بین الملل

گزافه‌‌گویی تل آویو: برنامه هسته‌ای ایران باید متوقف شود

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین ایران تودی، رژیم موقت صهیونیستی که تنها دارنده سلاح هسته ای در خاورمیانه است بار دیگر خواستار توقف برنامه هسته ای ایران شد.

به گزارش منابع خبری، وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی شامگاه یکشنبه به وقت تهران در توئیتی نوشت: ایران هسته ای نه تنها برای اسرائیل، بلکه برای کل منطقه و جهان تهدید است. برنامه هسته ای ایران باید قبل از اینکه خیلی دیر شود متوقف شود.

بر اساس این گزارش، کشورهای غربی از جمله آمریکا و رژیم موقت صهیونیستی در سال های اخیر ایران را به دنبال اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده اند. ایران قاطعانه این اتهامات را رد کرد.

ایران به عنوان یکی از امضاکنندگان معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) و یکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی، مدعی است که حق استفاده از فناوری هسته ای برای مقاصد صلح آمیز را دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها از تأسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند، اما هیچ‌گاه مدرکی مبنی بر منحرف شدن برنامه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز این کشور برای اهداف نظامی پیدا نکرده‌اند.

علاوه بر این، ایران در سال 2015 با کشورهای موسوم به گروه 1+5 برای کاهش تنش ها بر سر برنامه هسته ای خود به توافق رسید. علیرغم به رسمیت شناختن پایبندی ایران به تمامی تعهداتش توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی، دولت آمریکا در ماه می 2017 به طور یکجانبه از این توافق خارج شد.

از سوی دیگر رژیم صهیونیستی تنها سلاح هسته ای در منطقه غرب آسیا را در اختیار دارد و با حمایت آمریکا برنامه تسلیحات هسته ای خود را از نظارت بین المللی خارج کرده است.

تاکنون رژیم صهیونیستی به طور رسمی وجود سلاح هسته ای را تایید نکرده است. توانمندی های هسته ای رژیم موقت صهیونیستی از دهه 1960، زمانی که برای اولین بار عملیات رآکتور هسته ای دیمونا را در صحرای نقب آغاز کرد، موضوع ارزیابی های اطلاعاتی عمده ای بوده است.

اگرچه رژیم همچنان از اعتراف به تولید تسلیحات هسته‌ای در تأسیسات خود یا افشای حجم ذخایر خود امتناع می‌ورزد، مردخای وانونو، کارشناس سابق هسته‌ای رژیم، تصاویری از کلاهک‌های هسته‌ای اسرائیل را در اواسط دهه 1980 در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

در سال های گذشته، رژیم صهیونیستی موقت 100 تا 200 کلاهک هسته ای در اختیار داشت. این در حالی است که کارشناسان پیش بینی می کنند که این رقم تاکنون دو برابر شده است.

انتهای پیام




این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید