علمی و پزشکی

کمبود پزشک داریم؛ اما نه در تهران و شهرهای بزرگ/علل مهاجرت پزشکان ریشه یابی شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران از طرح افزایش پذیرش دانشجویان پزشکی و همچنین بازگرداندن امکانات پزشکی به وزارت علوم انتقاد کرد و آن را نسنجیده خواند.

دکتر حسین قناعتی در گفت وگو با ایران تودی، با اشاره به کمبود پزشک در کشور و لزوم افزایش تعداد دانشجویان پزشکی، گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران پیش از این اعلام کرده بود که این امکان وجود ندارد. افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی مانند این است که بخواهیم 60 نفر را در یک اتوبوس 40 نفره اسکان دهیم. این امر منجر به کاهش کیفیت آموزش پزشکی می شود.

درخواست وزیر علوم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: به جرأت می گویم رشته پزشکی در ایران یکی از بالاترین قله های علمی کشور است و آموزش در این رشته به صورت عملی انجام می شود. فارغ التحصیلان رشته پزشکی و وابستگان آنها در مشاغل مرتبط با آنها به کار گرفته می شوند. در صورتی که در حوزه فنی این اتفاق نیفتد. از وزیر علوم می خواهم به جای بازگرداندن رشته های پزشکی و رشته های مرتبط به دانشگاه های خود، در حل مشکل دانشگاه های وزارت علوم تلاش کنند تا فارغ التحصیلان فنی به صورت عملی و متناسب با مقتضیات اجتماعی آموزش ببینند. . شرایط کار پیدا کنید، نه فقط یک مکان خوب برای کار.

وی در ادامه به برخی از برنامه‌های افزایش پذیرش دانشجویان پزشکی در کشور اشاره کرد و گفت: متأسفانه هرکسی که ظهور می‌کند، طرحی را بیان می‌کند و برای اجرای آن تلاش می‌کند. اینکه نماینده ای بگوید این ایده را به ذهنم خطور کرده و بدون مطالعه و آزمایش می خواهد آن را فورا اجرا کند، روش برنامه ریزی درستی نیست.

دود افزایش ظرفیت در سال های آینده مشاهده خواهد شد

دکتر قناعتی با بیان اینکه بعد از این مازاد عرضه متضرر خواهیم شد، گفت: حرف من را به عنوان سند تاریخی ثبت کنید. یک روز متوجه خواهیم شد که کاری که بدون برنامه ریزی درست انجام دادیم اشتباه بوده است. بدون برنامه ریزی صحیح، ناگهان باری را به سیستمی اضافه می کنیم که آن را تحمل نمی کند و باعث افت کیفیت می شود. همچنین از نمایندگان مجلس می خواهم پیامدهای اجتماعی و اجرایی ارائه برنامه های خود را ارزیابی کنند. بازگشت رشته های پزشکی به دانشگاه های زیرمجموعه وزارت علوم درست نیست. برای انجام این کار، تحقیقات علمی باید انجام شود و یک پایلوت مدل کوچک باید آزمایش شود تا ببیند آیا این طرح جواب می دهد یا خیر.

کمبود پزشک داریم. اما در تهران و شهرهای بزرگ نه

مشکلاتی در توزیع پزشکان در کشور وجود دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در واکنش به افزایش پذیرش دانشجوی پزشکی بر اساس سالمندی جمعیت و کاهش سرانه پزشک گفت: بله، کمبود پزشک داریم، اما در تهران و سایر موارد کمبود پزشک نداریم. کلان شهرها. چون در پزشکی سرآمد هستیم، اما در حوزه بهداشت و درمان و دسترسی مردم به خدمات بهداشتی ناموفق و ناتوان است، کمبود پزشک ما به حوزه آموزش پزشکی باز نمی گردد، به برنامه های مدیریتی مربوط می شود.

دلایل مهاجرت پزشکان را بشناسید

گناتی با اشاره به آمار رسمی مهاجرت 3000 پزشک در سال گذشته و 1000 پزشک در تابستان امسال افزود: ریشه یابی مهاجرت بهتر از اتخاذ سیاست افزایش پذیرش دانشجو است. سیاستمداران در کشور باید کار و تصمیمات خود را بررسی کنند و در هنگام تصمیم گیری با صاحبان فرآیندها و دانشگاهیان مشورت کنند، اما به اندازه کافی با دانشگاهیان، دانشگاه ها یا وزارت بهداشت مشورت نکرده اند.

دلیل اصلی مهاجرت پزشکان عدم هماهنگی در برنامه هاست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران دلیل اصلی مهاجرت پزشکان را عدم ثبات در برنامه ها دانست و گفت: در سال های مختلف برنامه های خود را به طور مرتب تغییر داده ایم. با این تغییرات، هیچ کس نمی تواند مطمئن باشد که آیا فردا کار خود را امروز انجام می دهد یا نه. این امر ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران را غیرممکن می کند. تا زمانی که در برنامه های ما ثبات وجود نداشته باشد، سرمایه گذاری خارجی صورت نخواهد گرفت.

قناعتی با بیان اینکه من فقط می خواهم یک زندگی مطمئن داشته باشم، گفت: مطمئنم 90 درصد مهاجران مشکل دارند. در تجربه سفر به خارج از کشور، زندگی مهاجران را از نزدیک دیده ام و می دانم که آنها خوشحال نیستند. ما باید تلاش کنیم تا ناامیدی آنها را ریشه کن کنیم. یکی از این ریشه ها این است که انسان می بیند کارش آینده ای ندارد و به اندازه یک فرد عادی درآمد ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: پزشکی رشته بسیار سختی است و تلاش و مسئولیت زیادی دارد. پزشکان در سراسر جهان احترام و درآمدهای متفاوتی دارند. این تفاوت به معنای بی عدالتی نیست. مفاهیم عدالت و برابری متفاوت است و نباید آنها را با یک مفهوم اشتباه گرفت. البته هرکسی که سخت‌تر کار می‌کند و کار بیشتری انجام می‌دهد و کارهای خطرناک‌تری انجام می‌دهد باید بیشتر از افراد دیگر درآمد داشته باشد. آیا یک مهندس ارشد باید به اندازه یک کارگر عادی حقوق بگیرد؟

وی افزود: متاسفانه در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها به این مسائل توجه نمی شود و در نهایت تصمیماتی گرفته می شود که همه چیز را از بین می برد. به استثنای چند پزشک، اکثر آنها کوشاترین و پرتلاش ترین کارکنان پزشکی و پرخطرترین افراد زندگی هستند. پس از فارغ التحصیلی به عنوان دکتر، تمام جوانی او در فقر، بدبختی و تحصیل گم می شود. یعنی وقتی چشمش را باز می کند می بیند 35 ساله است، جوانی اش را از دست داده است. آیا می توان برای این تمرین قیمت گذاشت؟

قناعتی با اشاره به اظهارات برخی سلبریتی ها و افراد علیه جامعه پزشکی گفت: شریف ترین و خدمتگزارترین اقشار کشور نباید به گونه ای به مردم معرفی شوند که احساس دشمنی کنند. اما متاسفانه این اتفاق می افتد. برخی ابلهان و تریبون ها از رسانه ها و فضای عمومی برای اظهار نظر علیه متخصصان پزشکی استفاده می کنند که مناسب نیست. برخی از این اظهارات حتی جرم تلقی می شود، اما این به دلیل صداقت کادر پزشکی است که تاکنون هیچ جرمی علیه چنین افرادی اعلام نکرده اند.

انتهای پیام/