علمی و پزشکی

گسترش دیپلماسی سلامت، سیاست دولت سیزدهم / ایجاد تونل‌های سرما در مسیر راهپیمایان اربعین

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: توسعه دیپلماسی سلامت یکی از سیاست های دولت سیزدهم است.

به گزارش ایران تودی، دکتر بهرام عین اللهی در حاشیه گردهمایی کارشناسان عالی رتبه حوزه سلامت گروه پنجم در تهران، یکی از اهداف مهم دولت آیت الله دکتر رئیسی را فعال سازی حوزه ها دانست. از دیپلماسی ، و گفت: یکی از مهمترین عرصه های دیپلماسی در جهان است. دیپلماسی سلامت است زیرا سلامت مقوله ای جهانی است و هیچ کشوری نمی تواند سلامت کشور خود را بدون تضمین سلامت در کشورهای دیگر تضمین کند.

وی افزود: اگر بهترین شرایط بهداشتی را در ایران در زمینه کنترل بیماری های عفونی و غیره فراهم کنیم. اما اگر هنوز مشکل بیماری در کشورهای همسایه وجود داشته باشد، نمی توانیم سلامت مردم خود را تضمین کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: به عنوان مثال فلج اطفال در ایران ریشه کن شده و سل تا حد زیادی کنترل شده است. اما اگر در کشورهای همسایه این اتفاق نیفتاده باشد، ممکن است دوباره برای ما مشکل ایجاد کند.

عین اللهی یادآور شد: هدف ما در دیپلماسی سلامت این است که امیدوارم بتوانیم مرزها را در منطقه خود و در حوزه بهداشت و درمان از بین ببریم و دانشمندان و دانشجویان ما بتوانند از طریق کنفرانس های علمی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. نشست G5 مقدمه ای بر این رابطه بین کشورها در حوزه سلامت است.

ضرورت توسعه گردشگری سلامت

وزیر بهداشت در این نشست از توافق کارشناسان عالی سلامت کشورهای G5 بر اجرای این توافقات خبر داد و اظهار داشت: توسعه گردشگری سلامت یکی از اهداف ما در برگزاری نشست G5 است و این یکی از اهداف ماست. . یکی از وظایف مهم دولت آیت الله که دستخوش تحول شده است، پذیرش بیماران کشورهای همسایه در نظام سلامت کشورمان است.

عین اللهی افزود: هر استان همجوار با کشورهای همسایه باید شرایطی را برای گردشگری درمانی در استان خود ایجاد کند. استان‌های جنوبی، شرقی و غربی هر کدام جایگاه خاص خود را در این زمینه دارند و بر اساس مقررات گردشگری درمانی می‌توانند در این بخش فعال شوند.

آمادگی برای مراسم اربعین

وزیر بهداشت سپس درباره مراسم اربعین امسال گفت: حدود سه ماه پیش به عراق رفتیم و با وزیر بهداشت، نخست وزیر و رئیس جمهور عراق دیدار کردیم و قول همکاری دادند.

عین اللهی گفت: اخیرا از مرز مهران و شمالچه بازدید کردیم و خوشبختانه آمادگی بسیار بالایی در مرزها وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه هیاتی مجرب از عراق در اجلاس G5 شرکت کردند که جزئیات مراسم اربعین در آن بررسی می شود، گفت: گرمازدگی در اربعین امسال مهم ترین موضوع ماست و برای جلوگیری از آن نیاز به تونل های سرد و سرپناه است. . ما کولرهایی داریم که باید در مسیر واکرها قرار گیرند.

وزیر بهداشت افزود: تونل های سرد در مرز شلمچه و سمت ایرانی در فاصله کمی از مرکز درمانی و پایانه مرزی به نام شهید قاسم سلیمانی ایجاد شده است. این مرکز به خوبی مجهز و مجهز به کلیه کادر تخصصی و تجهیزات لازم است.

بر اساس اطلاعیه وزارت بهداشت، عین اللهی گفت: پنج بیمارستان صحرایی در مهرند و در مجموع هشت بیمارستان صحرایی در مناطق مرزی برای مراسم اربعین ایجاد شده است. تاکنون بیش از هزار نیروی متخصص و پزشکی به راهپیمایی ها اعزام شده اندگفت: پیشگیری از مسمومیت غذایی نیز مهم است و زائران باید از سلامت مواد غذایی مصرفی خود مطمئن باشند.

انتهای پیام