ورزشی

چرا این بازیکن محبوب نمی‌تواند به وطن برگردد؟/عکس

هاکان کوروکور تبعیدی، سریع ترین گلزن تاریخ جام جهانی و اسطوره فوتبال ترکیه، در حال حاضر راننده اوبر در آمریکا است. هاکان معتبرترین ورزشکار ترکیه بود که به خاطر لباس گالاتاسرای و تیم ملی اش شهرت داشت. این مهاجم افسانه ای همچنین دارای رکورد سریع ترین گل در جام جهانی است.

کافه تبعید

اما حالا اگر هاکان شوکور 50 ساله وارد این کشور شود، با مجازات اعدام یا حبس ابد مواجه خواهد شد، بنابراین او در آمریکا و کالیفرنیا در منطقه ثروتمند سیلیکون ولی پالو آلتو در تبعید به سر می برد. ، در اطراف سانفرانسیسکو. با این حال، او یک برنامه نویس یا کارمند شرکت با برنامه های پیشرفته نیست، بلکه یک راننده Uber است که قبلاً یک کافه داشت.

هاکان به روزنامه آلمانی Welt am Sonntag گفت: من به ایالات متحده نقل مکان کردم و ابتدا یک کافه در کالیفرنیا راه اندازی کردم، اما افراد عجیب و غریب به کافه های من رفت و آمد کردند.

او یک کافه معروف به نام «توتس» داشت که تخصصش سوسیس ترکی، تخم مرغ و پنکیک یونانی بود و غذاهایش بسیار محبوب بود. در سایت رتبه بندی Yelp، مردم در مورد کافه او اظهار نظر کردند: “اوه خدای من، غذای اینجا عالی است، بهترین کافه اینجاست، کارکنان بسیار خوب هستند و غیره.” با این حال هیچ یک از مشتریان به این موضوع اشاره نکردند که یکی از افراد پشت پیشخوان اسطوره فوتبال ترکیه هاکان کوروکور بوده است.

چرا این بازیکن معروف نمی تواند به خانه برگردد؟  / عکس

چرا این بازیکن معروف نمی تواند به خانه برگردد؟  / عکس

بیشتر بخوانید:

بت استانبول

در دهه 1990، این مهاجم پرکار بت استانبول بود. همه بچه هایی که در بازارهای محلی بازی می کردند پیراهن معروف گالا شماره 9 را بر تن داشتند. هاکان در سه فصل حضور در غول ترکیه 295 گل به ثمر رساند و یک فصل با بلکبرن در لیگ برتر انگلیس و با تورینو در سری آ بازی کرد. اگرچه او در ایتالیا و انگلیس چندان موفق نبود، اما پس از بازگشت به خانه او را در آغوش گرفتند. او همیشه یک قهرمان و نمونه بوده و بهترین مهاجمی است که ترکیه تولید کرده است. رکورد 51 گل ملی او این موضوع را تایید می کند و بعید است رکورد او به این زودی ها شکسته شود.

چرا این بازیکن معروف نمی تواند به خانه برگردد؟  / عکس

چرا این بازیکن معروف نمی تواند به خانه برگردد؟  / عکس

سیاست

وقتی هاکان در سال 2008 فوتبال را ترک کرد، وارد سیاست شد. در سال 2011، او به عنوان نماینده استانبول حزب عدالت و توسعه، یک گروه محافظه کار که از سال 2002 بر ترکیه حکومت می کند، انتخاب شد. او دوستان زیادی در دولت داشت. او روابط خود را با رجب طیب اردوغان و فتح الله گولن حفظ کرد. در سال 2013، اتحاد اردوغان و گولن که خواهان تبدیل شدن ترکیه به یک کشور اسلامی بودند، پس از یک رسوایی فساد از هم پاشید. اردوغان گولن را مقصر دانست و با توجه به اینکه هاکان از پیروان جنبش گولن بود، همه چیز علیه او پیش رفت. در همان سال، دولت تمام مدارسی که گولنیست ها اداره می شدند را تعطیل کرد و هاکان برای ادامه فعالیت مستقل از حزب حاکم استعفا داد.

اندکی بعد هاکان در سخنرانی خود در دانشگاه به دانشجویان گیج گفت: من آلبانیایی هستم نه ترک. با توجه به فضای سیاسی حاکم بر کشور که تلاش می کند هویت ملی خود را بازگرداند، این گفتگوها با استقبال مواجه نشد.

هاکان در سال 2016 به توهین به رئیس جمهور اردوغان متهم شد. در تابستان همان سال دادگاه به صورت غیابی آغاز شد. اگرچه هاکان مدعی شد که قصد توهین به اردوغان را ندارد، اما دادستان ها با او مخالفت کردند. گولن در جولای همان سال با کمک بخش کوچکی از نیروهای مسلح ترکیه برای سرنگونی اردوغان کودتا کرد که اوضاع را در این کشور بیش از پیش تشدید کرد. کودتا شکست خورد، اما بیش از 300 نفر جان خود را از دست دادند، 120000 نفر شغل خود را از دست دادند و 50000 نفر دستگیر شدند. هر کس با گولن ارتباط داشته باشد، تروریست محسوب می شد و به عنوان یکی از اعضای سازمان تروریستی فتح الله گولن شناخته می شد. هاکان به اتهام عضویت در یک گروه تروریستی مسلح دستگیر شد.

چرا این بازیکن معروف نمی تواند به خانه برگردد؟  / عکس

آخرین شانس

به هاکانا این فرصت داده شد تا از عشق و ایمان خود به جنبش گولن دست بکشد، اما او نپذیرفت. پدر سلمت بدشانس بود و مقامات او را در مسجدی در آداپازار به اتهام حمایت از کودتا دستگیر کردند. اگرچه هاکان به ایالات متحده گریخت، اما بنا بر گزارش ها او بر اثر سرطان در زندان درگذشت.

هاکان در منطقه ثروتمند پالو آلتو در سانفرانسیسکو ظاهر شد. طبق گزارش ها او در 3 میلیون و 3 میلیون خانه در این منطقه زندگی می کند، صاحب سه ماشین گران قیمت است و از زندگی اشرافی برخوردار است. شاید این اسطوره به کشور برنگردد، اما وضعیت می تواند برای او بسیار بدتر باشد.

چرا این بازیکن معروف نمی تواند به خانه برگردد؟  / عکس

257 256