عمومی

چرا ایران پیشوای جریان جهانی مقاومت است؟

راه دشوار و پیروزی های بزرگ احزاب لبنانی تاکنون مرهون مجاهدت و تلاش شهدایی است که برای رسیدن به هدف والای بیرون راندن صهیونیست ها از صهیونیست ها جان خود را فدا کردند. سرزمین های اسلامی و بیت المقدس مقدس را آزاد کنید آنها گذشتند. یکی از برجسته‌ترین چهره‌های تاریخ احزاب، شهید سید عباس موسوی است که از بنیان‌گذاران، فعالان و تدوین‌کنندگان اندیشه مقاومت در این نهضت بزرگ اسلامی به‌شمار می‌رود. سالهای زندگی او، رژیم صهیونیستی و مبارزه بی مرز با استکبار جهانی در لبنان و جاهای دیگر.

به گزارش ایران تودی، روزنامه خراسان بعدا نوشت: شهید موسوی از شاگردان برجسته شهید محمدباقرصدر و از شیفتگان پرشور امام خمینی (ره) بود. شهید شیخ رجب حرب، سید حسن نصر … و … پس از مشاهده نقاط ضعف جریان های مسلح شیعی لبنان پس از یاوه گویی های امام موسی صدر، با همکاری دوستان خود مانند لبنان، احزاب تشکیل دادند. این گروه در معادلات منطقه ای سنگین وزن محسوب می شود و دلیل وحشت همیشگی صهیونیست های اشغالگر را فراهم می کند. شهيد موسوي تقريباً با تمام جنبش‌هاي مبارز مسلمان ارتباط داشت. مجاهدین افغان در حال مبارزه با نیروهای شوروی، مبارزان فلسطینی، مبارزان عراقی در حال جنگ با صدام و رژیم بعثی و غیره. او ویژگی های یک فرمانده پرشور و مدبر را داشت و به همین دلیل دبیرکل حزب لبنان شد. موجی که شهید موسوی ایجاد کرد آنقدر ویرانگر و تاثیرگذار بود که خیلی زود او را در لیست تروریستی رژیم صهیونیستی قرار داد. وی در 26 بهمن 1370 همزمان با سالروز شهادت شیخ راغب حربین توسط صهیونیست ها ترور شد. خودروی وی هدف موشک بالگرد قرار گرفت و همسر و فرزند خردسال موسوی کشته شدند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حدود یک ماه پس از شهادت سید عباس موسوی با اعضای کادر مرکزی احزاب لبنان دیدار کردند و با اشاره به شخصیت ایشان گفتند: مرحوم سید عباس موسوی شخصیت برجسته‌ای بود. او خصوصیات بسیار خوبی داشت. دین و تقوا و تواضع را با عقل و شجاعت آمیخت. ما فداکاری او را در صحنه لبنان تجربه کردیم. سر و صدا و اندوه او را از موضوع لبنان احساس کردیم. من هرگز آن روزهای سخت و دشوار درگیری داخلی لبنان را فراموش نمی کنم، او نزد ما آمد و حدود هفت ساعت با ما نشست تا به نتیجه برسیم. و دیدم که چقدر در امور مردم و مجاهدین فعال بود. «خداوند او را رحمت کند و از اولیای خود قرار دهد و به او و قومش در برابر ظلم و ستمی که همراه شهادتش بر آنان وارد شد، اجر و پاداش فراوان عطا کند».

این در مورد مصاحبه است

اما در مورد مصاحبه ای که پیش رو دارید؛ گفت و گوی اختصاصی روزنامه خراسان با شهید سید عباس موسوی است. مصاحبه چاپ شده در صفحه 14 روزنامه 23 دی 1366. آن مرحوم برای شرکت در همایش «امنیت و قداست قبر»، وضعیت حرمین شریفین در مکه و مدینه و نشستی مهم در کنار این کنگره وارد ایران شد. نیروهای مبارز مسلمان در سراسر جهان سازماندهی شده بودند، او شرکت کرد. در این کنگره یکی دیگر از اعضای عالی رتبه احزاب … یعنی آیت الله … عفیف نابلسی نیز او را همراهی می کردند. خبرنگار خراسان فرصت را مغتنم شمرده و به پرسش و پاسخ نظرات رهبر این حزب بزرگ را در روزنامه خود ثبت کرده است. در اینجا مواردی وجود دارد که هنگام انتخاب متن مصاحبه باید به آنها توجه کنید:

اول: موضوع اصلی مصاحبه مدیریت حرمین شریفین و عدم اختیارات آل سعود در این زمینه است. اندکی قبل از برگزاری کنگره، حادثه خونینی در مکه به وقوع پیوست و زائران حرم امن الهی توسط عوامل رژیم سعودی کشته شدند. شهید موسوی دیدی صریح و باز دارد که بیانگر باورها و دغدغه های انقلابی او نسبت به امت اسلامی است.

ثانیاً: نگاه خاص شهید موسوی به امام خمینی و امکان اطاعت از فرامین ایشان و نیز اعلام امام بر تمامی نهضت های آزادیبخش و مسلمانان آزاده، ناشی از دیدگاه های گذشته و آشنایی کامل شهید موسوی با تفکر امام است. ایشان در دوران تبعید به نجف بارها به زیارت امام (ره) رفتند و پس از تشکیل هسته های اولیه احزاب… چندین بار نیز برای مشورت به محضر امام آمدند. یکی از این دیدارها در 9 اسفند 1366 درست سه ماه پس از این مصاحبه صورت گرفت.

ثالثاً: شهید موسوی در سخنان خود مقاومت و جهاد را سرلوحه کار هر مسلمان در مقابل استکبار دانسته و وجود همین روحیه را در میان مبارزان حزب… و آنها را در میان سایر گروه ها برجسته می داند. اما در آن زمان احزاب هنوز در مرحله تشکیل بودند و از بلوغ و نفوذ جدی در منطقه دور بودند. اما انگار شهید موسوی همان چیزی را دید که دیگران در آینه دیدند. اعتماد او به پیروزی در این مسیر را باید یکی از مهم ترین و کلیدی ترین قسمت های مصاحبه با روزنامه خراسان دانست.

گفتگوی اختصاصی خراسان با رهبران احزاب … لبنان

همانطور که اطلاع دارید، خوانندگان عزیز، اخیراً جمهوری اسلامی ایران کنگره ای را در تهران برگزار کرد تا در مورد وضعیت و امنیت حرمسرا و همچنین مبنای مقاومت احزاب بحث و گفتگو کند. مسائل و مشکلات مورد بحث و بررسی قرار گرفت و از حرمین شریفین و عملیات مسلمانان برای مبارزه با استکبار رنج بردند. در همین راستا با دو تن از شرکت کنندگان در مراسم، برادران سید عباس موسوی و عفیف النبلسی، رهبران حزب لبنان، مصاحبه ای انجام دادیم.

برادر سید عباس موسوی در پاسخ به سوال ما درباره نتایج کنگره امنیت و قداست حرمسرا گفت: گروه ها و انجمن های زیادی در این کنگره حضور داشتند. از جمله شخصیت هایی از 43 کشور اسلامی بودند. این گروه ها، انجمن ها و احزاب اسلامی، رهبران جهان اسلام و ملت های اسلامی و مراکز اصلی اسلام بودند. این کنگره برای امنیت و قداست حرم از اهمیت بالایی برخوردار بود. البته قرار بود این جلسه قبل از کشتار خونین مکه برگزار شود. به دو دلیل عمده و مهم: اول به دلیل عظمت و اهمیت حرم برای امت اسلامی و اینکه خداوند حرام را در قرآن به عنوان «قیام مردم» معرفی کرده است. چنین فرصت بزرگی برای مکه، امت اسلامی را وادار کرد تا در مورد قداست و امنیت حرام بحث کنند. ثانیاً در سالهای اخیر خیانت آل سعود به مسلمانان و مسائل و جریانات جهان اسلام به ویژه موضوع فلسطین اشغالی که برای جامعه مسلمانان از اهمیت بالایی برخوردار است افشا شده و آل سعود به عنوان خائن به جهان اسلام به این دو دلیل، بهتر است امت اسلامی این کنگره را قبل از اینکه آل سعود مرتکب چنین جنایت و کشتار بزرگی شود، تشکیل دهند.

به هر حال جامعه مسلمانان باید سران آل سعود را که مسئولیت مدیریت حرمین شریفین را بر عهده دارند را به خاطر چنین کشتار وحشیانه ای مجازات کنند و از این رو ما این اجلاس را بسیار مهم می دانیم. این کنگره می تواند نتایج ثمربخشی داشته باشد. نتیجه گیری در مورد مسئله حرام و همچنین امت اسلامی. آل سعود به دلیل داشتن دو حرم مطهر ادعای رهبری جهان اسلام را داشت اما آنها بسیار به آمریکا وفادار هستند و می خواهند جهان اسلام را دو دستی به آمریکایی ها بدهند. این هدف آل سعود است. اما به فضل خداوند متعال این کنگره توانست امام خمینی حافظه … را به عنوان تنها رهبر مسلمانان آزاده جهان معرفی کند و رهبری جمهوری اسلامی را در راه مقاومت تأیید کند. آل سعود حق مدیریت حرمین شریفین را ندارد. حرمت این حرم را زیر پا گذاشتند و به مصالح این حرم نگاه نکردند. همه شرکت کنندگان در کنگره تهران بر بی کفایتی آل سعود اتفاق نظر داشتند و به اجماع رسیدند.

برادر سید عباس موسوی در پاسخ به سوال دیگری درباره نتایج جلسه تهران و وضعیت لبنان گفت: به فضل خداوند متعال این دیدار میسر شد. تا جنبش‌های آزادی‌بخش اسلامی بی‌شماری را گرد هم آورد.» در مورد لبنان نیز باید توجه داشت که به فضل الهی لبنان توانست با جثه کوچک خود ضربات سنگینی بر پیکر اسرائیل وارد کند. این ضربات مدام کاهش یافته است. به منظور تقویت اعتقادات و روحیه اعضای حزب … دوره های فرهنگی ویژه ای مانند شهرهای گوم، تیر و بعلبک ایجاد شده است. موضوعی که طرفین را به منصه ظهور می رساند، وضعیت جهاد به دلیل شرایط خاص حاکم بر لبنان است. این مقاومت است که ما را به هدف بزرگمان می رساند. وی تاکید کرد که حمایت و پاسداری از امام خمینی (ره) بسیار مهم و ضروری است. ما باید با پیروی از دستورات او از راه او محافظت کنیم.

انتهای پیام/