فرهنگ و هنر

چرا خبرهای دروغ فضای مجازی را باور می‌کنیم؟

نتایج یک مطالعه نشان داد که هرچه بیشتر در معرض اخبار نادرست قرار بگیرند ، اخبار مورد اعتماد بیشتری دارند و اخبار ارائه شده بیشتر از اخبار مورد اعتماد هستند.

برای گزارش ایران تودیتقریباً تمام رسانه ها با ارائه اطلاعات کاملاً غلط یا صحیح ، اما دستکاری شده سعی در جلب توجه افراد به موضوعات خود دارند. این اطلاعات نادرست به منظور فریب مردم و گسترش بیشتر آنها در فضای مجازی برای دستیابی به اهداف سیاسی یا اقتصادی برخی افراد منتشر می شود.

باورهای غلط ، به ویژه در مورد موضوعات کلیدی ، آسیب های زیادی به افراد و جامعه وارد می کند. بررسی علل اعتقادات مهم است. زیرا اگر افراد یک جامعه نتوانند اخبار واقعی را از اخبار دروغ تشخیص دهند ، جامعه به تدریج از عقلانیت دور می شود.

به همین منظور ، ابراهیم احدی ، دانشیار گروه دانشگاه بوئین زهرا در دانشگاه آزاد اسلامی ، تأثیر دوست یابی را در باور اخبار دروغین فضای مجازی بررسی کرد.

برای انجام این نظرسنجی ، از مشترکان همراه اول و ایرانسل در تهران خواسته شد که 50،000 پیام کوتاه ارسال کنند و از آنها بخواهند یک پرسشنامه آنلاین ارسال کنند:

2026 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند ، از این تعداد 504 نفر زیر 18 سال بودند ، 57 نفر حداقل به یكی از س answerالات پاسخ ندادند و 10 نفر گفتند كه پاسخ های صحیح را به صورت آنلاین بررسی كرده اند. در نتیجه ، این 571 نفر از روند تحقیق حذف شدند و بنابراین 1455 نفر در مطالعه شرکت کردند.

این نظرسنجی شامل 24 عنوان خبری جعلی بود. این خبر با دستکاری اخبار منتشر شده در ماه مه و ژوئن 2009 (دوره تحصیل) انتخاب شده است.

از آنجا که افراد در فضای مجازی معمولاً فقط عناوین خبری را می خوانند ، از عناوین خبری نیز در این تحقیق استفاده شده است. همچنین ، فقط اخبار ناخوشایند در نظرسنجی وارد شده است. زیرا تجربه نشان می دهد مردم در کشور ما بیشتر تحت تأثیر اخبار ناخوشایند قرار می گیرند.

در این نظرسنجی همچنین س aboutالاتی در مورد سن ، جنس ، تحصیلات و وابستگی سیاسی شرکت کنندگان مطرح شده است. همچنین از آنها پرسیده شد که آیا عناوین خبری را با دیگران به اشتراک می گذارند؟ این نظرسنجی در سه مرحله شناسایی ، ارزیابی و پیگیری انجام شد (10 روز پس از ارزیابی) از شرکت کنندگان خواسته شد تا میزان آشنایی و صحت هر گزارش را ارزیابی کنند.

سرانجام از آنها پرسیده شد که آیا برای تأیید خبر از جستجوی اینترنتی استفاده کرده اند؟ به مردم گفته شد که همه اخبار نادرست است و هدف از این تحقیق بررسی سوions ظن افراد است.

میانگین سنی شرکت کنندگان در این مطالعه حدود 27 سال بود و از 18 تا 39 سال بود. از این تعداد ، 631 نفر مرد بودند و بیشتر شرکت کنندگان لیسانس دریافت کردند. از این تعداد 291 نفر اصولگرا ، 722 نفر خنثی و 442 نفر اصلاح طلب بودند.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که تنها یک بار مواجه شدن با اخبار دروغ قبلی باعث می شود که این اخبار از نظر مردم واقعی (حقیقت خیالی) به نظر برسد و اخبار آشنا بیش از اخبار جدید اعتقاد دارند. هرچه بیشتر با اخبار دروغ قبلی روبرو شوید ، اخبار را بیشتر باور می کنید.

محققان بر این باورند که دلیل این رفتار این است که افراد به دنبال ساده ترین راه برای قضاوت در مورد درست یا غلط بودن یک پیشنهاد هستند و به راحتی باور می کنند که آن را درک می کنند و به آنها کمک می کند تا آشنایان قبلی را به راحتی درک کنند.

همچنین مشخص شده است که آشنایی با جلسات یا اخبار قبلی می تواند دقت اخبار نادرست عجیب و غریب را افزایش دهد. با کمی فکر و استفاده از دانش و منطق می توان عجیب بودن اخبار عجیب را تعیین کرد. این تحقیق نشان داده است که دانش و منطق به سختی می توانند از تأثیر واقعیت خیالی جلوگیری کنند.

در این مورد محدودیت هایی وجود داشت. یکی از محدودیت ها این بود که آشنایی قبلی با اخبار تأثیر متغیر را در نظر می گرفت. متغیرهای دیگر مانند سواد رسانه ای مخاطب با شدت اخبار موافق یا مخالف هستند ، حتی اگر نادرست باشد و گرایش سیاسی مخاطب در باور اخبار م isثر است.

نتایج این مطالعه در آخرین شماره فصلنامه “مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران” دانشگاه تهران (پاییز 2009) به عنوان مقاله تحقیقی با عنوان “نقش واقعیت خیالی در قابلیت اطمینان خبرهای دروغ در فضای مجازی” منتشر شد.

انتهای پیام