عمومی

گرانی و اقدامات دیرهنگام و بی‌ثمر!

قیمت ها به سرعت در حال افزایش هستند و شکاف بین نسبت ها و درآمد مردم روز به روز در حال گسترش است. روش های مبارزه تقریباً یکسان هستند. با سهل انگاری و بی تفاوتی مسئولان ، قیمت کالاها و خدمات گران می شود.
نرخ ارز که تقریباً همه قیمت ها را تحت تأثیر قرار داده است ، بیش از دو دهه است که روند صعودی داشته است. شما کاهش یافته اید با این حال ، قیمت کالاها و خدمات که تحت تأثیر نرخ ارز افزایش یافته است ، دیگر تغییر نمی کند.

قیمت بسیاری از کالاها عمدتا در مراکز تولیدی دولتی یا دولتی تعیین می شود و جالب است که آنها برای مبارزه با قیمت های بالا دائماً درام را ضرب و شتم می کنند. به عبارت دیگر ، مقامات واقعاً نمی دانند یا نمی خواهند بدانند – مشکل جامعه امروز گران نیست ، گران است.
صدها محصول مورد نیاز جامعه ، از شیر گرفته تا مواد غذایی ، اتومبیل ، لوازم خانگی و غیره. هر روز ، بدون کنترل دقیق در مراکز تولید یا شرکت های وارد کننده ، هفتگی یا روزانه ، قیمت های جدید بسته بندی یا به طور رسمی افزایش می یابد. به خرده فروشان اطلاع داده می شود ، اما تنظیم كنندگان از خرده فروشان درخواست می كنند كه رابطه ای با تولیدكننده و وارد كننده برقرار نكنند.

بیشتر از چند هفته نگذشته است از داستان 90 میلیون تومانی پراید و داستان عجول ثبت نام و قرعه کشی ، و اکنون باید منتظر افزایش قیمت خودرو و داستانهای تکراری و غیرقابل انکار باشیم.
آپارتمان که اجاره و اجاره را تقسیم کرده بود ، نفس نفس کشید. به نظر می رسد تنها راه حل برای مسئولان ، ساماندهی هزینه مسکن برای “گفتاردرمانی” است. جداول کوچک مردم به تدریج از میوه خارج می شوند و به نظر می رسد که گوشی بدهی ندارد!

روسای کمیسیون های جدید پارلمان نامه ای را نوشتند که دولت را برای تغییر رهبری کشور به ویژه در زمینه قیمت های بالا تهدید می کند. بهبود زیرساخت ها و ساختارها و محدود کردن شکاف عمیق بین قدرت خرید و قدرت خرید مردم باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
درست است که اکنون کشور تحت فشار و تحریم های غیرقانونی از طرف دشمن قرار دارد ، اما بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان معتقدند که اکثر مشکلات اقتصادی عمیقاً در داخل کشور ریشه دارد و می توان برطرف کرد.
شبکه های توزیع ، انحصار در تولید ، واردات و صادرات ، اقتصاد دولتی و فساد اداری و اقتصادی ممکن است مهمترین واژگان کلیدی در مبارزه با تورم باشند و بدون همکاری ، نزدیکی و همدلی سه قدرت ممکن نیست.
فساد و قیمت های بالا دو اختاپوس اقتصاد ایران است و سرنوشت آنها با هزارتوی ساختارهای اقتصادی و منافع افراد قدرت و ثروت مرتبط است.
برای گره خوردن این گره مستلزم عزم و اراده جدی ، احتیاط ، شجاعت ، عزم ، پاکی و اطاعت از منافع گروه ، گروه و فرد است.

* منتشر شده در روزنامه قدس ، 4.04.2016