استان ها

کارگروه رسیدگی به مشکلات زاینده‌رود کجاست؟!/نگرانی از میزان شیوع سرطان در اصفهان

به گزارش ایران تودی از اصفهان، زهرا شیخی با بیان اینکه بی توجهی به مدیریت بهینه آب، ایران را به کویر تبدیل کرد، اظهار کرد: شیخ بهایی تقلید معروف دوران صفویه چند دهه پیش راهکاری برای زاینده رود ارائه کرد که زاینده رود را زنده نگه داشت. آن دانشمند فرزانه در یک تقسیم بندی بسیار دقیق آب زاینده رود را به 33 قسمت تقسیم کرد و مالیاتی برای عدالت بر کشاورزان و مردم وضع کرد که باید احیا شود.

به گفته وی اولویت باید به محیط زیست و طبیعت داده شود نه صنعتريشه مشكل زاينده رود را سياست هاي غلط و سياستمداران بي كفايتي دانست كه مانع از حل بحران آب در اصفهان شده و در نتيجه تعادل بيولوژيكي اصفهان به هم خورده و آب و هواي منطقه تغيير كرده است. در همین راستا رئیس جمهور با صدور دعوتنامه ای دستور تشکیل کارگروه ویژه بررسی موضوع زاینده رود را صادر کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در نوبت های متعدد پرداختی به کشاورزان انجام شده است، خاطرنشان کرد: کارگروه موضوع زاینده رود هنوز کار نمی کند و این کارگروه باید در سطح ملی نیز این مشکل را حل کند.

زاینده رود واقعاً با معیشت مردم گره خورده است

وی ادامه داد: حفظ مشکل زاینده رود با هفت راهکار شامل نگاه ستادی، غیرسیاسی و ملی به موضوع و حفظ فضای اصفهان حل می شود. در بازدید اعضای گروه زنان، محیط زیست و سلامت و وضعیت تالاب گاوخون از اصفهان، مشخص شد که مشکل آب اصفهان تزئینی نیست و در واقع با معیشت مردم ارتباط دارد.

شیخی افزود: با توجه به دیدگاهی که تاکنون در بین مسئولان غیرمتخصص وجود دارد، شرایط طبیعی با عواقب جبران ناپذیری مانند افزایش و کاهش دو درجه ای دما تغییر کرده است.. یک رویکرد فرا استانی و کلان ملی برای حفظ منافع مردم و حفظ منابع طبیعی برای جلوگیری از توسعه بیماری های خطرناک ناشی از این مشکلات ضروری است.

وی گفت باید بدانیم که از مجموع 13 اقلیم گیاهی دنیا 11 اقلیم در ایران وجود دارد. با این حساب با گسترش صنعت گیاهان دارویی می توان از اقتصاد نفتی فراتر رفت و اقتصاد دانش بنیان و غیرنفتی را تحقق بخشید.

شیخی با اشاره به اینکه آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی باعث افزایش بیماری ها می شود، افزود: متاسفانه به دلیل آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی سرطان در بین مردم از جمله اصفهان شیوع پیدا کرده است. در این راستا پیگیری های لازم برای پیشگیری و ریشه کنی سرطان های شایع در بین زنان انجام خواهد شد. طرح ملی پیشگیری از سرطان پستان در اصفهان راه اندازی و مورد آزمایش قرار گرفت. در بودجه سال 1401 پژوهشکده سرطان موظف شد اقدامات لازم را برای پروژه انجام دهد. با اجرای این طرح 40 درصد از شایع ترین سرطان ها در زنان قابل کنترل خواهد بود.

ورود شرکت های دانش بنیان به جریان اصلی تولید در کشور

وی با اشاره به شعار سال که باید با جدیت و با سیاست گذاری درست اجرا شود، تاکید کرد: در همین ارتباط طرح جهش دانش بنیان ارائه شد که در بودجه 1401 مبلغ قابل توجهی به این طرح اختصاص یافت. ارائه حمایت های قانونی لازم برای تسریع در تولید. بر این اساس شرکت های دانش بنیان از حاشیه های فرآیند تولید خارج شده و وارد جریان اصلی تولید کشور می شوند.

شیخی با اشاره به لزوم توجه و ارتقای خدمات تامین اجتماعی برای بازنشستگان، تصریح کرد: تعداد بیمارستان های تامین اجتماعی در اصفهان ناکافی است و این بیمارستان در حال نوسازی است.

وی با بیان اینکه با توجه به رشد روزافزون جمعیت بهارست و کمبود امکانات بیمارستانی، مجوز احداث بیمارستان در آن شهر صادر شده است، اظهار داشت: در همین راستا زمین بیمارستان به شهرداری بهارستان واگذار شده و احداث آن انجام شده است. نظارت خواهد شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ورزنه به دلیل فاصله زیاد با اصفهان باید بیمارستان احداث شود. پیگیری های لازم انجام شده و بودجه لازم کنار گذاشته شده است. بیش از 80 درصد مراحل اجرایی این بیمارستان انجام شده و برای تکمیل آن به دنبال تامین اعتبار هستیم.

نفت کوره در اصفهان متوقف می شود

وی در خصوص سوخت سوزی در اصفهان نیز گفت: برای فراهم کردن زیرساخت های لازم از جمله تولید انرژی جدید و استفاده از فیلترها، درخواست شده است تا در زمستان آینده شاهد سوختن سوخت نباشیم.

48