استان ها

کشف یک واکنش سلولی غیرمنتظره در ریه افراد مبتلا به کووید-۱۹

یک تیم تحقیقاتی بین المللی که با دانشمندان ایرانی مجید کاظمیان و بهداد افضلی همکاری می کند ، یک واکنش سلولی غیر منتظره را در ریه های بیماران Covid-19 کشف کرده اند که درمان آن دشوار است.

به گزارش ایران تودی و به نقل از سایننتولوژی ، درک جدیدی از پاسخ ایمنی در برابر ویروس کرونا ممکن است به ارائه درمان های بهتر کمک کند.

با همکاری مجید کاظمیان و بهداد افضلی ، دانشمندان ایرانی ، یک تیم تحقیقاتی بین المللی به طور غیر منتظره ای کشف کردند که یک مسیر بیوشیمیایی به نام “سیستم مکمل ایمنی” توسط ویروس موجود در سلول های ریه تحریک می شود. شاید این مسیر بتواند مشکلات درمان Covid-19 را توضیح دهد.

محققان بر این باورند که ممکن است تهیه داروهای ضد ویروسی با داروهایی که روند را مهار می کنند موثرتر باشد. با استفاده از یک مدل آزمایشگاهی سلولهای ریه انسان ، مشخص شد که Remdesivir و Ruxolitinib با هم این واکنش را مهار می کنند.

این شواهد با نتایج مطالعات جدید که نشان می دهد روکسولیتینیب به تنهایی ممکن است دارویی امیدوار کننده برای درمان Covid-19 نباشد ، تناقض دارد.

مجید کاظمیان ، استادیار انفورماتیک و بیوشیمی در دانشگاه پردو گفت: “ما قصد داریم بیش از 1600 دارو را که قبلا توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تأیید شده اند ، بررسی کنیم.”

دانشمندان در سال های اخیر کشف کرده اند که “سیستم مکمل ایمنی” می تواند نه تنها در جریان خون بلکه در داخل سلول ها نیز کار کند. کاظمیان گفت: “تحقیقات ما نشان می دهد که این واکنش توسط سلولهایی به نام” آلوئول “از ساختارهای کوچک در ریه ها ایجاد می شود.

“ما دریافتیم که عفونت ویروس کرونا در سلولهای ریوی ، سیستم مکمل فعال شده را به روشی بی سابقه بیان می کند.” این برای ما کاملاً غیر منتظره بود زیرا به فکر فعال سازی این سیستم در سلول ها یا حداقل در سلول های ریه نبودیم. کبد به طور کلی منبع مکمل محسوب می شود.

کلودیا کمپر ، یکی از محققان این پروژه ، گفت: “نتایج جدید ما تعجب آور است.” سیستم مکمل به عنوان سیستمی دیده می شود که میزبان را در برابر عفونت های ناشی از باکتری ها ، قارچ ها و ویروس ها محافظت می کند. در مورد عفونت ویروس کرونا ، انتظار نمی رود که این سیستم در میزبان وجود داشته باشد و در التهاب مخرب بافتی که در موارد شدید Covid-19 رخ می دهد نقش دارد. هنگام کار با Covid-19 باید به فکر اصلاح این سیستم در سلول باشیم.

دکتر بهداد افضلی ، یکی از محققان این پروژه ، گفت: “نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد این امر به دلیل مشکلات در درمان Covid-19 پیامدهای مفیدی دارد.

وی افزود: یافته های این مطالعه شواهد مهمی ارائه می دهد که نه تنها ژن های مرتبط با سیستم مکمل در ویروس کرونا در سلول های آلوده هستند بلکه فعالیت مکمل در سلول های اپیتلیال ریه را نیز درگیر می کنند. بله ، این اتفاق می افتد

افضلی ادامه داد: “شاید این شاید توضیح دهد که چرا هدف قرار دادن خارج سلولی و گردش خون در سیستم مکمل در بیماران مبتلا به Covid-19 ناامید کننده بود.”

افضلی بر لزوم انجام آزمایشات بالینی مناسب برای تعیین اینکه آیا درمان ترکیبی می تواند پس انداز کند تأکید کرد.

این مطالعه در مجله Science Immunology منتشر شده است.

پیام تمام شد