اقتصادی

گوشت “ماکیان” و نگرانی از یک آلودگی انگلی

تحقیقات انجام شده توسط محققان پزشکی در کشور نشان می دهد که نگرانی های جدی در مورد آلودگی گوشت طیور به نوعی انگل وجود دارد و باید به تولید و مصرف محصولات آماده و نیمه تمام از این گونه محصولات توجه کافی شود.

به گزارش ایران تودی، توکسوپلاسما گوندی یک تک یاخته درون سلولی است که در آن گربه ها و انسان ها میزبان نهایی و میزبان میانی طیف وسیعی از مهره داران خونگرم از جمله انسان و پرندگان در نظر گرفته می شوند. این تک یاخته تنها گونه شناخته شده از جنس توکسوپلاسما است و از نظر تعداد و تنوع گونه های میزبان و همچنین درصد حیوانات آلوده به عنوان یکی از شایع ترین پاتوژن ها در جهان شناخته می شود. جمعیت جهان به طور مزمن به این انگل آلوده هستند.

به گفته کارشناسان، این انگل در تکامل خود به سه شکل ظاهر می شود: تخمک، تاکی زوئیت و کیست بافتی. تخمک فقط در بدن گربه وجود دارد، اما دو شکل بعدی در صاحبان دیگر شایع تر است. گربه‌های آلوده گاهی اوقات با دفع میلیون‌ها تخمک در مدفوع خود، آب، سبزیجات و سایر غذاها را آلوده می‌کنند. نوشیدن آب آلوده و همچنین تغذیه حیوانات دیگر از جمله پرندگان با غذای آلوده به انگل می تواند منجر به تشکیل کیست های بافتی بزرگ در اندام ها و مفاصل آنها شود که به نوبه خود می تواند افرادی را که چنین گوشتی می خورند آلوده کند.

در همین راستا، یک تیم تحقیقاتی پنج نفره از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مطالعه‌ای را انجام دادند که میزان آلودگی جوجه‌ها و خروس‌ها و کشت صنعتی این انگل را مورد بررسی علمی قرار دادند.

برای انجام این مطالعه، نمونه خون از سه گروه جوجه‌های اهلی، گوشتی و صنعتی جمع‌آوری شد و آزمایش‌های سرولوژیکی برای تعیین وجود انگل توکسوپلاسما انجام شد.

نتایج این بررسی ها نشان داده است که درصد قابل توجهی از طیور اهلی و صنعتی به انگل فوق آلوده هستند و لازم است اقدامات پیشگیرانه برای تهیه غذای ایمن از گوشت این گونه پرندگان انجام شود.

نادر پستچیان استاد و محقق گروه انگل شناسی و قارچ شناسی دانشکده پزشکی اصفهان و مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری گفت: مرغ های محلی معمولاً در منزل یا مزرعه بدون نظارت سازمان دامپزشکی کشتار می شوند. در محیط باقی می ماند یا به صورت غیربهداشتی دفع می شود. لذا عدم آگاهی و آگاهی مردم و کارکنان مرغداری ها و واحدهای مرغداری و عدم کنترل سازمان دامپزشکی به ویژه در مرغداری های سنتی و خانگی و همچنین تماس طیور با سایر پرندگان در فضای باز. ، گسترش این انگل است.

وی گفت: نتایج این مطالعه نشان داد که نسبت قابل توجهی از مرغ‌ها و خروس‌های اهلی و صنعتی علیه آنتی‌بادی‌های انگلی فوق‌الذکر فعال هستند. این نتایج نشان می‌دهد که جوجه‌ها انگل هستند و احتمالاً دارای کیست‌های بافتی هستند که اگر به‌درستی پخته نشوند، می‌توانند به راحتی بدن انسان را آلوده کنند.»

بر این اساس محققین فوق بر اهمیت انجام اقدامات پیشگیرانه برای تهیه غذاهای ایمن از طیور و در این راستا استفاده از غذاهای نپخته یا کاملاً پخته به صورت کاملاً بهداشتی تاکید کردند.

نتایج این پژوهش در مجله دانشکده پزشکی اصفهان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان منتشر شد.

انتهای پیام/