کشورها برای جلوگیری از دخالت فضای مجازی در انتخابات چه میکنند؟
از آمریکا تا اروپا؛
باتوجه به نفوذ بالای شبکههای اجتماعی در بین مردم، کشورها برای حفظ امنیت انتخابات خود سعی کردهاند قوانینی را بهتصویب برسانند.
خبرگزاری علم و فناوری آنا، این روزها استفاده از شبکههای اجتماعی به موضوعی جدایی ناپذیر از زندگی افراد تبدیل شده است و تمامی امور روزمره افراد در این فضا انجام میشود. این فضا جدا از فوایدی که برای کاربران دارد میتواند برای کشورها یا برنامههای مهم یک کشور نظیر انتخابات بسیار خطرناک عمل کند و جدا از متشنج کردن فضا میتواند حتی نظرات را به سمت افرادی ببرد که متولی آن شبکه اجتماعی یا افراد معروف در آن شبکه از آن حمایت میکنند.
این موضوع باعث شده که با نزدیک شدن به انتخابات اتحادیه اروپا شرکت متا که بخش عمدهای از فضای مجازی اتحادیه اروپا تحت نظارت این شرکت است را وادار به وضع قوانین و تصمیمات جدیدی کند. بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از متا، این شرکت قصد دارد یک بخش با هدف حقیقت سنجی در کشورهای بلغارستان، فرانسه و اسلواکی راه اندازی کند تا به طور کامل روی اطلاعات منتشر شده در رابطه با انتخابات اتحادیه اروپا نظارت داشته باشد.
علاوه بر این، شرکت متا قصد دارد یک مرکز عملیات ویژه اتحادیه اروپا برای مقابله با اطلاعات نادرست منتشر شده درباره انتخابات پارلمان این اتحادیه راه اندازی کند، گفتنی است که رقیب چینی متا یعنی تیک تاک چند هفته پیش از اعلام این خبر توسط متا، مرکز عملیات خود را راه اندازی کرده بود و هم اکنون در حال نظارت بر محتوای تولید شده برای انتخابات اتحایه اروپا است.
طبق آخرین اطلاعات موجود، پلتفرمهای آنلاین به طور متوسط بیش از ۴۵ میلیون کاربر دارند که تمامی این پلتفرمها به اتخاذ تصمیماتی بر علیه انتخابات هستند و از طریق راه اندازی بخشهای تخصصی در رابطه با انتخابات قصد دارند از این اتهام خارج شوند.
مارکو پانچینی، رئیس امور اتحادیه اروپا در بیانیهای گفت: متا کارشناسان داخلی را یک جا جمع میکند تا تهدیدات ویژه را شناسایی کرده و اقدامات کاهشی و مانند آن اقدام را در پلتفرم خود ایجاد کند.
متا در حال حاضر در شبکه نظارت خود ۲۶ تیم با ۲۲ زبان مختلف دارد و با سه بخش جدید خود آمار زبانهای تحت بررسی خود را به ۲۵ زبان افزایش خواهد داد.
جدا از این موارد متا یک قابلیت جدید را به هوش مصنوعی خود اضافه خواهد کرد که اطلاعات نادرست منتشر شده در رابطه با انتخابات را بررسی، طبقه بندی و در نهایت حذف خواهد کرد که به این ترتیب نظارت تیمهای متا تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.
شبکه اجتماعی تیک تاک نیز در اوایلم اه فوریه اعلام کرده بود که مراکز تخصصی مربوط به انتخابات را در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا راه اندازی خواهد کرد تا از این طریق روی اطلاعات منتشر شده در رابطه با انتخابات در فضای تیک تاک نظارت داشته باشد. پیش از این نیز تیک تاک چنین سیستمی را برای انتخاباتهای یونان، هلند، لهستان، اسلواکی و اسپانیا راه اندازی کرده بود و از این طریق توانسته بود قوانین مربوط به انتخابات در آن کشورها را رعایت کند.
پس از انتخابات سال ۲۰۲۰ آمریکا که در آن ترامپ توانسته بود با اشتراک گذاری مطالب مورد نظر خود توانسته بود طرفداران زیادی را جذب کند؛ با قانون برچسب گذاری مطالب منتشر شده در فضای مجازی مواجه شد و از آنجایی که پستهای او خلاف قوانین این شبکهها بود، پستهای او برچسب گذاری شد و به این ترتیب مواردی نظیر اخبار جعلی و مطالب نفرتپراکن در صفحه او مشخص شد. به این ترتیب در انتخابات آمریکا ترامپ از رقیب خود شکست خورد؛ اما این موضوع باعث شد کشورهای دیگر نیز از این موضوع احساس نگرانی کنند و قوانین تصویب شده خود را اجرا کنند.
فرانسه
فرانسه همواره از کشورهایی بوده که فضای مجازی را به شدت مهم میدانست و در سال ۲۰۱۸ قانونی در پارلمان فرانسه به تصویب رسید که اجازه به قاضیهایی این کشور اجازه میداد به محض مشاهده اخبار جعلی درباره انتخابات، امکان حذف آن پست را داشته باشند. علاوه بر این کاندیدای انتخاباتی نیز میتوانند اطلاعاتخود را سه ماه پیش از برگزاری انتخابات به مراجع مربوطه اعلام کنند تا اخبار جعلی برای آنها مشخص باشد.
ایتالیا
نهاد رگولاتوری و ناظر بر رقابت صنعت ارتباطات ایتالیا دستورالعملی را به ثبت رسانده است که در آن به طور مستقیم به تضمین تساوی، دسترسی به ابزارهای اطلاعاتی و سیاسی و روشهای شفاف و غیر تبعیضآمیز اشاره شده است و شبکههای اجتماعی فعال در این کشور نیز موظف هستند به طور دقیق این قوانین را رعایت کنند و اخبار جعلی یا هر موردی که ممکن است به انتخابات این کشور آسیب برساند را از بین ببرد.
ایرلند
در کشور ایرلند قوانین بسیار دقیقی برای مدیریت بر فضای مجازی وجود دارد و حتی برای نحوه تبلیغات کاندیدای انتخابات در این کشور یک سری شرایطی آماده شده است. طبق این شرایط در صورتی که اطلاعات خلاف واقع یا توهین آمیز به یک کاندید انتخابات وجود داشته باشد، علاوه بر این کمپینهای انتخاباتی نیز نمیتوانند به طور مستقیم با افراد در ارتباط باشند و باید صرفا در شبکههای اجتماعی مشخص شده به انتشار مطالب خود اقدام کنند.
جدا از این نیز دولت ایرلند یک گروه جدید ایجاد کرده که به طور تخصصی روی امنیت انتخابات و اطلاعات منتشر شده از آن در فضای مجازی تمرکز کرده اند تا اطلاعات خلاف واقع از این رویداد منتشر نشود.
آمریکا
کشور آمریکا جدا از اتفاقاتی که در سال ۲۰۲۰ برای انتخابات افتاد، در سال ۲۰۱۶ و در زمان انتخابات ترامپ زمان اوج انتشار اخبار جعلی در فضای مجازی آمریکا بود که منجر به پیروزی ترامپ شد. پس از انتخابات و در سال ۲۰۱۷ کنگره آمریکا لایحهای را به تصویب رساند که پلتفرمهای آنلاین را موظف به حفظ یک نسخه از تبلیغات آنلاین برای مشخص شدن منبع انتشار خبر میکرد. علاوه بر این دولت آمریکا سیستمی را ایجاد کرد تا با رصد و پایش مداوم شبکههای اجتماعی در زمان انتخابات یکپارچکی این مراسم را حفظ کند.
جدا از این موارد قانون ممنوعیت تبلیغات سیاسی هدفمند میکرو نیز برای کنترل اخبار جعلی منتشر شده در فضای مجازی در کنگره آمریکا به تصویب رسیده که بر اساس آن تمامی پلتفرمهای آنلاین موظف هستند روی اطلاعات منتشر شده خود نظارت داشته باشند تا به ضرر هیچ کدام از نامزدهای انتخابات نشود.
سایر کشورها نیز سعی کردهاند با مدیریت فضای مجازی خود و تنظیم قوانین ویژه این رویداد سعی کنند دخالت سایر کشورها و همچنین جهتدهی به افکار مردم توسط شبکههای اجتماعی به حداقل برسد.