اقتصادی

چه تعداد سیم‌کارت به نام شما است؟

از آنجایی که هر خط یا سایر خدمات ارتباطی به نام رایج، مسئولیت و عواقب سوء استفاده از آن را برای کاربر به همراه دارد، مسئولیت سوء استفاده از تجهیزات مخابراتی و امتیازات خارج از مقررات قانونی بر عهده مالک قانونی آن است. وزارت ارتباطات برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی از طرح احراز هویت سیم کارت پیروی کرد.

به گزارش ایران تودی، پدیده سیم کارت های جعلی و ناقص یا سیم کارت های بدون هویت منجر به اعمال مجرمانه ای مانند کلاهبرداری و حتی قتل در سال های گذشته مشکلات زیادی را ایجاد کرده و از سوی دیگر قاچاق ترافیک نیز انجام می شود. از طریق این سیم کارت ها و حجم این قاچاق نیز افزایش یافته و بسیار بالا اعلام شده است. این مشکلات در نهایت باعث شد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این زمینه گام های جدی بردارد.

اختلاف احتمالی بین تعداد ردیف های اعلام شده و تعداد مورد انتظار می تواند به دو دلیل باشد. اگر تعداد سیم کارت های اعلام شده کمتر از حد انتظار شما باشد، به این معنی است که برخی از سیم کارت هایی که دارید به نام شما ثبت نشده است یا برخی از خطوطی که شما فاقد کد ملی در اطلاعات هویتی هستید یا کد ملی ثبت شده نادرست است. این خطوط احتمالاً توسط اپراتورها قطع می شوند.

اگر تعداد سیم کارت های اعلام شده بیشتر از حد انتظار باشد، به این معنی است که تمام یا برخی از خطوط شما بدون رعایت قوانین و مقررات تغییر نام به دیگران اختصاص یافته است یا تعدادی سیم کارت به نام شما و البته اطلاع رسانی کاربر در پایگاه داده اپراتورها ثبت شده اند.

بر این اساس در اواسط سال 1392 طرح ساماندهی سیم کارت های ناشناس با اجرای مرحله اول آغاز شد. در مرحله اول کد ملی و اطلاعات هویتی دارندگان سیم کارت از طریق سامانه اپراتورها پذیرفته شد. در این مرحله افراد دارای 15000 تا 37000 سیم کارت شناسایی شدند. ظاهراً این فاز به طور کامل اجرا شده یا به عبارتی بدون اطلاع مالک سیم کارتی در کشور وجود ندارد.

فاز دوم این طرح شامل افرادی بود که بیش از ۱۰ سیم کارت به نام خود داشتند. با توجه به اینکه افراد حقیقی به صورت قانونی نمی توانند بیش از 10 سیم کارت داشته باشند، در مرحله دوم اجرای طرح ساماندهی سیم کارت ها بدون اطلاعات مشخص، پیامکی برای کلیه مشترکان این سیم کارت ها ارسال شد تا سیم کارت های فعال را به آنها اطلاع دهند. . این در حالی است که دیوان عدالت اداری تصمیم گرفته است که حق مالکیت افرادی که در گذشته بیش از 10 سیم کارت دارند قابل مخدوش نیست. بنابراین اجرای آن به شهریور ماه موکول شد.

در مورد احراز هویت سیم کارت، دولت قبل تاکید کرد که «در اجرای طرح احراز هویت سیم کارت تلفن همراه، تلاش شده تا مردم دچار مشکل نشوند». در نهایت با تکمیل طراحی و انتقال بانک های اطلاعاتی، سامانه اپراتورهای تلفن همراه در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی راه اندازی شده است تا سیم کارت ها و هرگونه خدمات با احراز هویت به مشترکان واگذار شود و از هرگونه سوء استفاده جلوگیری شود. اسناد افراد

همچنین از مهرماه 1393 سامانه اطلاع از تعداد خطوط مشترکان تلفن همراه به نام افراد در درگاه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به بهره برداری رسیده است. تمامی مشترکین می توانند با مراجعه به این سامانه و اطلاع از تعداد سیم کارت های ثبت شده با کد ملی خود در قسمت خدمات الکترونیکی در پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و یا با مراجعه به آدرس اینترنتی mobilecount.cra.ir از تعداد سیم کارت های ثبت شده با کد ملی خود مطلع شوند.

در این سامانه کلیه مشترکین چهار اپراتور ملی که حداقل یک سیم کارت در یک اپراتور دارند و کد ملی آنها به درستی در بانک اطلاعاتی اپراتور ارائه دهنده سیم کارت ثبت شده است می توانند از تعداد خطوط به نام خود استفاده کنند. هر یک از اپراتورها به ثبت کننده ذکر شده در بالا اطلاع دهید.

علاوه بر استفاده از سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، کاربران می توانند با ارسال کد ملی صاحب خط به یکی از شماره های 3000150 و 3000504901 از طریق یکی از خطوط متعلق به خود، از تعداد خطوط ثبت شده به نام خود مطلع شوند.

این سرویس فقط برای افراد حقیقی که حداقل یک سیم کارت در یکی از چهار اپراتور دارند ارائه می شود. به این ترتیب مشترکان تلفن همراه باید کد ملی و شماره تلفن همراه خود را در این سامانه وارد کنند. پس از ثبت اطلاعات، پیامکی حاوی تعداد سیم کارت های ثبت شده با کد ملی متقاضی در هر اپراتور تلفن همراه برای آنها ارسال می شود.

هر مشترک می تواند هر 10 روز یک بار از تعداد خطوط این سامانه مطلع شود. همچنین اگر بیش از 10 روز از آخرین درخواست گذشته است، اما در درخواست موفق نبودید، می توانید مشکل را با مدیریت سیستم در میان بگذارید. با وارد کردن اطلاعات اولیه کد رهگیری به شما داده می شود و سپس پیامکی با محتوای تعداد سیم کارت در هر اپراتور ارسال می شود.

مشترکان تلفن همراه در صورت مشاهده مغایرت در تعداد خطوط ثبت شده به نام خود، برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی، می توانند شخصاً به دفاتر خدمات مشترکین اپراتور مراجعه و کارت ملی کلیه خطوط را به نام خود ارائه دهند. دانش مشترک ثبت نام کنید آگاه باشید و نسبت به جداسازی هر یک از سیم کارت ها اقدام کنید. همچنین اعلام شد با اجرای این طرح و ایجاد سامانه نظرسنجی میلیون ها سیم کارت بدون هویت یا هویت ناقص شناسایی و ساماندهی شده است.

هر نفر چند سیم کارت می تواند بخرد؟

طبق قوانین، هر فرد می تواند حداکثر دریافت کند 10 سیم کارت فعال به نام خود داشته باشید. اتباع غیرایرانی با داشتن مدارک شناسایی معتبر شامل گذرنامه، کارت پناهندگی، کارت اقامت (آمیش)، کارت شناسایی و کارت سبز می‌توانند حداکثر سه سیم‌کارت فعال از تمامی اپراتورهای تلفن همراه را به صورت همزمان داشته باشند. تعداد سیم کارت های فعال به نام اشخاص حقوقی مانند شرکت ها محدودیتی ندارد.

اما سال گذشته اعلام شد که خدماتی مانند استعلام مرجع آموزش، رهگیری پست، پرداخت قبوض، شمارش خطوط مشترک تلفن ثابت و تلفن همراه با استفاده از تلفن همراه دولتی امکان پذیر است و اخیراً سامانه ابطال سیم کارت به همراه دولت متصل شده است. سیستم.

با استفاده از سیستم دولت سیار، مردم می توانند به جای مراجعه حضوری برای دریافت خدمات دولتی در هر زمان و هر مکان به آنها دسترسی داشته باشند. همچنین حل مشکلات آلودگی هوا، اشتغال، حفظ محیط زیست، حقوق شهروندی و بهره وری از مهمترین دستاوردهای دولت است. همراه با آن، دولت یکی از ابزارهای تمرکز منابع موجود و شکل دادن به اقتصاد است.

مجید حقی معاون پست، ارتباطات و امور فناوری اطلاعات رگولاتوری از اتصال سیم کارت غیرمجاز 1400 از ابتدای شهریورماه و همزمان با توسعه دولت الکترونیک و هماهنگی بین رگولاتوری به سامانه دولت همراه خبر داد. بدنه و سازمان فناوری اطلاعات ایران، مالکیت سیم کارت کلیه مشترکینی که قصد انصراف دارند، می توانند با مراجعه به برنامه های مدیریت اپراتور مورد نظر خود، از سیم کارت مورد نظر خود لغو کنند. به سامانه دولتی به آدرس https://mob.gov.ir مراجعه کرده و آنها را از اختیار خود خارج کنید.

لغو امتیاز مالکیت سیم کارت در اپلیکیشن اپراتورهای تلفن همراه (MNO) و اپراتورهای مجازی (MVNO) با اطلاع رگولاتوری از بهمن ماه 1397 امکان پذیر شد. علاوه بر سامانه دولت همراه، مشترکین می توانند از اپلیکیشن mci در اپراتورهای تلفن همراه، اپلیکیشن irancell در ایرانسل، اپلیکیشن مناسب در رایتل و پورتال اپلیکیشن یا اپلیکیشن اپراتورهای مجازی (MVNO) استفاده کنند.

بنابراین اپراتورها پس از دریافت درخواست مشترک مبنی بر لغو امتیاز مالکیت، بررسی سیستماتیک و احراز هویت را با ارسال رمز یکبار مصرف (OTP) برای مشترک و در صورت تطابق مالکیت سیم کارت با اطلاعات روی سیم کارت انجام می دهند. . از متقاضی درخواست می شود امتیاز مالکیت را لغو کند، مشترکین برای اطلاع از سیم کارت های ثبت شده به نام خود می توانند به پورتال نظارتی www.cra.ir در قسمت حقوق کاربر مراجعه کرده و وارد منوی درخواست خدمات مشترک یا https:/ /mobilecount.cra.ir می توانند اطلاعات کسب کنند. کلیه خدمات و شماره های تحت مالکیت و اپراتورهای مرتبط.

چندی پیش پیمان گارا داغی، مدیرکل نظارت بر حمایت از حقوق مصرف کنندگان نیز بیانیه ای ارائه کرد. از پنجم اردیبهشت ماه سال جاری برای هر فرد پیامک اطلاع رسانی با ماسک CRA.ir ارسال می شود تا مردم از تعداد سیم کارت های به نام خود مطلع شوند.

انتهای پیام