه به نتایج خوبی دست یافته ایم.

وی افزود: از سوی دیگر با همکاری داوطلبانه کارفرمایان سلامت محور مسیر ارتقای سلامت کارگران با بالاترین هدف بهداشت حرفه ای برای ما هموارتر می شود.

سیستم ایمنی و حفاظت از نیروی کار قوی؛ عامل داشتن محل کار سالم

رئیس مرکز بهداشت و محیط کار وزارت بهداشت گفت: مشارکت هدفمند تشکل ها و بنگاه های کارگری و تمامی دستگاه های ذیربط و فعال در حوزه حمایت از نیروی کار در سطح کشور نقش مهمی در ایجاد محل کار سالم، تضمین و حفظ سلامت کارگران.

شهادت بازرسان ایمنی شغلی در دوران کرونا

جندقی گفت: علیرغم دخالت تعداد زیادی از بازرسان ایمنی کار و شهادت برخی از آنها از ابتدای شیوع کرونا تاکنون یک نظارت بهداشتی برای حفظ سلامت نیروی کار کشور صورت نگرفته است. محل کار متوقف شده است.”

وی افزود: با تلاش و نظارت بازرسان حرفه ای بهداشت و آزار و اذیت مداوم متخصصان ایمنی و بهداشت حرفه ای در این صنعت، خوشبختانه تاکنون شاهد اپیدمی خوشه ای در صنعت نبوده ایم و با وجود این شرایط خاص اقتصادی و اقدامات سختگیرانه. انجام دادند.

برنامه ویژه وزارت بهداشت برای سلامت محیط کار

رئیس مرکز بهداشت و محیط کار وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای حفظ سلامت کارگران در محیط کار برنامه‌های متعددی را اجرا و اجرا می‌کند. اینها شامل بازرسی هدفمند ایمنی شغلی، ایمنی شغلی در مراکز پزشکی و بیمارستان ها، مدیریت بلایای شیمیایی مطابق با تعهدات بین المللی Saikem، سلامت کشاورزان و قالیبافان، بهداشت معدن، سلامت کارگران ساختمانی و ایمنی شغلی در پمپ بنزین ها می باشد.

جندگی تصریح کرد: پرتوهای بهداشتی، خدمات بهداشت حرفه ای برای زندانیان، خدمات بهداشت حرفه ای برای کارگاه های کوچک و خوداشتغال و فعالیت های غیررسمی، حذف تدریجی جیوه از صنایع بر اساس کنوانسیون میناماتا و ممنوعیت استفاده از آزبست. کنوانسیون روتردام، اجرای برنامه خوداظهاری کارفرمایان، کمیته های حفاظت فنی و حفاظت از کار، تشخیص کارهای سنگین و زیان آور، کنترل خطرات شغلی (شیمیایی، فیزیکی و ارگونومیکی) و بازرسی های ایمنی شغلی انجام می شود.

مراقب باش! برای اینکه هر صنف و حرفه ای از هر کیفیت کاری برخوردار باشد، عامل اصلی آن یعنی نیروی کار باید از سلامت جسمی و روحی مطلوب برخوردار باشد و محیطی امن و آرام برای فرد و افراد شاغل در آن مجموعه فراهم شود. ارائه کار با بالاترین کیفیت و خدمات مورد نظر درآمد دریافت کنندگان خدمات خواهد بود.

منبع: خبرگزاری آنلاین ایران تودی